|
mammamia
20-04-2009, 14:02
Hej! Är glad för mannen kom precis hem med två oliv träd, ca 70 cm höga inhandlade för 129 kr på Netto. Tycker det är så fint att ha ute på altanen, men nu till min fråga. Behver jag plantera om dem eller är det bätre att de står kvar i sin plastkruka? Kan jag ha dom ute på natten redan nu, från dag 1? Jag bor i GBG.
MVH Anna
Tack för frågan Butiker som säljer växter de säljer dem i små krukor, så det är bättre om du omplantera dem i store krukor med sina jord och ger dem nya jord, OLIV träd ska lägga ut under vår sommar höst men på vinter ska gå inne med sval gradar plus ljus. H:Bssam
CITAT (mammamia @ 20-04-2009, 15:02)  Hej! Är glad för mannen kom precis hem med två oliv träd, ca 70 cm höga inhandlade för 129 kr på Netto. Tycker det är så fint att ha ute på altanen, men nu till min fråga. Behver jag plantera om dem eller är det bätre att de står kvar i sin plastkruka? Kan jag ha dom ute på natten redan nu, från dag 1? Jag bor i GBG.
MVH Anna Plastkrukan är för liten - tänk på att det faktiskt är ett träd. Plantera om det i en större lerkruka samtidigt som du sätter ut det på altanen. Oliver ska absolut stå utomhus men är känsliga för frost, så jag tror du ska vänta lite med att sätta ut det. Avhärda det också när det är dags (låt det komma ut varje dag i skuggan men ta in det på natten under någon vecka innan du låter det stanna ute dygnet runt). Det ska övervintras ljust och svalt men frostfritt. Lämplig temp är ca 5 plusgrader.
blomkronan
20-04-2009, 19:27
För att få en oliv att blomma behöver den kyla, så låt den stå ute även om det är lite svalt ute, men akta dig för frost nu på våren då den inte är "van" på hösten vill den ha några frost nätter för att stimulera blomningen.
Alexander-VG-zon3
20-04-2009, 19:29
Placera ut träden nu, ta in dom vid ev vår frost. placera dom först i halvskugga. sedan längre fram i mitten av maj kan du placera dom i full sol. dom är inte så känsliga och klan stå ute även på natten så länge det inte blir vår frost. plantera om dom i ny jord, jorden dom vill ha ska vara väldränerad men innehålla lite kalk och ev lite lera. men kompakt lerjord som dom ofta är i är inte bra!. plant eller blomjord som man blandar upp med leca eller grus funkar bra. ev lite kalk i. sedan har du den ute hela sommaren och fram tills dom första frostnätterna har kommit, i kruka tål den ner till -5c -8c och frosten gör att dom invintrar bra plus så stimuleras dom till att blomma till våren. väl inne ska dom stå i en temp på 0c +10c och ljust. vattna så att dom hålls lätt fuktiga längst nere i krukan, annars är det viktigt att dom får torka upp så att dom inte ruttnar på vintern. under tillväxten vill dom också torka upp några dagar innan man vattnar igen dom vill även ha näring under tillväxten ge dom ca 1-2gånger i månaden. CITAT (blomkronan @ 20-04-2009, 19:27)  För att få en oliv att blomma behöver den kyla, så låt den stå ute även om det är lite svalt ute, men akta dig för frost nu på våren då den inte är "van" på hösten vill den ha några frost nätter för att stimulera blomningen. oj såg inte ditt inlägg, vi skrev nästan samma sak
mammamia
21-04-2009, 09:09
Tack för svar! Jag är väldigt nybörjare med det här medolivträd. Skall jag "skaka av" befntlig jord innan jag sätter ner den i den nya krukan?! Jag tänkte sätta den i ngt sånt här; http://www.jysk.se/165/389/425/1933851/a/catalogdet borde väl funka eller?
Nej, skaka inte av jorden. Jag vet inte hur små dessa är, men en kruka på 6 l verkar liten.
Österläge
21-04-2009, 11:50
Tack för tipset! Ringde just mannen på jobbet o bad honom kolla Netto o köpa ett till mig... Har varit lite skeptisk till att köpa plantor där men har hört att de brukar klara sig bra så... Flaxss, rätta mig om jag har fel men de måste väl avhärdas? Dvs först ha dem ute på dagarna o ta in på nätterna, typ en vecka tror jag, innan du har dem ute dygnet runt. Sätt dem skuggigt först som Flaxss skriver.
