officinalis
De flesta av mina sådder står nu i söderläge och det blir rätt torrt där inne när solen ligger på. En ganska trivssam miljö för tripsen tydligen. Vi har fajtats mot bladlössen ganska mycket innan odlingssäsongen som suttit och festat på våra chiliplantor, men de tycks vi blivit av med men nu verkar det som tripsen gjort antåg.
Hittils har jag tagit bort de plantorna som ser mest angripna ut och skilt dem från de andra växterna och sen har jag duschat dem, undersökt dem och sprutat med såpvattenlösning. Jag har hittat några väldigt små gula varelser, de går inte ens att fånga med en kamera och är nog knappa millimetern långa.
Finns det några andra sätt man kan bekämpa trips med? Kan man ha rovkvalster inomhus, eller får man besök i sängkammaren då? Är det kanske några växter som tripsen inte tål som man kan ha i närheten?

Här har det varit kalas
Trips som ätit på bladen.

En liten gosse ute på färd
Någon enstaka bladlus har jag hittat och plockat bort, men det här ser nästan ut som en liten grön spindel smile.gif

(Ifall ni vill se större exemplar av bilderna så finns de i mina album)
officinalis
Verkar som om det inte är många här som har några förslag.
Vad tror ni om att låta råtobak dra i vatten och sedan vattna med? Vet att provados pinnar innehåller ett ämne som verkar precis som Nikotin, så Tobak borde kanske kan ha samma effekt?
Nauti
Du kan använda rovkvalster, de behöver ju ha växterna ståendes precis emot varandra för att de skall kunna gå över till andra plantor. Jag tror inte att det är någon risk att de går in i ditt sovrum tongue.gif

Däremot skulle jag tipsa om att inte köpa Amblyseius cucumeris, det gjorde jag och överdoserade rejält. Tripsen minskade i antal en kort period men snart var de där igen och rovkvalstren har jag inte sett röken av. Jag har läst att Amblyseius swirskii skall vara mycket effektivare.

Jag har fortfarande problem med trips och jag brukar spruta på bladen med en blandning av vatten, såpa, t-röd och chili.

En annan lösning är ju att använda lockgrödor, som tripsen tycker om bättre än de växter du odlar. Som du låter dem angripa och sedan bär iväg till duschen och spolar bort dem, sedan ställer du tillbaka den bland de andra växterna. En mindre ekologisk lösning vore ju att du proppar den krukan full med insektsgift för att få ner antalet i alla fall.
officinalis
Jo. Nikotin vore ju ett sådant insektsgift och vill jag hålla mig inom ramarna av ekologisk odling så kan jag ju faktiskt köpa råtobak eller liknande, om det nu fungerar. Sen vet jag inte hur rotsystemet och växten påverkas av höga doser nikotin, ifall jag vattnar med det, eller hur jag bör dosera.
En stor nackdel med provadopinnarna tycker jag är att de innehåller näring också, då måste jag märka upp vilka växter som har pinnar i sig för att hålla näringsschemana osv. Men men, det börjar väl bli dags att märka växterna hur som helst nu när de börjar bli ett par stycken.

Ja, alltså. Jag har ju kanske ett trettiotal plantor i mitt sovrum. Så det var därför jag funderat lite på det. Vill inte ha kvalster överallt i hemmet såklart.

Lockgrödar har jag tittat upp en del, men verkar inte finnas några för just trips. Många skadeinsekter verkar sky vissa dofter från växter också, men samma där, hittar inga som fungerar mot trips.

Det här med att spruta blad tycker jag verkar jobbigt, tripsen är så fruktansvärt små och ofta är det väl så att de måste komma i direktkontakt med lösningen.
Sen vet man väl inte vad tripsen kommer ifrån heller riktigt. Kanske ifrån jorden? Men då kommer de väl åter hela tiden. Kanske t.ex. nikotinvatten skulle ge en mer permanent lösning?
Nauti
CITAT (officinalis @ 22-04-2009, 10:46) *
Ja, alltså. Jag har ju kanske ett trettiotal plantor i mitt sovrum. Så det var därför jag funderat lite på det. Vill inte ha kvalster överallt i hemmet såklart.

Lockgrödar har jag tittat upp en del, men verkar inte finnas några för just trips. Många skadeinsekter verkar sky vissa dofter från växter också, men samma där, hittar inga som fungerar mot trips.

Det här med att spruta blad tycker jag verkar jobbigt, tripsen är så fruktansvärt små och ofta är det väl så att de måste komma i direktkontakt med lösningen.
Sen vet man väl inte vad tripsen kommer ifrån heller riktigt. Kanske ifrån jorden? Men då kommer de väl åter hela tiden. Kanske t.ex. nikotinvatten skulle ge en mer permanent lösning?
Om det är så är nog risken större för att du har trips(som i vuxenstadiet kan flyga) in till sovrummet. Här hemma hittar vi trips i böcker också. När man vänder sida kan det springa iväg ett trips över sidan. Jag har läst att trips kan bosätta sig bakom tapeter där de äter tapetklistret. Så jag funderade på om det kan vara så att det kan vara så att de även gillar det klister som håller ihop sidorna i böcker? tongue.gif

Jag har en del olika växter i mitt odlingsutrymme och de verkar föredra några framför de andra. Jag hade Dill, , persilja, koriander, timjan, portlak, sparrissallad, basilika, tomat, chili, blomman för dagen, gurka, johannesört och majs. De växter som de föredrog framför de andra var persilja, blomman för dagen och gurkan. Förut när jag inte hade dessa så var de överallt på basilika och chili också. Men dessa verkar de föredra.

Blomman för dagen växer ju dessutom ganska snabbt och är ingenting jag kommer få för mig att äta tongue.gif Så en idé jag hade var att man kunde sätta provadopinnar i en sådan kruka och låta den stå i ett hörn och attrahera trips. Den växer ju dessutom snabbt och har massor av blad som de kan smaska på.

Jag sprejar då och då oavsett om jag har trips eller inte. Både med vanligt vatten och med såpsprit, så för mig gör det ingen större skillnad. Men det är sant, de kommer alltid tillbaka och det var det jag hade tänkt åtgärda med hjälp av rovkvalster. Men det gick ju inte så bra, varför vet jag inte och företaget har inte svarat på mina frågor.

Jag har aldrig testat nikotinvatten. Jag tycker det låter skadligt för växterna och därför har jag undvikit det. Någon annan här på forumet vet nog mer om hur det fungerar än vad jag gör.
MariaS
Ett enkelt sätt att göra nikotinvatten, är att ta en dosa grovsnus och blanda ut i 10 liter ljummet vatten. De gånger jag använt den blandningen, har dessutom växterna vuxit så det knakar, verkar fungera som gödning också...
officinalis
MariaS:
Intressant, jag undrar vad det kan bero på. Snus är svindyrt och innehålelr tillsatser, så det känns bättre att gå och köpa råtobak istället. Hur mycket ska man dosera då?

Nauti:
Att nikotin är giftigt råder det ingen tvekan om, men att det av den anledningen också skulle vara skadligt för växten är inte självklart. Finns massvis av insekter som fixar att suga på växter med höga halter gifter i sig.
Nikotin kan säkerligen döda mikrolivet i jorden, så att vattna med tobaksvatten på friland kanske inte är någon bra idé.
Nauti
Säg till om du kommer fram till någon bra lösning på ditt tripsproblem i alla fall. För då är jag också väldigt intresserad tongue.gif
HelenJ
Nyttodjur.se säljer Orius majusculus, en skinnbagge.

Läs mer här.
officinalis
Enligt företagets hemsida så verkar det mycket behändigt och effektivt i växthus. Men vill man verkligen ha de där inne i sovrummet? w00t.gif
HelenJ
CITAT (officinalis @ 22-04-2009, 23:05) *
Enligt företagets hemsida så verkar det mycket behändigt och effektivt i växthus. Men vill man verkligen ha de där inne i sovrummet? w00t.gif

Rovdjuren håller sig där deras byten finns, så om du inte har trips i sängen lär du nog inte få några skinnbaggar där heller....
GunnellF
CITAT (MariaS @ 22-04-2009, 11:59) *
Ett enkelt sätt att göra nikotinvatten, är att ta en dosa grovsnus och blanda ut i 10 liter ljummet vatten. De gånger jag använt den blandningen, har dessutom växterna vuxit så det knakar, verkar fungera som gödning också...

Nikotin är inte det minsta ekologiskt och faktiskt förbjudet som bekämpningsmedel!

