Hej.
Hur kan jag förhindra att mina äpplen blir maskätna?
Jag har ett enda äppelträd, det är 10 år gammalt och heter DISCOVERY.
Jag klipper det varje vårvinter, det blommar jättefint och det blir många äpplen på det.
MEN - dom allra flesta äpplena blir maskätna och går inte att äta. Så är det, år efter år.
Hur förhidrar jag detta, genom besprutning kanske, men jag vet inte hur man gör och inte vilket medel jag använder och inte vid vilken tidpunkt jag ska spruta. Finns det något annat sätt än besprutning?
Är det någon som vet så tar jag tacksamt emot svar.
Hälsn.
Det är antingen
Rönnbärsmal eller
äppelvecklare som angriper äpplena, först måste man identifiera vem man har problem med.. Om man först kan konstatera vem av dem det är så är det en första början. Sedan hjäper det ofta om man har flera olika sorters äpplen, olika sorter ger olika mycket skörd och är olika utsatta. Äppelveckalren kan man långsiktigt bekämpa genom att kontrollera äpplena regelbundet och plocka bort angripna äpplen, rönnbärsmal brukar variera extremt mycket, de år det är ont om rönnbär blir i princip alla äpplen angripna, däremellan brukar det inte bli några angrepp.
Tack för frågan :
rönnbärsmal gör smala gångar medan äppelvecklarlarven större hål och en "bredare" gång.
rönnbärsmal gör smal gången medan vecklare göre störe o bredar hål.
obs kandu spreja dem PÅ ( FLORINEUM det står på packning för vårbehandling av fruktträd o bär buskar MOT ägg- puppor )
det är olja naturligt medel som jag köpte från ZETAS trädgårdbutiken.
eller du kan gör själv den här blandning:
Mot Rönnbärsmal
1,5 dl Rapsolja
1/4 dl Såpa
5 Liter vatten
H:BASSAM
Gossen Ruda
20-04-2009, 18:36
Äpplevecklare bekämpar man genom att kolla trädet noga på våren. Vecklarlarverna utvecklas först i gemensamma spinn som främst sitter i grenspetsarna. Klipps bort och slängs eller bränns så fort som möjligt för när larverna vuxit lite sprids dom över trädet och gnager sig in i äpplena.
Jan af Lisö
21-04-2009, 08:09
Eftersom TS (Tråd Skaparen) har problem varje år så låter det på mig som äppelvecklaren, rönnbärsmallen förekommer de år det är ont om rönnbärskart.
Skall det vara effektivt så får väl alla här beskrivna metoder användas:
1. Besprutning med emulsionsolja på våren (när bladen är stora som musöron, dvs snart)
2. Plocka bort spinn
3. Klisterskivor
4. Kartgallra så att frukten inte ligger an mot varandra
5. Plocka och kassera redan angrippna äpplen
6. Se till att grannarna gör likadant
... och om inget annat hjälper så kollar man vad äppelvecklren heter på latin och köper något medel utomlands !!
Ett varmt tack, för dom fina tipsen, till alla som svarat.
Jag påbörjar nu mitt saneringsarbete och hoppas på en fin äppelskörd
framåt hösten.
Hälsn.
Legend
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.