Alexander-VG-zon3
21-04-2009, 18:15
CITAT (Österläge @ 21-04-2009, 11:50)  Flaxss, rätta mig om jag har fel men de måste väl avhärdas? Dvs först ha dem ute på dagarna o ta in på nätterna, typ en vecka tror jag, innan du har dem ute dygnet runt. Sätt dem skuggigt först som Flaxss skriver. nej dom kan vara ute på nätterna såfall som i dec som i april sålänge det inte blir frost efter att man tagit in dom. så dom kan vara ute även på nätterna direkt utan att tas in. blir det frost måste dom tas in. växten avhärdas inte förens den utsätts för det. jag tar ALDRIG in mina växter dom första nätterna om det inte blir frost.
Jag skulle vilja gå emot lite grann och säga att olivträd inte alls är så känsliga för frost som många tror. Har själv haft olivträd (små) på friland i flera år, och först när det blir 10-15 minus så kan de börja tappa blad. Några få aprilminusgrader någon natt bryr den sig definitivt inte om. Det har inget av mina träd gjort genom åren i alla fall.
Jag har också haft ett olivträd i kruka i flera år, och det brukar stå utomhus större delen av vintern. Tas in om det börjar bli de där 10-15 i januari. Vintern 07-08 stod det dock ute hela vintern. Jag har märkt att det mår bättre ju längre tid det får stå utomhus. Tar man in det så är ljus viktigt, plus att man sedan inte sätter ut det för tidigt på våren. Det har jag gjort ett par gånger, och det som händer är att bladen faller av. De kommer tillbaka sedan, men den är ju ful ett tag. Det ska absolut inte stå i rumstemperatur. Så varmt är det inte på vintrarna kring medelhavet där det som bekant växer många olivträd. Som någon annan skrev här så behöver oliven vintervila för att sätta eventuell frukt. (Precis om citrusväxterna)
Lycka till!
Alexander-VG-zon3
21-04-2009, 21:01
CITAT (Moxie @ 21-04-2009, 20:08)  Jag skulle vilja gå emot lite grann och säga att olivträd inte alls är så känsliga för frost som många tror. Har själv haft olivträd (små) på friland i flera år, och först när det blir 10-15 minus så kan de börja tappa blad. Några få aprilminusgrader någon natt bryr den sig definitivt inte om. Det har inget av mina träd gjort genom åren i alla fall.
Jag har också haft ett olivträd i kruka i flera år, och det brukar stå utomhus större delen av vintern. Tas in om det börjar bli de där 10-15 i januari. Vintern 07-08 stod det dock ute hela vintern. Jag har märkt att det mår bättre ju längre tid det får stå utomhus. Tar man in det så är ljus viktigt, plus att man sedan inte sätter ut det för tidigt på våren. Det har jag gjort ett par gånger, och det som händer är att bladen faller av. De kommer tillbaka sedan, men den är ju ful ett tag. Det ska absolut inte stå i rumstemperatur. Så varmt är det inte på vintrarna kring medelhavet där det som bekant växer många olivträd. Som någon annan skrev här så behöver oliven vintervila för att sätta eventuell frukt. (Precis om citrusväxterna)
Lycka till! har själv haft olivträd i kruka som dött av vårfrost. så det är nog inget att rekommendera, dog vid -3c i april. till hösten däremot så tål dom i kruka ca -5c -8c. det funkar att ta ut dom tidigt om man skyddar dom mot solen och tar in vid vårfrost. exempel kommer mina ut vid +1c +5c dock placeras dom skuggigt först. jag skyddar mina två på friland vid -10c, DIREKT -15c tror jag ingen oliv skulle klara i Sverige utan skador. annars har jag klarat oliver begravda i snö i krukor i ca -24c utan skydd. alla citrus växter behöver inte vintervila för att sätta frukt finns en del som är tropiska som inte vill ha under +15c under vintern (inte behöver).
CITAT (flaxss @ 21-04-2009, 22:01)  har själv haft olivträd i kruka som dött av vårfrost. så det är nog inget att rekommendera, dog vid -3c i april. till hösten däremot så tål dom i kruka ca -5c -8c.
det funkar att ta ut dom tidigt om man skyddar dom mot solen och tar in vid vårfrost. exempel kommer mina ut vid +1c +5c dock placeras dom skuggigt först.
jag skyddar mina två på friland vid -10c, DIREKT -15c tror jag ingen oliv skulle klara i Sverige utan skador. annars har jag klarat oliver begravda i snö i krukor i ca -24c utan skydd.
alla citrus växter behöver inte vintervila för att sätta frukt finns en del som är tropiska som inte vill ha under +15c under vintern (inte behöver). Jag misstänkte att du skulle höra av dig.  Jag talar bara av egen erfarenhet, och för mig har det fungerat på tidigare beskrivet sätt. Jag har haft olivträd på friland i -12 grader utan skydd, och det som hände var att det tappade bladen frampå vårkanten. Sedan växte nya ut. Om ditt olivträd dog av -3 grader så tror jag ärligt talat att det inte var riktigt friskt. Ett friskt olivträd ska inte dö vid den temperaturen. Inte ens på våren. Men är man osäker angående tålighet av vårfrost så ska man givetvis plocka in oliven. Jag har helt enkelt varit för lat för att släpa olivträd in och ut, och turligt nog så har det gått bra hittills. Mina exempel grundar sig enbart på egna erfarenheter och är inte på något sätt en garanti för att det skulle fungera på samma sätt för andra. Mina slutord i denna tråd: Nu när ni fått olika infallsvinklar - gör på det sätt som passar just ER. Sommarhälsningar från sydhalland
Alexander-VG-zon3
22-04-2009, 06:56
CITAT (Moxie @ 21-04-2009, 21:58)  Jag misstänkte att du skulle höra av dig.  fast jag är ju inte emot att oliver tål kyla/frost. har haft oliver utan skydd i kallare grader än -10c och då direkt på verkan. bara det att jag vill inte att mina ska tappa blad och att halva kronan ska frysa in vilket det brukar göra. och jag talar också av egen erfarenhet att jag har haft ett träd som dött vid -3c på våren och det borde vara välmående med tanke på hur det såg ut. visst jag har också haft oliver som varit ute i vårfrost med eller utan skydd men dom brukar tappa bladen då plus så spricker barken. därför skriver jag att man inte ska utsätta dom för vårfrost. och varför chansa? på hösten-vintern däremot är det bara bra för oliven med frost. men man bestämmer själv, exempel kan både gran och fjällbjörk få frostskador på våren om dom inte är beredd på det. säger du att du har en oliv som klarar under -10c utan att grenarna fryser, så är den fruktansvärt härdigt. då menar jag att det är under -10c där oliven står och inte -10c i trädgården. och en oliv som tappar blad och/eller fryser i topparna och/eller spricker i barken är just tecken på skador. varför om man nu har den på friland bör ges skydd vid ca -10c och även ges skydd på vårkanten. även om jag haft oliver utan skydd under -10c så är det bättre att den får skydd av att den ser bättre ut på våren och får mindre skador. bladfall dock kommer inträffa en del även med skydd men inte alla. annars finns det både olivträd (i mark och i krukor) utan skydd på västkusten, danmark m.m. som är ute åretrunt men då handlar det nog också om att oliven inte direkt får -10c.
Österläge
22-04-2009, 08:13
CITAT (flaxss @ 21-04-2009, 19:15)  nej dom kan vara ute på nätterna såfall som i dec som i april sålänge det inte blir frost efter att man tagit in dom. så dom kan vara ute även på nätterna direkt utan att tas in. blir det frost måste dom tas in. växten avhärdas inte förens den utsätts för det.
jag tar ALDRIG in mina växter dom första nätterna om det inte blir frost. OK, så det träd jag köpte på Netto igår kan stå ute även på nätterna from idag, om det inte blir frost? Det trädet har väl vant sig vid innetemp i affären, eller? Trodde man skulle avhärda det, som man gör med t ex sommarblommor man sått inomhus...
Chamomille
22-04-2009, 08:18
Det finns 2 olivträd utanför vår affär och dom har stått i sina krukor hela vintern och lever fortfarande. Så visst måste de tåla minusgrader?
Nu sticker jag in med en mellanvägslösning. De första åren som jag hade mitt olivträd, fick det stå på glasverandan under våren. Där var dock nackdelen att det blev för varmt på dagarna, så oliven mådde inte bra av den anledningen. Numera ställer jag ut oliven (så snart tjälen släppt i marken) i kallväxthuset. Där har jag ju automatiska öppnare för ventilation och temperaturen ligger några grader varmare än utanför under frostnätter. Sen jag började ställa oliven i kallväxthuset på våren, har jag fått flera blomningar istället. Första blomningen är ju avklarad i februari, kylan den får nu, brukar ge en blomning i slutet av maj och med lite tur, kan man få tidiga frostnätter i september... Ja då blommar min oliv glatt fram i brittsommaren igen. Det är bara såååååå kul med oliver! Nu ska i alla fall mitt olivträd få stanna permanent ute. Det börjar bli för stort för att jag ska orka släpa det fram och tillbaka nu. Det ska få hedersplatsen mellan växthusen, skyddat och i sydvästläge
blomkronan
22-04-2009, 08:36
CITAT (Österläge @ 22-04-2009, 09:13)  OK, så det träd jag köpte på Netto igår kan stå ute även på nätterna from idag, om det inte blir frost? Det trädet har väl vant sig vid innetemp i affären, eller? Trodde man skulle avhärda det, som man gör med t ex sommarblommor man sått inomhus... Om jg vore du så skulle jag ta det "säkra kortet" ta bara ut den på dagarna... nu är aprilvädret så himla dumt. Natten mellan lör-sön hade vi -6 grader och natten mellan mån-tis hade vi +2. Jag tycker nog att man kan ta det lungt med en växt när den är ny... när man har haft den ett tag så vet man hur den varit behandlad... nu vet du ju inte hur "härdad" den är den har kanske stått i varmt växthus ett tag och den "tror" att det är sommar!!! Ta det lungt nu i början  MEN en liten fråga till er som är vana... när och hur mycket bör man klippa sin oliv. Min är uppstamad och har ganska långa grenar nu mellan 20-40 cm om jag låter den växa grenar den sig själv? Min har övervintrat i förrådet och har bara tappat lite blad det är mycke blad kvar  [attachment=33722:DSC01472.JPG]
När jag tittar på din bild, så skulle jag föreslå att du tar ner den största grenen till hälften och ev. toppa några av de andra. Passa då på att sätta några sticklingar också. Med lite tålamod, kan de ha rotat sig på ett halvår...
Klipper gör du föresten strax ovanför ett bladpar.
blomkronan
22-04-2009, 08:52
CITAT (MariaS @ 22-04-2009, 09:41)  När jag tittar på din bild, så skulle jag föreslå att du tar ner den största grenen till hälften och ev. toppa några av de andra. Passa då på att sätta några sticklingar också. Med lite tålamod, kan de ha rotat sig på ett halvår...
Klipper gör du föresten strax ovanför ett bladpar. Du menar att det är dax att klippa nu? på våren...
CITAT (blomkronan @ 22-04-2009, 09:52)  Du menar att det är dax att klippa nu? på våren... Det går utmärkt. Blomningen kommer på den äldre veden. Du borde kunna se var de kommer, om den inte redan har blommat.
Österläge
22-04-2009, 09:28
Min oliv har fullt med blomknoppar, hoppas den inte tappar dem utan blommar snart!! Köpte ett citronträd igår oxå och det är fullt med blommor - i morse doftade det i huset när jag gick upp!