Är du helt säker på att det verkligen är trips??
officinalis
Varför är inte Nikotin ekologiskt och enligt vilka bestämmelser är det förbjudet? Nog för att det är giftigt, men det produceras naturligt och Tobaksplantorna har det som skydd mot angrepp från växtätare.
Cigaretter eller snus skulle jag inte få för mig att köpa till detta syfte. Skulle istället köpa råtobak som inte har några smaktillsatser eller andra onödiga tillsatser (gärna kontrollerad enligt några ekologiska bestämmelser som är vettiga ifall det går att få tag på)

Provado-pinnar innehåller för övrigt ett ämne som verkar på samma sätt som Nikotin.

På dig låter det lite som om Ekologisk odling inte tillåter bekämpning av djur. Kanske ska man här skilja på ekologisk- och organisk odling.

Jag är rätt säker på att det är trips. Har tittat runt på många bilder och kan inte tänka mig något annat. Skadorna enligt bilderna (förutom på bladlusen eller loppan då) tycker jag ser karakteristiskt ut för ett tripsnagrepp, sen så hittar jag alltid någon liten 1-4mm rackare som gärna kryper ned mot en bladnerv när man tar fram ljuset. De är lite guld/brun/gulaktiga.
Nauti
Det är ju ingen tvekan om att det är trips. Jag har märkt att mina trips har börjat föröka sig och ge sig på litet av allting nu. De har smaskat i sig massvis med blad från min blomman för dagen, de har smaskat på chilin, persiljan, gurkan har fått mängder med blad uppätna och ser nu ut som en lång pinne. Jag börjar misstänka att det är trips som gör att mina chilis ser så ledsna ut också, trots att jag inte ser några typiska trips-skador på bladen innan de faller av.

Så jag är som sagt väldigt intresserad om du kommer på en bra lösning till att bli av med tripsen tongue.gif
officinalis
Nauti:
Ta dig tid att titta under bladen. Tripsen är ljusskygga och sätter sig ofta i böjningen bakom en bladnerv. Ett bra sätt att undersöka blad är att lysa bakom dem medan man tittar. De trivs inte i fuktiga miljöer. Såpvatten kan fungera.
Tänk också på att växterna har egna skydd, antagligen är mångfalden av mikroliv, insekter och klimat inte densamma inomhus, vilket gör att tripsen får ett övertag. Men mina kraftigaste och finaste växter har inte blivit särskilt angripna. En del trips har vingar och kan flyga mellan växter, men jag har ändå haft bra resultat genom att skilja friska och angripna växter ifrån varandra. Håll särskild koll på de växterna som är angripna.
GunnellF
CITAT (officinalis @ 23-04-2009, 13:15) *
Varför är inte Nikotin ekologiskt och enligt vilka bestämmelser är det förbjudet? Nog för att det är giftigt, men det produceras naturligt och Tobaksplantorna har det som skydd mot angrepp från växtätare.
Cigaretter eller snus skulle jag inte få för mig att köpa till detta syfte. Skulle istället köpa råtobak som inte har några smaktillsatser eller andra onödiga tillsatser (gärna kontrollerad enligt några ekologiska bestämmelser som är vettiga ifall det går att få tag på)

Provado-pinnar innehåller för övrigt ett ämne som verkar på samma sätt som Nikotin.

På dig låter det lite som om Ekologisk odling inte tillåter bekämpning av djur. Kanske ska man här skilja på ekologisk- och organisk odling.

Jag är rätt säker på att det är trips. Har tittat runt på många bilder och kan inte tänka mig något annat. Skadorna enligt bilderna (förutom på bladlusen eller loppan då) tycker jag ser karakteristiskt ut för ett tripsnagrepp, sen så hittar jag alltid någon liten 1-4mm rackare som gärna kryper ned mot en bladnerv när man tar fram ljuset. De är lite guld/brun/gulaktiga.

Nikotin är ett gift och är inte tillåtet som bekämpningsmedel enl Kemikalieinspektionens regler. Den som gått behörighetskurs för bekämpningsmedel vet detta. Att Provado innehåller ett ämne som verkar som Nikotin är en annan sak, det är ändå inte Nikotin och Provado är tillåtet. Dessutom en av de få medel som funkar just mot Trips.

Ekologisk odling tillåter inte kemiska bekämpningmedel däremot biologiska. Ekologisk odling betyder att man inte använder gifter eller konstgödning och organisk odling lär betyda samma sak. Konvensionell odling tillåter däremot både det ena och andra. Däremot är det inte tillåtet att använda vilka kemiska bekämpningsmedel som helst och det är alltså Kemikalieinspektionen som bestämmer det här. För en hel del bekämpningsmedel krävs dessutom behörighet och det är endast Klass 3-medel som vem som helst får använda sig av.

Du frågade efter ekologiskt bekämpningsmedel mot Trips och då varken ska eller får du använda Nikotin! Varför jag frågade om du är säker på att det är Trips är just för att du ska kunna hitta rätt sätt att bekämpa dem då olika skadedjur kräver olika bekämpningsåtgärder. Om du inte vill använda kemisk bekämpning (inkl Provado) får du se om du kan hitta nåt biologiskt dvs predatorer till Trips. http://www.lindesro.se/

CITAT (officinalis @ 23-04-2009, 13:28) *
Nauti:
Ta dig tid att titta under bladen. Tripsen är ljusskygga och sätter sig ofta i böjningen bakom en bladnerv. Ett bra sätt att undersöka blad är att lysa bakom dem medan man tittar. De trivs inte i fuktiga miljöer. Såpvatten kan fungera.
Tänk också på att växterna har egna skydd, antagligen är mångfalden av mikroliv, insekter och klimat inte densamma inomhus, vilket gör att tripsen får ett övertag. Men mina kraftigaste och finaste växter har inte blivit särskilt angripna. En del trips har vingar och kan flyga mellan växter, men jag har ändå haft bra resultat genom att skilja friska och angripna växter ifrån varandra. Håll särskild koll på de växterna som är angripna.

Ett stort problem med Trips är att ett av utvecklingsstadierna sker inne i bladet! Därför måste man behandla i omgångar eller använda ett systemiskt bekämpningsmedel (Provado). Men Trips är välkänt för att vara svåra att bekämpa.

Nauti:

Ett stort problem med Trips är att ett av utvecklingsstadierna sker inne i bladet! Därför måste man behandla i omgångar eller använda ett systemiskt bekämpningsmedel (Provado). Men Trips är välkänt för att vara svåra att bekämpa.
Nauti
Nauti:
Nästan alla mina växter är angripna och såpsprit fungerar inte särskilt bra. Det gjorde inte rovkvalster heller. Fuktigheten ligger kring 60-70%RH, men de trivs där ändå sad.gif Jag verkar helt enkelt inte kunna bli av med dem :/

CITAT
Det visste jag inte. Tror du att det kan vara därför som mina chilis gulnar och tappar blad utan att jag ser några tecken på tripsangrepp på dem?
officinalis
Gunnel:
Tack för att du upplyser mig! Nu ar jag lite bättre koll. Men det är inte alltid lätt att veta vart gränserna går heller, det finns såklart gråzoner och det mesta består faktiskt av kemikalier i någon mån, så grönsåpa, chili (som Nauti nämde ovan) borde väl också anses (till viss del) vara kemiska bekämpningsmedel.
Jag har sneglat lite på de biologiska bekämpningsmedlena är är riktigt imponerad, är däremot lite tveksam till att sprida runt de bland växterna inomhus. Men jag reserverar mig för att det kan vara en rädsla grundad i okunskap smile.gif

Egentligen kanske vi borde prata om Imidakloprid eftersom Provado bara är ett varumärke smile.gif
Rekommenderas ej att använda på ätliga växter, men om jag har förstått det rätt så bryts det ämnet precis som Nikotin ner ganska snabbt.
Lite mer infomation om just Provado hittade jag här

Nauti:
Då kanske Imidakloprid är en idé såvida det inte är ätliga växter. De icke-ätliga kanske kan behandlas så att beståndet åtminstonde kontrolleras lite.
GunnellF
CITAT (officinalis @ 23-04-2009, 14:08) *
Gunnel:
Tack för att du upplyser mig! Nu ar jag lite bättre koll. Men det är inte alltid lätt att veta vart gränserna går heller, det finns såklart gråzoner och det mesta består faktiskt av kemikalier i någon mån, så grönsåpa, chili (som Nauti nämde ovan) borde väl också anses (till viss del) vara kemiska bekämpningsmedel.
Jag har sneglat lite på de biologiska bekämpningsmedlena är är riktigt imponerad, är däremot lite tveksam till att sprida runt de bland växterna inomhus. Men jag reserverar mig för att det kan vara en rädsla grundad i okunskap smile.gif

Egentligen kanske vi borde prata om Imidakloprid eftersom Provado bara är ett varumärke smile.gif
Rekommenderas ej att använda på ätliga växter, men om jag har förstått det rätt så bryts det ämnet precis som Nikotin ner ganska snabbt.
Lite mer infomation om just Provado hittade jag här
Nauti:
Då kanske Imidakloprid är en idé såvida det inte är ätliga växter. De icke-ätliga kanske kan behandlas så att beståndet åtminstonde kontrolleras lite.

Vassego! Ja det här med bekämpningmedel är en hel vetenskap, därför måste man ha behörighet för en hel del preparat. Kemiska bekämpningsmedel är väldigt farliga även för människan och man måste veta vad man pysslar med när man hanterar dem. Klass 3-medel är relativt ofarliga, därför kan vem som helst använda dem. Såpa ska naturligtvis betraktas som kemisk bekämpning. Provado är självklart ett varumärke men det är ju så preparatet heter ute på marknaden! Finns både som pinnar och som spray (vilket även det är systemiskt).

När det gäller biologisk bekämpning så funkar det som nån skrivit i en tråd, att de går endast på skadedjuren och när det inte finns några skadedjur kvar så försvinner även predatorerna. De överlever inte utan skadedjuren och går inte på nåt annat. Själv använder jag Provado till krukväxter men inte till sånt som ger frukter av nåt slag t ex Chili. Giftet i Provado hamnar ju inte på olämpligt ställe när man använder det till krukväxter och Provado är dessutom väldigt effektivt just mot Trips.
Nauti
CITAT (officinalis @ 23-04-2009, 14:08) *
Nauti:
Jag har nästan uteslutande ätbara växter sad.gif

Jag har läst om vitlök i krukorna också, men det vet jag inte hur effektivt det är.

En annan grej jag läst om som jag själv testat nu är att ha chili i vatten som man sprejar med. Jag hade i några habanerofrukter i vattnet och lät det dra. Det bränner i halsen om man råkar att andas in det så det borde vara effektivt mot ohyran också tongue.gif
GunnellF
CITAT (Nauti @ 23-04-2009, 16:33) *
Jag har nästan uteslutande ätbara växter sad.gif

Jag har läst om vitlök i krukorna också, men det vet jag inte hur effektivt det är.

En annan grej jag läst om som jag själv testat nu är att ha chili i vatten som man sprejar med. Jag hade i några habanerofrukter i vattnet och lät det dra. Det bränner i halsen om man råkar att andas in det så det borde vara effektivt mot ohyran också tongue.gif

Sorry, men chilivatten lär knappast hjälpa mot Trips. Inte heller vitlök... det kanske hjälper mot vampyrer men inte Trips flirting.gif
Nauti
Det är väl samma problem som med såpsprit, man måste ju spreja direkt på dem. Gör man det med chilivatten så har det förmodligen någon effekt.

Vitlöken tror inte jag heller på tongue.gif
myrtille
Jag har odlat chili på balkong i snart fyra år. Första året hade jag stora problem med trips och skadorna såg precis ut som på dina bladbilder, men redan andra året började jag helt naturligt få besök av nyttoinsekter, bl.a. näbbskinnbaggen (Orius som nämnts tidigare) och den har verkligen lyckats hålla nere tripspopulationen, se bild här nedanför (olika utvecklingsstadier). Den är pytteliten, som störst blir den kanske ett par millimeter.

Bra att känna till om man tänker ha näbbskinnbaggar inomhus är att de faktiskt kan bitas, vilket hände mig en gång när jag skulle plantera om och samtidigt försökte bli av med bladlöss genom att skrapa av dem från bladen med en fuktig trasa. Utslagen jag fick liknade dem man kan få av vägglöss som ju också är en skinnbagge. Nu angriper de inte människor vanligtvis och håller sig på plantorna, men just den gången måste de ha känt sig hemskt hotade.

Inomhus skulle jag använda Neemolja. Jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden. Det dödar inte men gör så att ohyra slutar föröka sig.

Här kan du få mer tips om biologisk bekämpning av trips: www.ipm.ucdavis.edu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon