Full version: Lämplig klängväxt
Majjijann
Jag har byggt ett vindskydd i västerläge. Det blåser en hel del och ligger i sol-halvskugga.

Har tänkt ha murgröna på den lite skuggigare delen. En vit bergsklematis för att få lite blomning. En liten klematis vid namn Rouge Cardinal ska få bo där eftersom den inte trivs där den bor nu.

Frågan är då vad jag ska sätta närmast husväggen. Det får inte vara något som suger sig fast eller skadar fasaden. Det ska gärna ha stora blad som vindskyddar bra och det bör växa fort eftersom planket är 3 m högt och jag inte vill vänta tio år på vindskydd.

Tips på lämpliga växter? Funderar på humle eller vildvin kanske, men hur klättrar de, suger de sig fast på fasaden?
lena uppsala
Kaprifol växer fort och tål halvskuggiga lägen.Mycket lättskött också,blir den för risig så är det bara att klippa ner den till marken,så kommer den snabbt tillbaka igen.Det finns flera sorter,bl.a vildkaprifol som doftar.Rådhusvin har sugrötter,så det är inte lämpligt.Humle går nog bra,men den drabbas ofta av bladlus enligt min erfarenhet.
Majjijann
Ja det är ett alternativ. Har varit inne på det också, men jag är fundersam. Kanske det borde vara något som inte blommar? Eftersom jag kommer ha två olika klematis och dessutom en ros och en pion vid sidan om.

Fler tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon