|
Full version: hjälp.....:)
Maggan H
21-04-2009, 14:27
Hur har du dina sådder? I ett separat icke boutrymme som går att stänga till ordentligt? Om du har det hade jag provat RADAR!  Går ju inte att sätta Provadopinnar till alla sådderna! Radar sprayas ju i luften och ska verka en stund innan man vädrar.
malin72
21-04-2009, 14:51
Prova med kalldusch i badkaret/duschen. Brukar knäcka det mesta.
Maggan H
21-04-2009, 18:19
I vardagsrummet kan du ju absolut inte spraya dom,  och inte tomaterna heller öht. Där hade jag nog tagit såpa och ställt ut på dagtid. Har ni garage? Där hade jag sprayat i så fall. Om radar tar dom vet jag inte, har aldrig provat(behövt) till så mycket plantor, men sprayar du i luften och inte på plantorna så bör ju växterna klara sig i alla fall.  Det finns ju nematoder också att beställa, det ska jag göra till växthuset i sommar. Gurkan får alltid spinn!
malin72
21-04-2009, 18:53
nämen tar nematoder på dom??? men det har jag ju hemma...men eftersom jag inte fick sorgmygg så använde jag den inte meh...det testar jag ju på det ätbara så klart och resten såpa....hur ska den blandas??? får ju inte vara för starkt.... det största kanske jag kan ställa ut och spraya över....åhhhhh
malin72
21-04-2009, 21:38
hittade dennna nyss!!!!! vad säger ni trips eller???? [attachment=33710:trips1.JPG]
Japp och det säger även spåren på bladen!
malin72
21-04-2009, 22:27
Tack för frågan
som sa mina kompisar förut:häller upp ca 40-42gradigt vatten i en stor balja eller spann ,, sedan doppar man ner ''hela'' växten blad,blommor,stam,rötter alla även kruka,krukfat,
jag säger doppa de i blandning ( 0,2 dl såpa + 0,1dl t sprit + 1l vatten). vatten ska ha 40-45 gradar.
H: Bassam
malin72
22-04-2009, 14:12
CITAT (Bassam @ 22-04-2009, 15:05)  Tack för frågan
som sa mina kompisar förut:häller upp ca 40-42gradigt vatten i en stor balja eller spann ,, sedan doppar man ner ''hela'' växten blad,blommor,stam,rötter alla även kruka,krukfat,
jag säger doppa de i blandning ( 0,2 dl såpa + 0,1dl t sprit + 1l vatten). vatten ska ha 40-45 gradar. H: Bassam ok....kan jag även göra det med sådderna som den satt sig på??? jag tror att det hela kommer från en passionsblomma!!! Men det finns vissa som är mycket angripna tex aklejor, purpurklätt , verbenor är värst drabbat! Men det är sådder fårn i år så dom är ca3 dm höga, klarar dom av att hamna i 40-45 grader blandat med det som du skriver? Eller gäller det bara stora vanliga krukväxter??
CITAT (malin72 @ 22-04-2009, 15:12)  ok....kan jag även göra det med sådderna som den satt sig på??? jag tror att det hela kommer från en passionsblomma!!! Men det finns vissa som är mycket angripna tex aklejor, purpurklätt , verbenor är värst drabbat! Men det är sådder fårn i år så dom är ca3 dm höga, klarar dom av att hamna i 40-45 grader blandat med det som du skriver? Eller gäller det bara stora vanliga krukväxter??
Det är som vanligt med Bassams råd, de funkar bra i teorin på några få växter. Du vet ju själv vad som händer med en tomat i växthuset som utsätts för 45 grader! Du kan däremot göra såpablandningen och duscha på växterna, men det fungerar så där på trips. Kolla andra tråden om snusreceptet istället, den blandningen kan du både duscha och vattna med och är en mer säker metod, som inte påverkar eventuella ätliga frukter.
malin72
22-04-2009, 15:18
så här gör jag nu.... jag har börjat med alla stora växter därbland då passionen, jag har ställt den i duschen...spolat blad för blad med kallt vatten, jag har plockat bort bladen som är angripna...lagt i provado i den andra som tex tomaterna har jag lagt ny jord runt och vattnat igenom och hält på nematoder...samma där tagit blad.. dom som är angripna när det gäller sådderna har jag spolat av bladen och låter dom vara som ser bra ut.... ställt det som ser ut att vara deras *godis* för sig med antingen provado i eller då nematoder snusvatten måste jag köpa snus til för här har vi bara portionssnus så det lär ju inte vara till hjälp så nu står det växter precis överallt och jag ska få klart till kvällen sen håller jag tummarna
Maggan H
22-04-2009, 15:21
Måtte du få bukt med dem på ena eller andra sättet! Värdelöst när man får in sånt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|