Alexander-VG-zon3
22-04-2009, 09:42
CITAT (Chamomille @ 22-04-2009, 08:18)  Det finns 2 olivträd utanför vår affär och dom har stått i sina krukor hela vintern och lever fortfarande. Så visst måste de tåla minusgrader? det är skillnad!!!!!!!!!!!!!!! En Oliv som har stått ute från våren till hösten-vintern och fram till VÅREN, TÅL frostnätter in i april-maj (tål och tål överlever). En Oliv som man tar in efter dom första frostnättern på hösten och placeras INNE under vintern, i en jämn temp på ca +5c +15c (beroende vad man kan ge den) och ev extra ljus. KLARAR inte frosten så bra på våren! och kan skadas allvarligt vid lätt frostnatt. TILL hösten tål den sedan -5c -10c. dock KAN den klarar av lättfrost natt beroende i vilket stadie den är i om man exempel har gett den en kall vinter inne. oliver tycker oftast det är vår när man har dom inne i en jämn temp och är därmed inte bredd på frost ute. alltså desto högre vintertemp man ger den inne desto sämre tål den frosten ute på våren. exempel kan man odla olivträd om man bor i lägenhet där man enbart kan erbjuda rumsvärme under vintern, då gör man så att man har den ute på balkongen tills vintern har kommit sedan tas den in och vår ''vår'' inne och extra ljus. har man ingen balkong kan man inte ha oliv heller. så det är inte tvunget att den måste stå svalt inne om man redan gett den svalt ute. men den har ju väl inne startat sin vår och tål därmed inte frosten ute. utan måste vänjas vid det och invintra vilket sker på hösten och inte på våren. Det handlar om i vilket stadiet växten är i, är den i vintervila ja då tål den frost(oftast), är den i tillväxt ja då tål den inte frost (oftast). undantag finns alltid dock. CITAT (Österläge @ 22-04-2009, 09:28)  Min oliv har fullt med blomknoppar, hoppas den inte tappar dem utan blommar snart!! Köpte ett citronträd igår oxå och det är fullt med blommor - i morse doftade det i huset när jag gick upp!  har den blomknoppar så får du akta dom för frost, då dom inte tål frost. annars om det är plusgrader under natten kan den vara ute under natten. men måste in vid ev frostrisk, vilket blir att du får hålla koll på tempen när du lägger dig och kolla smhi prognoser.
Chamomille
22-04-2009, 09:45
Du menar att det inte finns frost i Grekland... Eller Italien då
Österläge
22-04-2009, 09:52
CITAT (flaxss @ 22-04-2009, 10:42)  har den blomknoppar så får du akta dom för frost, då dom inte tål frost. annars om det är plusgrader under natten kan den vara ute under natten. men måste in vid ev frostrisk, vilket blir att du får hålla koll på tempen när du lägger dig och kolla smhi prognoser. OK, blir till att hålla koll då!!
Alexander-VG-zon3
22-04-2009, 09:52
CITAT (Chamomille @ 22-04-2009, 09:45)  Du menar att det inte finns frost i Grekland... Eller Italien då  snälla !!! dom nere i Sydeuropa står ju ute dygnet runt!!!!!!!! och har INVINTRAT under vintern och tål frost!!! dom tar ju inte in dom som vi gör i sverige. läs gärna mitt inlägg en gång till. plus är knappast vintern lång nere i Sydeuropa oftast bara någon veckas till en månad med natt frost och frostfria dagar under hela vintern. nere vid syd kusterna och utmed kusterna är det oftast även frostfritt och en +15c +20c även under vintern på dagen. norrut man kommer blir vintern dock längre och kallare men även i norra Italien tar man ibland in Oliver,Citrus och då gäller samma sak även där nere att dom är känsliga för frost när dom kommer ut om dom varit INNE vintern. dessutom även om exempel madrid ''kan'' få -10c -12c så är det inte säkert att det händer varje år. utan det kan bli så att 3vintrar är helt frostfria med lägst +1c +5c och nästa vintern blir lägst -1c och sedan kommer 3vintrar med -10c. så funkar det inte riktigt i sverige heller. förutom vintern är sommarana väldigt olikt nere i Italien än vad den är i sverige, en oliv som nu skulle bli skadad i Italien kommer må mycket bättre och ''läka'' sig bättre än en oliv ute i sverige.
Chamomille
22-04-2009, 10:02
CITAT (flaxss @ 22-04-2009, 10:52)  snälla !!!
dom nere i Sydeuropa står ju ute dygnet runt!!!!!!!! och har INVINTRAT under vintern och tål frost!!! dom tar ju inte in dom som vi gör i sverige.
läs gärna mitt inlägg en gång till.
plus är knappast vintern lång nere i Sydeuropa oftast bara någon veckas till en månad med natt frost och frostfria dagar under hela vintern. nere vid syd kusterna och utmed kusterna är det oftast även frostfritt och en +15c +20c även under vintern på dagen. norrut man kommer blir vintern dock längre och kallare men även i norra Italien tar man ibland in Oliver,Citrus och då gäller samma sak även där nere att dom är känsliga för frost när dom kommer ut om dom varit INNE vintern.
förutom vintern är sommarana väldigt olikt nere i Italien än vad den är i sverige, en oliv som nu skulle bli skadad i Italien kommer må mycket bättre och ''läka'' sig bättre än en oliv ute i sverige. Ujj, va mycket utropstäcken du har i ditt tangentbord.
