Jenny1972
Hej!

Har läst och läst över hur jag skall göra med grunden till växthuset. Skall ha stenplattor på golvet och funderade då på om jag var tvungen att bygga med lekablock runt om. Kollade runt lite på er andras växthusbilder och såg bl a på bilder hos Uno att han hade gjutit ned plintar och sedan lade golvet, vilket jag tyckte blev väldigt snyggt!!! Någon som kan berätta för/nackdelar med de olika sätten. Växthuset kommer att vara som lägst 180 cm i kanten så det är ju inte så lågt så jag behöver inte bygga med lekablock för den skullen...
/Jenny
MariaS
Allt beror på hur du ska göra till vintern. Ska du ha uppvärmt på vintern, behövs både leca och isolering. Annars är det bara att göra som du finner bäst.
VAr bara noga med att väga av (ska vara helt plant, vågrätt) Finns inget som stämmer med växthuset annars.
uno
Trevligt att Du fann mina gamla bilder.

Förmodligen har Du en ram som Du bygger upp huset på. Viktigt är att plintarna, förutom att de ligger frostfritt, ligger i våg. Till det är en lasermätare användbar.

Mitt växthus kommer att vara i bruk april-oktober även om jag 2008-09 värmde upp ett "innetält" av bubbelplast i huset.
Golvet fungerar bra men jag borde redan från början gjort iordning en planteringsgrop för vindruva.
Nu fick jag i efterhand ta bort en golvplatta och krafsa undan grus och göra hål i isoleringsskiva för att plantera vinet. Bättre att förbereda även om där aldrig planteras något vin.

Vatten och el drar Du naturligtvis in.

Var det nödvändigt för mig att bygga med isolerskivor under golvplattorna. Jag vet inte, kanske hindrar jag tjälen att gå ner och kanske blir golvplattorna fortare varma på våren.
I vart fall tror jag att jag hindrar plintarna från att frysa upp.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon