Full version: Stjärnanis
Meriona
Jag har en kompis som bor i Malaysia och denna veckan är han hemma i Sverige på besök.

Jag fick en hel påse stjärnanis av honom som doftar helt underbart! Men vad kan jag använda det till? Smaksätta sprit tror jag att jag ska pröva, men något annat kul användningsområde? Tacksam för tips!
KURT
Bröd och sylt kan också smaksättas med stjärnanis.
Red Top
Jag brukar ibland lägga i ngr stjärnor när jag kokar ris. Ger en pikant smak. smile.gif
Meriona
Kurt: Jag är dålig på att baka matbröd, men kan man ha det i sockerkaka tro? tongue.gif
RedTop: Lakritsris? Spännande, det kanske går även med makaroner? unsure.gif
Chamomille
Lakritsmakaroner? Det var någe nytt giggle.gif
zissi
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=Po...amp;qpid=977445

Kan intyga att Eva St:s efterrätt är god. Apelsinerna kanske inte är så fina längre men en riktigt god julefterrätt är det i alla fall. Stjärnanisen är så vacker till de orange apelsinerna.
Red Top
Den här texten har jag saxat från ICA:s receptsida:
"Stjärnanis

Stjärnanis ser ut som en stjärnformad blomma av öppnade hårda frökapslar med ett blankt frö inuti. Smaken påminner om anis, men är lite starkare och en aning bitter, men ändå söt. Stjärnanis kan användas hel, i bitar eller rostad och mald. Den är vanlig i kinesiska rätter och lämplig som smaksättning i många sammanhang, passar till nästan allt; fisk, kött, soppor, grytor, äggrätter, efterrätter. Förvarad torrt är den mycket hållbar. "

Om du Googlar stjärnanis hittar du massor av recept! smile.gif
Myosotis
Dessutom är de ju vackra, du kan spara dem till jul och göra juldekorationer av dem, fästa dem på adventskransen t.ex.
Meriona
Ja de är verkligen snygga! Jag såg dem framför mig i en blomster-dekoration (typ så som man kan se med kanelstänger ibland).....

Jag får nog prova med lite varje känns det som, men det är så mååååånga, så jag ska nog dela med mig lite till mina bästa-vänner också. rolleyes.gif rolleyes.gif Jag tror att exet ska få en bunt, han är finne och uppfinningsrik. giggle.gif
myskmadra
Jag har blivit bjuden på fruksallad med sockerlag. Sockerlagen var smaksatt med stjärnanis. Jättegott!
Själv brukar jag lägga nån stjärna i téet när det bryggs.
noora
Ja, smaksätta sprit måste du definitivt prova, både som snaps och likör. Det blir väldigt bra.
Meriona
VIlka proportioner är lämpliga tro?
Myosotis
Världens godaste jordgubbsbakelser innehåller anis. Det går åt mycket, 2 msk hel anis och så kan man äta det hur många gånger som helst under jordgubbssäsongen. whist.gif Du kanske kan testa att byta ut anis mot stjärnanis i receptet?
Meriona
Mumselimums det såg smaskens ut! Jordgubbe/anis låter som en spännande kombination! wub.gif
Oros
stjärnanis är en av ingredienserna i absinth wink.gif
Meriona
Mja det duger nog med smaksatt snaps för min del... laugh.gif
Chamomille
CITAT (Meriona @ 15-07-2009, 07:45) *
Mja det duger nog med smaksatt snaps för min del... laugh.gif

Sambon stoppade ner några i en flaska sprit. Det blev inte så dumt rolleyes.gif
Meriona
I en bål kunde det nog också vara lite snyggt att lägga i? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon