Full version: Frågor om Aronia
Cilla999
Hej. Har sökt lite i trådarna här efter svar, men inte riktigt hittad det jag söker.

Jag ska sätta upp en häck, som jag vill ha klippt, och ska vara ca 1,20 m hög, och har fastnat för Aronia, eftersom den ska ha väldigt fin höstfärg.

Jag har ringt runt lite på plantskolor och kollat priser, och så har jag kollat på Hortogreen. Där har dom en sort som heter Aronia prunifolia E, och var då lite billigare än på plantskolorna.

MEN..är Aronia prunifolia E samma sort som dom har på plantskolorna? Om man söker på Aronia på nätet så hittar man mest Aronia melanocarpa, 'Hugin'. Är det stor skillnad på dessa sorter? Passar Aronia prunifolia som klippt häck? Och kan ni rekommendera Hortogreen? Har aldrig beställt från dom förut?

MVH Cilla
ABCiV
Kan inte svara på en endaste av dina frågor, men kan säga att jag har Hugin som häck och jag trivs jättebra med det! Den är otroligt vacker. Det tar några år innan den blir tät och fin men det är väl värt väntan tycker jag. Dessutom är den snygg när den får växa vilt, man behöver inte klippa den varje år som man ska göra med många andra häckar.
Huggorm
Du kan läsa lite om dom på E-plantas hemsida

Aronia x prunifolia E
http://www.eplanta.com/sida_1_81.asp

Aronia melanocarpa 'Hugin'
http://www.eplanta.com/sida_1_80.asp
KURT
Men aronia kan väl inte kallas för en traditionell klippt häck? Man har den ju oftast som friväxande.
MariaS
CITAT (Cilla999 @ 21-04-2009, 19:48) *
Hej. Har sökt lite i trådarna här efter svar, men inte riktigt hittad det jag söker.

Jag ska sätta upp en häck, som jag vill ha klippt, och ska vara ca 1,20 m hög, och har fastnat för Aronia, eftersom den ska ha väldigt fin höstfärg.

Jag har ringt runt lite på plantskolor och kollat priser, och så har jag kollat på Hortogreen. Där har dom en sort som heter Aronia prunifolia E, och var då lite billigare än på plantskolorna.

MEN..är Aronia prunifolia E samma sort som dom har på plantskolorna? Om man söker på Aronia på nätet så hittar man mest Aronia melanocarpa, 'Hugin'. Är det stor skillnad på dessa sorter? Passar Aronia prunifolia som klippt häck? Och kan ni rekommendera Hortogreen? Har aldrig beställt från dom förut?

MVH Cilla

Aronia prunifolia är en tåligare art bara, annars ska de vara likvärdiga. Sen går det att göra fin-fin saft på bären också, så den är inte bara snygg...
pebblelake
jag har båda och "hugin" är betydligt mer svagväxande med klenare grenar,blir inte lika hög heller.skulle inte sattsa på den som häckplanta utan gått på prunifolian e planta istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon