Fru J
Jag har tänkt mig att sätta en klättrande växt vid vår trappa, men jag hittar ingen som verkar motsvara mina önskemål. Någon som har en idé?

Läget är djup skugga, det är bara sol en liten stund på mogonen (norrläge), jorden är torr, kompakt och full med småsten då det tidigare har varit grus där. Dessutom vill jag att det som ska växa där ska växa snabbt, vara tåligt och blida en ganska kompakt vägg. Dessutom bör växten bli bortåt 4-5 m hög. Spelar ingen roll om den blommar eller ej!

Vi bor i gränsen mellan zon 3 och 4. Vad tror ni? Finns den växt jag efterlyser?

MVH Fru J
KURT
Bokharbinda eller humle, med förbehåll för växtzonen för bokharbindan?
MariaS
Rådhusvin, vildvin.
Fru J
Humle har vi redan på en annan plats, så det känns som om det skulle vara skoj med något annat. Rådhusvin är ju definitivt väldigt vackert, likaså vildvinet, så det kunde kanske vara något. De sprider sig ganska bar också har jag för mig, jag menar utåt sidorna.

Tack för era svar!
Huggorm
Klarar de växter som föreslagits torr jord alltså? Jag skulle vilja ha något klättrande på sommarstugan och det är så torrt och magert att det bara växer ljung och lingon nu
MariaS
CITAT (Huggorm @ 21-04-2009, 15:43) *
Klarar de växter som föreslagits torr jord alltså? Jag skulle vilja ha något klättrande på sommarstugan och det är så torrt och magert att det bara växer ljung och lingon nu

Rådhusvin och vildvin, har inga större krav på varken läge eller jord. Får de bara fäste med rötterna så....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon