Full version: Trädgårdsterapi
ingrids
Medan jag minns det vill jag tipsa om att det snart kommer en ny bok på svenska om trädgårdsterapi, "Trädgårdsterapi", Gunilla Nilsson (redaktör). Eftersom den inte är utgiven än har jag ingen aning om ifall den är bra men den tar upp både historia och forskning på ämnet. Den verkar gå att få för 190 spänn på Bokus, så fort den kommer, och jag ska nog lägga till den i bevakningslistan.

Själv kan jag bli så fantastiskt glad av skönhet och doft, och ibland känner jag att jag inte mår bra om jag inte får sticka ner nävarna i jorden, så utan något vetenskapligt stöd som helst tror jag stenhårt på trädgårdsterapi smile.gif
kasam
För mig är trädgården en härlig plats för vila, kreativitet osv...
Helt klart beroendeframkallande, ja, och enda biverkningen är väl träningsvärk giggle.gif

På Alnarp testas trädgård just utifrån ett terapeutiskt/rehabiliterande synsätt, se en länk, finns ju flera andra...

ingrids
Kollade sidan - undrar om jag har läst något om deras verksamhet i en bok som heter något i stil med Trädgård för alla. I Umeå har vi något som heter Sinnenas rum, som jag fortfarande inte besökt. Måste ta mig i kragen.

Någon som varit där?

Tänk om några år - då kansek man kan få trädgård utskriven på recept och växtinköp hamnar på högkostnadskortet wink.gif
kasam
Sinnenas rum har jag hört talas om. Inte varit där, tyvärr.

Ser nu att allt fler vårdboende för personer med demenssjukdom anlägger trädgårdar specialanpassade för de boendes behov. Härligt!!! tummenupp.gif

Ja, trädgård är friskvård!!! Trädgård på recept - bravo!!! yahoo.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon