josohl
Jag har en Juniperus communis 'Vemboö' där jag tyvärr har missat/slarvat med att täcka den sina första vårvintrar och den har blivit ganska illa bränd och är nu förfärligt risig och ful, men den lever (bitvis...). Enar är väl inte de bästa växterna att beskära, men är det nån ide att försöka ta bort de delar/grenar som är döda och fula och hoppas att den återhämtar sig, eller är det bara att gräva upp och lära av sina misstag?
EKLO
Själv har jag bara erfarenhet av vilda enar - men det borde ju inte vara så stor skillnad? Bäst tycker jag är att inte "toppa" enar, de växer ju mkt långsamt och det ser bara konstigt ut. Behöver du bort så tar du hela grenen. Men också döda grenar blir ganska vackra på en en - barken är ju med tiden silvrig och fin - när väl bruna barren tas bort
josohl
Finns det någon chans att den bryter nya grenar från gammal ved eller kan man bara räkna med tillväxt från de grenar som blir kvar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon