Ragazza zon6
21-04-2009, 09:07
Jag lyckades (råkade) backa in i en väninnans övervntrade stora ananassalvia för ca tre veckor sedan. Tog med pinnen som gick av och gjorde tre sticklingar av skott och satte ner den vedartade pinnen som också hade några blad på sig. Nu växer de och frodas alla tre!
Doftar underbart av färsk ananas! Ett tips för er som vill ha en liten annorlunda doft i trädgården.
T som ligger i soffan med feber och just nu inte känner några dofter
ingrids
21-04-2009, 09:30
Och härdig är den också - råkade lämna mina nyförvärv ute på trappen natten vi fick massa minus och myntorna skrumpnade i topparna men ananassalvia ser hur glad ut som helst.
joulanta
21-04-2009, 21:26
Låter som en spännande växt. Vars får man tag i en sån? Jag har ha begär när det gäller växter särkilt lite annorlunda växter.
odlar i zon 6-7
Ragazza zon6
21-04-2009, 22:00
Min kompis har handelsträdgård i Västerkälen i Jämtland men du kanske bor någon annanstans..
Hon har annars väldigt mycket roliga växter, lite ovanliga saker.
Annars vet jag inte, någon trädgård nära dig kanske tar hem om du frågar.
Hils
T
ananassalvia är en höjdare. inte bara smakmässigt utan även när det gäller överlevnad.
köpte en liten planta förra året och den växte mer än något ogräs.
jag har även sett den på plantagen och då senast häromdagen.
Ragazza zon6
21-04-2009, 22:08
Jag har inte ens tänkt tanken att äta den! Man är lite dum ibland. Hur använder du den schmut, till deserter, i sallad, how?
CITAT (Ragazza zon6 @ 21-04-2009, 23:08)

Jag har inte ens tänkt tanken att äta den! Man är lite dum ibland. Hur använder du den schmut, till deserter, i sallad, how?
Den fungerar utmärkt till grillat, både kött och grönsaker. Dock har vi mest använt den till stekt potatis.
När kryddan blir varm försvinner lite av den exotiska touchén men lite syrlighet stannar kvar. Ungefär som när man skvätter citron eller fruktjuice över mat.
Kajsa i Arvika
22-04-2009, 13:21
Jag hade den i balkonglådan i fjol (inköpt på handelsträdgården lokalt, finns också i Karlstad) Underbar doft, tänkte dock aldrig på att ens försöka övervintra den men den växte nåt alldeles otroligt!!
Mariette
23-04-2009, 09:24
Menar ni att den är flerårig?
När jag köpte en planta förra våren så sa de att den var ettårig. Finns det olika sorters ananassalvia?
ingrids
23-04-2009, 10:13
En koll med syrran (Hälsinglands inland) visade att hennes inte överlever vintern, så det kanske är en fråga om var man bor och/eller tur om den är flerårig eller inte.
Hej!
Hade en sån för några år sedan. Hittade den i en vanlig blomsteraffär i Stockholm!Använde bladen i sallad och till garnering av desserter o dyl.
Grannen tog sticklingar men jag vet inte om hon har plantor kvar. Själv lyckades jag övervintra den en vinter, men sedan tog det stopp. Antagligen mer p g a att jag inte skötte den så noa i sin vintervila än p g a att den är svår...

// Tirre
Jag har övervintrat i källaren flera år i rad, den har tappat bladen men kommit sig varje vår.
anne-li i olofstorp
23-04-2009, 21:38
Jag har haft min Jättestora planta i uterummet på vintern i massor av år nu.
Den tappar inte ens bladen....
Dito Verde
23-04-2009, 21:46
CITAT (anne-li i olofstorp @ 23-04-2009, 22:38)

Jag har haft min Jättestora planta i uterummet på vintern i massor av år nu.
Den tappar inte ens bladen....
den har jag en stickling av som jag fick av dig i vintras på odlaträffen. Då var den inte stor. Den har stått i den krukan den kom i hela vintern i köksfönstret och jag har gått och luktat på bladen titt som tätt. Jag är jätteglad i den. Den ber om en större kruka nu och det ska den få snart. Den är ute på dagarna och det var bra att höra att den skulle klara sig om jag glömmer den ute.
Tack igen Anne-Li för den fina presenten.
susanneedgren
23-04-2009, 21:47
Måste ha, det blir Plantagen i morgon!
anne-li i olofstorp
23-04-2009, 22:11
CITAT (Dito Verde @ 23-04-2009, 22:46)

den har jag en stickling av som jag fick av dig i vintras på odlaträffen. Då var den inte stor. Den har stått i den krukan den kom i hela vintern i köksfönstret och jag har gått och luktat på bladen titt som tätt. Jag är jätteglad i den. Den ber om en större kruka nu och det ska den få snart. Den är ute på dagarna och det var bra att höra att den skulle klara sig om jag glömmer den ute.
Tack igen Anne-Li för den fina presenten.
Visst! Så roligt att du gillar den!!!
Dessutom har du ju fått lite användningstips nu i den här tråden....
Kram
A-Li
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.