evaisa
Och så var det dags för cylindrican att blomma. Förut var det höga och halvhöga svärmorstungor som blommade men nu har även cylindrican slagit ut. Blomställningen är kraftig, 11 cm bred och 60 centimeter hög.
[attachment=33639:cylindri...mmar_004.JPG]

Här ser man den utslagna stängeln och en som ännu inte har slagit ut.

[attachment=33640:cylindri...mmar_003.JPG]
zissi
[attachment=46946:Pinnlilj...__2_barn.JPG][attachment=46947:pinnlilj...mmstj_lk.
JPG]

Va kul att jag hittade en tråd med blommande pinnliljor i. Fina bilder evaisa tummenupp.gif

Fick se för några veckor sedan att mitt ena pinnliljebarn hade en blomstjälk i mitten. Blev så glad.
Min pinnlilja som jag köpte för säkert 4-5 år sedan har fått ett barn som jag planterat i egen kruka och ett barn som är enpinnig än så länge och sitter kvar vid moderplantan. Jag måste nog snart plantera isär dem för moderplantan börjar luta oroväckande. Det är väl trångt i krukan misstänker jag.

En tålig och härlig växt som är kul att följa från en-pinnig till solfjäderform smile.gif
Alexander-VG-zon3
vad kul att ni fått era pinnliljor att blomma och jätte vackra bilder evaisa.
evaisa
Zissi! Va kul!

jag funderar på ifall moderplantan och en-bladet behöver en lite större kruka, det går inte att se på bilden så jag vet inte säkert.

Innan du delar moderplantan och enpinnen bör du veta att moderplantan inte kommer att få fler blad. Nu kan den bara växa via barnen. "Enpinnen" är mammans sätt att leva vidare.

Du kan ta bort enpinnen men den kan lika gärna vara kvar.

Tack flaxss! :-)
zissi
Evaisa: Mina pinnliljeblommor ser inte lika dana ut som dina, vad beror det på. Är det han- och honblommor månntro eller olika sorters pinnliljor?

[attachment=47702:Zenithas...g_blomma.JPG] [attachment=47703:Zenithas...rstoring.JPG]
zissi
...eller är det så enkelt att mina pinnliljeblommor inte har slagit ut än g.gif
evaisa
Du får vänta lite till - dom är inte färdiga ännu :-)
zissi
evaisa: Nu har jag väntat och väntat och äntligen börjar min första pinnliljeblomma slå ut yahoo.gif

En helt fantastisk doft sprider sig i hela lägenheten

[attachment=48235:Zenithas...a_100320.JPG] [attachment=48236:Zenithas..._n_rbild.JPG]
evaisa
Men hur länge har du väntat egentligen? Det känns som om det var så länge sedan den började komma.

Å stort grattis o välkommen i klubben! Om några månader så får du nya skott på den..... å nya blommor på dom om några år..... :-)
zissi
CITAT (evaisa @ 20-03-2010, 22:10) *
Men hur länge har du väntat egentligen? Det känns som om det var så länge sedan den började komma.

Å stort grattis o välkommen i klubben! Om några månader så får du nya skott på den..... å nya blommor på dom om några år..... :-)

Tackar, tackar!

Jag tror den lilla stängeln började komma i början på januari så det tar några månader innan den slår ut ordentligt. Jag fick se dina mått på din blomma evaisa så jag tog nyss linjalen och mätte min. Trodde faktiskt inte den var så stor, men min är 55 cm lång och 10 cm bred på bredaste stället. Du leder evaisa men min kanske växer lite till, vem vet. Otroligt kul att följa denna växt tycker jag. Enpinnen har syrran tingat på. Jag får nöja mig med två pinnliljor, har ju inte så mycket fönster nu för tiden.
evaisa
Å du sprider du sansevieriaglädjen! ;-)
zissi
CITAT (evaisa @ 20-03-2010, 22:37) *
Å du sprider du sansevieriaglädjen! ;-)

Man kan ju inte annat göra duh.gif biggrin.gif tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon