Danne031
Först och främst kanske jag ska fråga om huruvida, från nu och en månad framåt är en lämplig tid att plantera en ros?

Vi har en rabatt i väster/söder läge, den är 3-4m lång och går utmed en trappa, vi tänker oss att en ros kunde ockupera 1-2m bredd och då få en 2m höjd ungefär. Detta en rätt så utsatt rabatt, med en äng rakt framför och inga buskar i närheten.

Nu förstår jag att det finns en otrolig mängd rosor att välja mellan, men om man betänker att den ska vara relativt tålig och lättblommad för en nybörjare, så kanske det drar ner utbudet något.. Lite ungefärligt vad en buske kan kosta kan också vara av intresse.

Tips eller bilder tas tacksamt emot smile.gif

Om det spelar någon roll förresten, så står idag en uschlig buske där vi vill ha rosen. En sådan där med mycket, mörka och små gröna blad toppat med oätliga lingonstora blåröda bär. En typisk buske att hitta utmed en trappa i ett lägenhetsområde tycker vi thumbdown.gif Busken ska väck och jorden förbättras såklart. Eller snarare, hela rabatten ska grävas om, idag verkar det inte finnas något som helst annat än krokusar i drivor och en och annan påsklilja. Ganska tråkigt då detta är rabatten utmed stora entrén.
Kajsa
Plantera rosor nu är en bra tid ! En buskros kostar från ca 100 - 130 kr, rabattrosor kan vara billigare men inte alltid. Några förslag på säkra och friska rosor

Louise Bugnet, en ros som älskas i alla läger, blir ca 2 m hög och 1.5 m bred är helt frisk, fryser aldrig ner och blommar till sena hösten. Doftar !

Therése Bugnet, samma storlek som ovan, rödaktiga grenar, frisk och blommar till sena hösten. Doftar gott, fryser aldrig ner.

Wild Edric, blir en buske ca 1.5 m denna ros är en av mina största favoriter, en doftbomb, blommar till sena hösten och fryser inte ner en cm, zon 5. En ganska ny rugosahybrid från Austin.

Kika annars i album/ Rugosa rosor eller album/Kanada rosor eller album/Moderna buskrosor där finns en del.
Danne031
Vad innebär det att dom inte fryser ner? Är det att dom har stammar hela året så att säga? Kräver det mer kunnande då vad gäller årlig beskärning? (eller det kanske man inte gör alltid..).
Ezereht
Om du köper en ros som inte är fullt ut härdig där du bor (i södra sverige) kommer stammarna att frysa ihjäl/sönder en del, eventuellt hela vägen ner så rötterna också dör, då är hela plantan förstörd. Hur mycket den fryser sönder beror på hur klen den är. Kanske den inte klarar minusgrader alls?

Det står när du köper hur stor en ros ska bli och hur härdig den är. Men om det står 2m och den inte är härdig så kommer den aldrig bli 2m. Grenarna kommer varje år frysa sönder och du får klippa bort det sönderfrusna.

Om du däremot köper en härdig ros (till exempel en son klarar svensk zon 5, ungefär upp till Umeå i norr) så kommer den inte att frysa sönder. Om det står den ska bli 2m kommer den efter några år också att bli det. Kajsas förslag är sådana härdiga saker. Du kanske inte behöver ända till zon 5, du kanske kan ha zon 3 där du är, men om du verkligen vill vara säker kan du ju satsa på riktigt starka och härdiga rosor.

Om du köper en rabattros behöver de alltid beskäras.

Om du köper en buskros eller en klätterrros behöver dom inte beskäras förän dom börjar se väldigt risiga eller täta ut. Då kan man putsa lite, ta bort några grenar och tunna ur, kanske korta ner lite. Dom första 5 åren behöver du nog inte göra så mycket. Kajsas förslag är alla buskrosor.

Sedan kan man också kolla i rosböcker hur sjukdomsbenägna rosorna är. Rosor kan få svamp vit fluffigt som heter mjöldagg, eller svartfläcksjuka-svamp som blir som svarta intorkade prickar på bladen. De flesta moderna buskrosor är dock ganska friska, för man har "avlat" fram dem med sjukdomsresistens i åtanke.

Kajsa
Ezerht har gett en massa bra svar. Att ha en bra frysmarginal har jag fått erfara i år när många rosor strök med i vinter, dom rosorna jag föreslog fick inte heller barkfläcksjuka som jag haft problem med sista året. Dom där buskrosorna kan du lämna ifred under många år, min Louise Bugnet har jag inte rört på fem år, busken är lagom och så prydlig ca 2 m. Och skulle du behöva ta lite ibland tar man bort någon äldsta gren nerifrån, så klippa kräver det lilla av dig. Det verkar också som dom här tuffare rosorna som går längre upp i landet är friskare också, vilket syns på alla mina i år. Så jag beställde till flera tuffa rosor nyligen för tomma ställen.
Danne031
Vilka dundersvar, tack båda smile.gif

Jag hade någonstans fått för mig att just rosor är väldigt speciella och därigenom mer krävande än många andra växter, men så verkar ju inte vara fallet. Att inte behöva läsa flera böcker om hur man beskära vad och när känns betryggande.
Det här med att man ska klippa blomman när den är som störst för att därigenom främja efterföljande blommor, är det också något jag fått om bakfoten eller stämmer det?
Thé
Man ska klippa bort blommorna när de har vissnat för att främja blomningen (om man inte vill ha nypon).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon