Full version: Paprika
Esther_B
Hei!
Ska snart omplantera mina paprikaplantor och min undran är ifall man kan plantera dom djupare än de har stått tidigare (för att de är lite rangliga)?
Fuel
Hej!

Det är alltså första omplanteringen? Då brukar jag sätta dom så dom har jord upp till hjärtbladen. Då blir iaf mina kraftiga o stadiga. Andra har säkert andra förslag men detta funkar fint för mig och brukar få fina plantor med mycket frukt så det funkar nog =)
Esther_B
Tack för snabbt svar. Ja detta är första omplanteringen som ska ske.
limpan76
Du kan plantera ner dom så bara översta bladparet ligger över jord, så bildar de rötter på stammen under jord. Då blir det kraftiga plantor.
Fuel
Lycka till med odlingen! Alltid roligt när man kan hjälpa till och inte bara behöver hjälp själv =)
apan
Hej!
Jag passar på att fråga om paprikor här också.
Om det är andra omplanteringen då? Hjärtbladen har följt med stjälken och är nu ca fem cm ovanför jorden. Ska jag plantera ner den till hjärtbladen igen?
Och vilken typ av jord/näring vill de ha? De har en hel del blomknoppar nu.

/apan
limpan76
Jag brukar plantera ner hjärtbladen under jord även vid andra omplanteringen i planteringsjord som jag blandar upp med lecakulor. Sedan börjar jag tillföra näring efter 3 veckor och gör så i 3-veckors intervall. Min erfarenhet är att plantorna mår väldigt bra av gräsklipp både för att tillföra näring och bespara bevattning under varma dagar.
bullen_86
Hej
Ursäkta om jag lånar tråden lite.. men jag ska oxå plantera om mina paprika och chilisar, 2:a omskolningen... till slutkruka är det tänkt men hur stor vill de ha? 5 liter? 10 liter? och vill de ha gödslad jord eller bara vanlig planteringsjord?
limpan76
Ja du bullen, jag brukar köra 7,5 l - 10 l kruka som fylls med blandning av planteringsjord och lecakulor sedan gödslar jag med hönsgödsel var 3-4 vecka eller lägger gräsklipp (vilket rötterna gillar) på ytan. vill du ha buskigare plantor kan du toppa dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon