Ålgryte
För att rådjuren ska låta bli mina rosor och tulpaner mm har jag strött ut blodmjöl och satt upp pinnar med Rådör. naughty.gif nono.gif

Men hur gör jag för att hindra fåglarna (skator, duvor, fiskmåsar) från att riva upp det jag planterar? De är i lådor och krukor och hackar upp plantor och lökar! ranting.gif

Jag hittar upprivna plantor och lökar på marken! -cry-.gif

help.gif
smuleborg
Täckduk? Vi använder det inledningsvis i trädgårdslandet.
Ålgryte
CITAT (smuleborg @ 20-04-2009, 20:55) *
Täckduk? Vi använder det inledningsvis i trädgårdslandet.

Tack för svaret. Att täckduk kan vara bra vid nysådd förstår jag, men mitt problem gäller balkonglådor o.dyl med etablerade växter. Det är inte kul att behöva täcka det jag planterar för att få ögonfröjd sad.gif

Finns något miljövänligt som hjälper? dunno.gif

idea.gif Något förslag på fågelskrämma?
smuleborg
CITAT (Ålgryte @ 20-04-2009, 21:17) *
Tack för svaret. Att täckduk kan vara bra vid nysådd förstår jag, men mitt problem gäller balkonglådor o.dyl med etablerade växter. Det är inte kul att behöva täcka det jag planterar för att få ögonfröjd sad.gif

Finns något miljövänligt som hjälper? dunno.gif

idea.gif Något förslag på fågelskrämma?

Min sambos gamla Fristads i kombination med min gamla mössa skulle tjäna som en superb fågelskrämma, skämt åsido. Näta in balkongen är väl inte heller kul?
Myosotis
Julgranskulor eller CD-skivor som blänker och snurrar i vinden lär hjälpa, åtminstone mot skator. Jag har testat med måttlig framgång. De är smarta och lär sig snabbt att det inte är farligt.
Ålgryte
CITAT (Myosotis @ 21-04-2009, 19:31) *
Julgranskulor eller CD-skivor som blänker och snurrar i vinden lär hjälpa, åtminstone mot skator. Jag har testat med måttlig framgång. De är smarta och lär sig snabbt att det inte är farligt.

Tack för tipset! Jag köpte julgransdekorationer i olika färger på Ikeas utförsäljning. idea.gif Ska testa om de kan skydda mina växter.
Har dock blivit av med glaskulorna jag hade i en skål på altanen. Hittar dem lite varstans i trädgårn och misstänker att det är fåglarna som flyttat dem... g.gif
Jan af Lisö
Om det är mindre ytor som skall skyddas så kanske hönsnät skulle duga.

Själv testar jag att skydda mina magnolior med CD-skivor, men först i mitten av maj vet jag om det funkar eller ej.
Solstorm
Information läst på ett annat forum

"Skator och trastar har under höst och vår ett stort intresse för våra kuddformade växter. Arter med pålrot kan de inte dra upp, men de som har grundare rotsystem vänder de på. Vi spikar därför fast kuddarna med snedställda spikar. Plantona vallar över spikarna, så de syns inte efter ett tag. Man kan också bocka en bygel av galvaniserad ståltråd.!"
Ålgryte
CITAT (Solstorm @ 22-04-2009, 10:36) *
Information läst på ett annat forum

"Skator och trastar har under höst och vår ett stort intresse för våra kuddformade växter. Arter med pålrot kan de inte dra upp, men de som har grundare rotsystem vänder de på. Vi spikar därför fast kuddarna med snedställda spikar. Plantona vallar över spikarna, så de syns inte efter ett tag. Man kan också bocka en bygel av galvaniserad ståltråd.!"

Har jag förstått det rätt: Ska jag spika fast plantorna och lökarna ??? confused.gif

I höstas planterade jag Ljung och div. vårlökar i lådan utanför huset. Jag fyllde ut med roskvistar med nypon på. Förvånad (och irriterad...) blir jag då jag ständigt hittar både plantor och lökar på marken. angry.gif Att roskvistarna försvinner ur lådan skyller jag på blåsten dunno.gif På balkongen hittar jag lökar som jag stoppat ner i lådorna hos julrosorna...

Jag vill själv bestämma var mina plantor ska vara ranting.gif
Ingrid Zon3
Nät i någon form, ambitiös katt... Bryr sig måsar och skator om rovfåglar? Kan det i så fall funka med en avbildning? En uppstoppad kungsörn på balkongen kanske är att överdriva en aning (dessutom olagligt att både köpa och sälja!), men de där dekalerna man skulle sätta upp för att hindra småfåglar att krascha mot fonster kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon