Nina K
Mina ampeltomater har nu blivit över 30 cm höga, är stora och frodiga och börjar strax blomma. Men de växer alldeles upprätt, trots att jag inte har stött upp dem på något sätt. Ska man hjälpa dem på traven att hänga genom att luta dem i tid innan de blivit för långa? Kanske plantera dem riktigt djupt när de ska flyttas till ampel? Annars finns väl risk att de går av när de väl böjer sig?

Någon som har en bild på hur era sådda "Hundreds & Thousands" ser ut?

Jag funderar på att experimentera och hantera några av dem som vanliga tomater låta växa rakt upp på stödpinnar, för det verkar de inte alls ha något emot.
uno

Gå in på Rara Växter, där finns en fin bild på "Hundreds & Thousands"

Nina K
Jo, det är där jag har köpt fröerna. Jag var mer nyfiken på hur era småplantor (eller stora) ser ut då mina inte verkar bete sig som de borde. Jag hade helt klart väntat mig ett mer lågt och förgrenat växtsätt hos något som sedan ska bli en utpräglat hängande tomat.
bikiv
Vilken bra fråga!

Mina växer på samma sätt som du beskriver och beter sig inte alls så som man förväntar sig av en ampelväxt.

DragonLady
Det tar ett tag innan de börjar hänga.. första bilden (7mars) visar att de växer upprätt men när de sedan börjar breda ut sig börjar de hänga mer o mer som på andra bilden 14april)
Nina K
Tack för bilderna! Vad fina och stora dina har blivit!
Jag ska plantera dem till ampel alldeles strax, så då är det väl bara att vänta på att de rasar ihop sedan. smile.gif
bikiv
CITAT (DragonLady @ 21-04-2009, 01:26) *
Det tar ett tag innan de börjar hänga.. första bilden (7mars) visar att de växer upprätt men när de sedan börjar breda ut sig börjar de hänga mer o mer som på andra bilden 14april)

Hur många plantor har du i varje ampel? Det ser ju fantastiskt frodigt ut!
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att det verkar vara en mycket högavkastande sort som har ganska stort bladverk bör man nog inte ha mer än 1st planta i en stor ampel (gärna uppåt 10liter).
DragonLady
Jag skulle ju bara haft en planta i varje kruka men jag kunde inte skola om dem och dela dem när det var dax för jag gick med gips på ena handen, så de växte ihop för mycket innan jag kunde skola om dem...
Därför blev det 2 i varje kruka, får väl gödsla o vattna mera.
De stannade av lite i växtutvecklingen pga. att det blev kallare för dem än i solrummet när jag tog ut dem i uterummet, har dem där hela tiden nu men har en fläkt som gör att det inte blir kallare än 10 grader på nätterna.
En del tomater har redan bildats happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon