|
Jan Olov
21-04-2009, 14:09
Åkte till Lantmännen idag för att köpa järnsulfat/järnvitriol. Har hört att detta medel ska vara effektivt mot mossa. Butiken i Gävle har inte produkten. Kan någon tala om för mig var man köpa produkten? Namnet Lactamin förekommer visst också. Vore tacksam om någon ute i landet har något att informera mig om pro-blemet.
karlsdal
21-04-2009, 14:14
Ingen info, men en åsikt. Lämna kvar mossan. Du slipper klippa gräs, det är mjukare och skönare att gå på, och tydligen så är det trendigt också. Och framförallt, den är grön även när det är torrt. (Iaf mer grön än gräset..)
Jan Olov
21-04-2009, 14:35
Kul svar!! Men nu är det så att jag har sått gräs och haft en mycket vacker gräsmatta i många år. Nu har den angripits av mossan och den ska väck. Ser fram emot fler svar- ditt svar -karlsdal- har en poäng!
Granngården skall också sälja järnsulfat med gödsel (gynnar gräset) http://www.granngarden.se/justnu/produkt.a...g=G%C3%B6dsling
Jan Olov
21-04-2009, 19:11
Jo, Granngården har ett medel som de säljer under namnet Grönt Gräs. Medlet sägs innehålla gödsel förutom järnsulfat. Priset är därefter och man undrar om det är pro-ducenterna av "butiksgödsel" som har satt stopp för försäljningen av järnsulfat. Den har ett mycket lägre pris. Av kommentarer på nätet tycker jag mig ana något skumt. Vissa tycks få köpa järnsulfat-bönderna har säkert ingen svårighet med det eftersom järnsulfat tycks vara en produkt för grisar. Är det så, är detta ett fall för ansvariga att beakta. Är inte detta oetisk marknadsföring?? Finns produkten i handeln ska den vara åtkomlig för alla! Ser gärna fram emot kommentarer kring det här.
GunnellF
21-04-2009, 20:26
CITAT (Jan Olov @ 21-04-2009, 20:11)  Jo, Granngården har ett medel som de säljer under namnet Grönt Gräs. Medlet sägs innehålla gödsel förutom järnsulfat. Priset är därefter och man undrar om det är pro-ducenterna av "butiksgödsel" som har satt stopp för försäljningen av järnsulfat. Den har ett mycket lägre pris. Av kommentarer på nätet tycker jag mig ana något skumt. Vissa tycks få köpa järnsulfat-bönderna har säkert ingen svårighet med det eftersom järnsulfat tycks vara en produkt för grisar. Är det så, är detta ett fall för ansvariga att beakta. Är inte detta oetisk marknadsföring?? Finns produkten i handeln ska den vara åtkomlig för alla! Ser gärna fram emot kommentarer kring det här. Prova att gödsla med Algomin för gräsmatta. Mossa tyder på näringsbrist/lågt pH och Algomin brukar funka bra om det inte är allt för mycket mossa. Lågt pH ger dåligt näringsupptag för gräset, men då trivs mossan och eftersom Algomin både kalkar och gödslar åtgärdar man båda problemen samtidigt.
CITAT (GunnellF @ 21-04-2009, 21:26)  Prova att gödsla med Algomin för gräsmatta. Mossa tyder på näringsbrist/lågt pH och Algomin brukar funka bra om det inte är allt för mycket mossa. Lågt pH ger dåligt näringsupptag för gräset, men då trivs mossan och eftersom Algomin både kalkar och gödslar åtgärdar man båda problemen samtidigt. På kalkrika kinnekulle (pH8-9) växer det massor med mossa! Däremot kommer mossan om gräset lider av näringsbrist. Får bara gräset näring och gräsrötterna få luft, kan inte mossan få fäste. Vertikalskärning eller att picka gräsmattan + gödning är bästa botemedlet!
Aqvakul
21-04-2009, 21:31
CITAT (MariaS @ 21-04-2009, 22:28)  Får bara gräset näring och gräsrötterna få luft, kan inte mossan få fäste. Vertikalskärning eller att picka gräsmattan + gödning är bästa botemedlet! Precis så är det - allt annat är gamla missuppfattningar..
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2009, 22:31)  Precis så är det - allt annat är gamla missuppfattningar.. Kalkning av gräsmattan, kom till på 80-talet, när värmlandssjöarna började försuras allvarligt. Myndigheterna rådde då till kalkning av gräs, för kalken som all annan övergödning, rann då ut i vattendragen och sparade stora pengar för naturvårdsverket. Numera är det inte lika stor kris med försurade vattendrag, ibland kan det dessutom vara tvärtom, eftersom fel gräsmatteägare kalkat sin gräsmatta (de som har kalkrik lera t.ex.) Möter också många kunder på jobbet, som har tagit död på äppleträd, rhododenron och andra kalkskyende växter, med sin iver att kalka gräsmattan i onödan! Kalkar, det gör man BARA på sina Prunusar och i stort sett inget annat!
GunnellF
22-04-2009, 14:18
CITAT (MariaS @ 21-04-2009, 22:28)  På kalkrika kinnekulle (pH8-9) växer det massor med mossa!
Däremot kommer mossan om gräset lider av näringsbrist. Får bara gräset näring och gräsrötterna få luft, kan inte mossan få fäste. Vertikalskärning eller att picka gräsmattan + gödning är bästa botemedlet! Näringsbrist kan bero på lågt ph-värde och det kan man åtgärda med kalk kombinerat med gödning!
CITAT (GunnellF @ 22-04-2009, 15:18)  Näringsbrist kan bero på lågt ph-värde och det kan man åtgärda med kalk kombinerat med gödning! Men om du har ett pH på 8-9 så är det ju inte kalkbrist precis! I våra trakter där vi just har högt pH, gödslar bönderna ALDRIG med kalk! Enbart N-P och knappt det. För att sen kunna frigöra den näring som finns i jorden, behöver man tillföra luft. En gräsmatta är ju inte så kul att vända upp o ner på vart tredje år, för att få in luften, utan då vertikalskär man eller pickar jorden istället, så luften kommer ner och näringen frigörs. Lägger man bara på näring, utan att luckra upp jorden så luft kommer till, då tas väldigt lite av näringen upp av jorden och ännu mindre kommer växterna till godo (gäller ALL odling), det är då fenomenet övergödning av sjöar och vattendrag uppstår. Kalk till för man i mycket små mängder över huvud taget, om man inte har en jord som har pH under 5,0. För mycket kalk kan också täppa till aggregaten i jorden, varför INGET näringsupptag kan ske över huvud taget. Och då har man riktigt stora problem med mossa, det kan jag lova! Nä, kolla vilket pH som finns där innan ni tillför kalk. Det finns små behändiga apparater för under hundringen man kan köpa och själv utföra proverna. Lätt som en plätt.
Källtorpet L&T
22-04-2009, 19:01
överskottsgödsla med kvävegödsel, det "bränner" mossan. kanske inte det bästa om man ser till miljöpåverkan men det funkar kalasbra, dock så ser inte gräsmattan så roligt ut på ett tag..
smuleborg
22-04-2009, 19:18
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2009, 22:31)  Precis så är det - allt annat är gamla missuppfattningar.. Jo. CITAT (MariaS @ 22-04-2009, 19:05)  Men om du har ett pH på 8-9 så är det ju inte kalkbrist precis! I våra trakter där vi just har högt pH, gödslar bönderna ALDRIG med kalk! Enbart N-P och knappt det.
För att sen kunna frigöra den näring som finns i jorden, behöver man tillföra luft. En gräsmatta är ju inte så kul att vända upp o ner på vart tredje år, för att få in luften, utan då vertikalskär man eller pickar jorden istället, så luften kommer ner och näringen frigörs.
Lägger man bara på näring, utan att luckra upp jorden så luft kommer till, då tas väldigt lite av näringen upp av jorden och ännu mindre kommer växterna till godo (gäller ALL odling), det är då fenomenet övergödning av sjöar och vattendrag uppstår.
Kalk till för man i mycket små mängder över huvud taget, om man inte har en jord som har pH under 5,0. För mycket kalk kan också täppa till aggregaten i jorden, varför INGET näringsupptag kan ske över huvud taget. Och då har man riktigt stora problem med mossa, det kan jag lova!
Nä, kolla vilket pH som finns där innan ni tillför kalk. Det finns små behändiga apparater för under hundringen man kan köpa och själv utföra proverna. Lätt som en plätt. Jo.
bizzybee
29-04-2009, 21:56
CITAT (MariaS @ 21-04-2009, 22:28)  På kalkrika kinnekulle (pH8-9) växer det massor med mossa!
Däremot kommer mossan om gräset lider av näringsbrist. Får bara gräset näring och gräsrötterna få luft, kan inte mossan få fäste. Vertikalskärning eller att picka gräsmattan + gödning är bästa botemedlet! Och då funderar jag som är grön på detta område följande: - vad gör man när man vertikalskär en gräsmatta? - vad gör man när man pickar en gräsmatta? - Och hur? Har nämligen en längtan efter en fin gräsmatta men i dagsläget är det 80% mossa och 20% gräs :-(
Hur får man ett pH över 7.5 genom att tillsätta kalk? Över 7.5 har kalksten (kalciumkarbonat) ingen effekt på pH längre.
Jag undrar också hur man bär sig åt för att döda ett äppelträd genom att kalka.
Det kan mycket väl vara en myt att man inte behöver kalka gräsmattor, det vet jag ingenting om, men det verkar vara precis lika mycket myter i det motsatta lägret.
CITAT (bizzybee @ 29-04-2009, 22:56)  Och då funderar jag som är grön på detta område följande: - vad gör man när man vertikalskär en gräsmatta? - vad gör man när man pickar en gräsmatta? - Och hur? Har nämligen en längtan efter en fin gräsmatta men i dagsläget är det 80% mossa och 20% gräs :-( En vertikalskärare är en maskin som består av ett gäng knivar som skär upp ett ca 1 cm djupt spår i grässvålen. Syftet är att bryta av den igenslammade jordytan, underlätta för gödsel att nå gräsplantans rötter, stimulera skottillväxt, bekämpa ogräs och mossa, ta bort döda växtdelar och städa. Detta kan göras när som helst, men jag tycker våren är en bra tid. Finns att hyra lite överallt. Picka vet jag inte, men kanske menar de lufta? Man gör då hål rakt ner i gräsmattan för att föra in luft i växtbädden, transportera ytvatten ner i marken och se till att gödsel når gräsrötterna. Det kan göras med en vanlig grep på små gräsmattor eller speciella maskiner på större ytor. Mossa trivs bra i skugga - kanske har du möjlighet att ge gräsmattan mer sol?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|