Alexander-VG-zon3
22-04-2009, 10:08
CITAT (Chamomille @ 22-04-2009, 10:02)  Ujj, va mycket utropstäcken du har i ditt tangentbord. jag tolkade det som att du har förstått mina två inlägg!!!!!!!!. ( ps - jag gillar att använda utropstecken och menar inget illa med det, när man diskuterar så skriver jag gärna lite extra!!!!!!!!!!!!!).
CITAT (flaxss @ 22-04-2009, 11:08)  jag tolkade det som att du har förstått mina två inlägg!!!!!!!!.
( ps - jag gillar att använda utropstecken och menar inget illa med det, när man diskuterar så skriver jag gärna lite extra!!!!!!!!!!!!!). Tungt pekfinger heter det
mammamia
22-04-2009, 18:48
Eftersom det är 5 grader på natten här i GBG nu så låter jag den stå ute.. Har planterat om dom i blomjord med leca, hoppas det funkar. Vilken typ av närng är det man skall ge och hur ofta skall man vattna?
MVH Anna
ljusarve
06-06-2009, 17:02
Har ett stort olivträd, cirka 1,5 meter som jag tog in i vintras - det var inte bra! Det fick stå uppe på övervåningen där elementen är avstängda, men det blev nog ändå för varmt. Vattnade med lååånga mellanrum. Nu står trädet ute och efter att jag läst alla kloka råd här så ska det få stå i ett uthus nästa vinter i stället, kanske att det blir några minus, men det har jag förstått nu att det ska tåla. Eller går det kanske rent av att plantera trädet ute i skyddat läge? Bor mellan Falköping och Skövde, tror att det är zon 3 eller 4.
Nu till min akuta undran efter vinterns misshandel - Kan jag klippa bort alla långa "rankegrenar" , såna där fula med endast ett bladpar längst ut? Vill ju helst att formen ska vara lite rundaktig, det var det förra sommaren.
Trädet har tidigare bott i en trädgårdsmästares växthus i många år, så jag borde ju ha fattat att jag inte skulle släpat in trädet, men det är lätt att vara efterklok.
Den står nu i en högsmal plåtkruka, och jag ska försöka hitta en ny kruka till den, ska den vara hög? Behöver rötterna djup eller vidd?
Hoppas att någon har goda råd att ge för jag vill verkligen att mitt träd ska leva vidare, det var ju så fint.
Alexander-VG-zon3
06-06-2009, 18:37
CITAT (ljusarve @ 06-06-2009, 18:02)  Har ett stort olivträd, cirka 1,5 meter som jag tog in i vintras - det var inte bra! Det fick stå uppe på övervåningen där elementen är avstängda, men det blev nog ändå för varmt. Vattnade med lååånga mellanrum. Nu står trädet ute och efter att jag läst alla kloka råd här så ska det få stå i ett uthus nästa vinter i stället, kanske att det blir några minus, men det har jag förstått nu att det ska tåla. Eller går det kanske rent av att plantera trädet ute i skyddat läge? Bor mellan Falköping och Skövde, tror att det är zon 3 eller 4.
Nu till min akuta undran efter vinterns misshandel - Kan jag klippa bort alla långa "rankegrenar" , såna där fula med endast ett bladpar längst ut? Vill ju helst att formen ska vara lite rundaktig, det var det förra sommaren.
Trädet har tidigare bott i en trädgårdsmästares växthus i många år, så jag borde ju ha fattat att jag inte skulle släpat in trädet, men det är lätt att vara efterklok.
Den står nu i en högsmal plåtkruka, och jag ska försöka hitta en ny kruka till den, ska den vara hög? Behöver rötterna djup eller vidd?
Hoppas att någon har goda råd att ge för jag vill verkligen att mitt träd ska leva vidare, det var ju så fint. har du den inne i värmen så ska den ha extra ljus plus vara fuktig hela tiden. den ska inte ha vatten om den står svalt. har man inget svalt utrymme så har man den ute längre ute. då får den vila ute. sedan ger man den en vår inne med fukt och extra ljus. annars är den bästa placeringen ca +1c +10c. nej du kan inte plantera ut det i zon 3-4 inte ens i ett skyddat läge. det är enbart i zon 0-1 som det går att plantera ut trädet i ett skyddat läge och då helst kustnära områden. man kan också plantera ut det i zon 2 men då får man skydda trädet ibland någon vinter(ibland varje). i zon 3 blir det för bistert men dock kan det gå om man ger rejält med vinterskydd. den tål i kruka ca -5c -10c. på friland -10c -12c (härdiga sorter ner till -15c). alla långa grenar kan du klippa in och alla döda tar du ju veck. jag ger mina stora och vida krukor då jag tycker dom lätt blir ett vindfång i höga och smala krukor.
ljusarve
06-06-2009, 22:54
Tack för snabbt svar, nu vet jag lite mer och hoppas att mitt träd ska överleva bättre.
Zatoxnl
08-07-2009, 13:38
Tankte dela med mig hur d gar till dar jag bor, (sodra holland) har e vadret som sydsverige (skane) dar jag bodde innan. Olivtrad e ritkigt stort har nere, o alla jag kanner har dem i kruka aret om utomhus. Kanner ingen som tar in sina trad. O vet ingen som har dott. Har sjalv 4st ute i tradgarden full med blommor o knoppar. Har hort att olivtrad e dyra i sverige, va betalar man for ett olivtrad i sverige sag ca 70-80cm ? e lite nyfiken  forutom pa netto dar jag last dem e billiga
Alexander-VG-zon3
08-07-2009, 13:42
CITAT (Zatoxnl @ 08-07-2009, 14:38)  Har hort att olivtrad e dyra i sverige, va betalar man for ett olivtrad i sverige sag ca 70-80cm ? e lite nyfiken  forutom pa netto dar jag last dem e billiga i den storleken ca 2-3hundra kr. men har också hittat utländska säljare på torget som sålt 80-100cm i höjd för ca 100kr.
Zatoxnl
08-07-2009, 13:51
ok tackar..
hade hort dem gick for runt 4-500kr
ja pa torgen e d juh alltid billigare..
Alexander-VG-zon3
08-07-2009, 14:04
CITAT (Zatoxnl @ 08-07-2009, 14:51)  ok tackar..
hade hort dem gick for runt 4-500kr
ja pa torgen e d juh alltid billigare.. det blir ju nästan 400kr ändå, exakt pris blir väl typ 229/ 299/ 329/ 399kr . men det skiljer ju en del butiker/plantskolor kan nog ha både billigare och dyrare i den storleken. sedan beror det ju också på hur den är växt. en kraftig planta med tjock och knubbig stam och en väldigt stor och välformad krona med frukt i höjd på 30-40cm kan nog kosta 4-5hundra kr. det finns ju också plantor med en smal och tunn stam med några spröt till krona. där man satt stickling och sedan låtit dom hårdväxa i växthus 2-3år och sedan säljer dom.
Zatoxnl
08-07-2009, 14:08
ja jag skrev inte det, mena 70-80 cm med stor valformad krona o frukt. Har bara dem har i butikerna. Dem med nagra sprot till krona har jag bara sett i sverige. tycker inte dem e speciellt snygga med som sagt dem e juh billigare...
Alexander-VG-zon3
08-07-2009, 14:29
CITAT (Zatoxnl @ 08-07-2009, 15:08)  ja jag skrev inte det, mena 70-80 cm med stor valformad krona o frukt. Har bara dem har i butikerna. Dem med nagra sprot till krona har jag bara sett i sverige. tycker inte dem e speciellt snygga med som sagt dem e juh billigare... jodå välvuxna ex finns i Sverige också brukar se det rätt ofta och det har även funnits på dom plantskolor jag jobbat på. men det brukar finnas olika prisklasser på samma höjd. sedan finns det bonsai klippta, flätadestammar m.m. och det kan nog öka på priset. och även i sverige finns det riktigt stora ex för 10-15tusen. men då är stammen istället 1,5m bred och höjd 1-3m. sedan finns det plantor 2m i höjd med en stam bred på 3-5cm och då kostar dom istället 1-5tusen. lånade bild/länk denna kan man nog få för 129-299 eller nåt likande. http://www.dkimages.com/discover/previews/849/923408.JPG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|