Full version: Odla vitlök i zon V?
stickans
Någon här som vet om det går att odla vitlök i zon V och hur man går till väga i så fall.

Tror mig veta att man i så fall att man bör sätta klyftor på 15 cm djup på hösten när jorden håller ca 8 grader... OK? Tiill sist - om det går... Vart få tag på lämplig vitlöksort för odling i zon V? Bör landet täckas med löv under vinterhalvåret?
e_sedell
De kan frysa på vintern. Zon 5, undra om de klarar det. Du kan ju alltid testa annars går det att sätta på våren. 15cm djupt. Det låter långt ner, men det kanske stämmer. Kolla med ditt lokala gardencenter. De borde ha...
sanna
Hej!

Vitlök lär ju vara ganska härdig. Nog funkar det i zon 5. I alla fall enligt Åke Truedsson. Han skriver i sin jättebra-MÅSTE-bok: "Odlarglädje i grönsakslandet" att han provodlade 11 olika sorters vitlök i - 20 med barfrost en vecka och ingen planta skadades. Bor du i zon 5 har du säkert en massa snö som skyddar.

Men är du riktigt intresserad så beställ Åke T:s häfte "Allt om vitlök". Den kostar 60:- och kan beställas här: Tomatklubben]http://www.tomatklubben.se]Tomatklubben[/URL][/url]

Hälsningar från Sanna (som just nu ska använda rikligt av den hemodlade vitlöken till lördagsmiddagen....MUMS! wub.gif )
sanna
Länken blev fel av någon underlig anledning...alla som knackar html kan ju se att det blev rätt inskrivet.... försöker igen:

Tomatklubben
Susanna
Hej!

jag tror också att det kan funka med vitlök i zon 5, Åke T säger någonstans i sitt vitlökshäfte att det kan odlas i nästan hela sverige. Tyvärr är häftet i skåne och jag i stockholm så jag kan inte kolla. Men det kanske går att ringa Åke?

Lycka till!!

Hälsar Susanna
Ingrid på Västkusten
Ja det odlas ju vitlök i Boden och Luleå bla så why not :-)

Törnviks frö har bra utsäde www.tornviksfro.se
minibeställning 850 gram- ring å prata med Birgitta som är kunnig till max.

Hälsar ingrid ( kanske hennes besvärligaste kund? :-))
Betty
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-10-2003, 20:09)
Ja det odlas ju vitlök i Boden och Luleå bla så why not :-)

...och det är ju i zon 6! Boden = snudd på zon 7. So why not!!!
Ingrid på Västkusten
Jupp - vitlök är ursprungligen sibirisk - jag hade nog kört på drill eller upphöjd bädd i kalalre zoner än min egen nuvarade.....men det skall egentligen inte behövas.

Hälsar ingrid
e_sedell
....www.tornviksfro.se funkar inte.....
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske denna fungerar bättre

http://www.tornvikfro.com/
e_sedell
Tack!
Lars
Jag har bara stoppat ner kryftor från en "vanlig" ICA-vitlök i zon 5. De växte och blev fina vitlökar, men inte jättestora. Jag varken gödslade eller vattnade.

Hälsar Lars
stickans
Tack ska ni ha alla som hjälpt mig – nu vet jag att det inte bör bli några problam…

Erik zon II, vad rätt du har om sättdjupet. Vitlöksklyftorna ska sättas på ca 5 cm djup – inget annat…

Till sist…. Har missat alla inlägg tills nu när jag gick in och kollade läget Antog att jag skulle få mail så snart någon svarat på mitt inlägg. Måste kolla om jag glömt fylla i min mailadress eller är det kanske så att den rutinen inte finns här?
Ingrid på Västkusten
CITAT (Lars @ 05-10-2003, 18:02)
Jag har bara stoppat ner kryftor från en "vanlig" ICA-vitlök i zon 5. De växte och blev fina vitlökar, men inte jättestora. Jag varken gödslade eller vattnade.

Hälsar Lars

Hej Lars,

Det fungerar bra - men vill Du ha ännu bättre och finare lökar så använd riktigt utsäde och gödsla och vattna ;-) det är som ljusår emellan ( mera jobb med det förbättrande om man har sandjord iofs).

Och vitlök sätter jag på minst 10 cm djup. Det här med hävning inträffar ju alltsom oftast, och löken blir bättre lite längre ner och är inte lika känslig för uttorkning.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon