Moxie
För två år sedan planterade jag två "Camellia japonica" i en hörna på framsidan. En som heter "Kramer´s supreme" och som får röda blommor, och en som heter "Alba plena". Den sistnämnda får vita blommor.
Jag har skyddat med lätt marktäckning båda vintrarna. Inget annat.

Efter första vintern hade "Kramer´s" fått en del bruna blad medan "Alba" var helt intakt.
Ingen blomning på någon av dem.
Efter den här senaste vintern så är båda intakta, och "Kramer´s" blommar nu medan "Alba" kommer att blomma lite senare. Den har stora, vita knoppar nu.

Om jag ska vara ärlig så trodde jag nog inte riktigt på att det här skulle kunna fungera, men än en gång har
jag förstått att det finns betydligt mer som fungerar på friland i Sverige än vad man i regel tror.

Noterbart är att den senaste vintern var betydligt kallare än den förra. Åtminstone här.

[attachment=33700:IMG_2247SMALL.jpg]
[attachment=33701:IMG_2249SMALL.jpg]
Aqvakul
Var bor du och var köpte du plantorna?
Moxie
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2009, 21:02) *
Var bor du och var köpte du plantorna?

Jag bor i Laholm och jag beställde plantorna från "Esveld" i Holland.

http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...pln&s=plant

Monaxe
Jag övervintrar mina i uterummet som håller en temp på ca 5-7 grader vintertid.
Nog för att Camelia är en tålig blomma som tål en del frost, men jag skulle nog aldrig få den att klara sig utomhus här i zon 1-2....

blommar gör den även i uterummet...

rosa kameliaknopp.JPG

vit kamelia.JPG

Alexander-VG-zon3
jag har på friland i skåne zon 1-2. dock gäller det att HITTA HÄRDIGT material. har testat flera olika namn sorter (började 2005 med att plantera ut den första). och många har dött och många har klarat sig och blommat bra. har dock efter en hel del sork angrepp inte så mycket kvar nu. och planerar att inte plantera fler då jag har kvar trädgården men inte bor där längre.

härdiga sorter förövrigt tål i Asien, Amerika ner till -25c -35c. så kamelia i rätt klimat är ganska härdigt.
midas
Wow, nu blev jag avundsjuk. Har också en Kramer´s supreme som bara blommat en gång, och det var för tre år sedan.
Var tvungen att springa ut för att kolla min och kanske kanske om jag håller tummarna hårt blommar den i år. Den har knoppar iallafall, och den fick en förhoppningsvis gynnsammare växtplats förra året då jag gjorde iordning en surjordsrabatt. Men jag tycker min har gulare blad än din, hur sköter du dina kamelior, gödsel osv?
Mvh Yvonne
Blomstersmurfen
Även jag har kamelia ute i skyddat läge zon 2-3. Har stått ute i 5 år nu och blommar varje år. Det enda kinkiga med den är att inte glömma att skugga med skuggväv tidig vår, eftersom den lätt får brännskador på bladen.

Min är rosa och köptes på Plantagen för 7 år sedan.
MariaS
Min står också ute vintertid, zon 1-2 i skyddat läge. Nu i vintras fick den lite fula blad efter några nätter med -15, men annars skjuter den skott för fullt just nu. Tyvärr hade vi en ganska torr sommar och höst förra året, så jag får ingen blomning i år -cry-.gif men nästa så kanske...
Moxie
CITAT (Blomstersmurfen @ 22-04-2009, 08:57) *
Även jag har kamelia ute i skyddat läge zon 2-3. Har stått ute i 5 år nu och blommar varje år. Det enda kinkiga med den är att inte glömma att skugga med skuggväv tidig vår, eftersom den lätt får brännskador på bladen.

Min är rosa och köptes på Plantagen för 7 år sedan.

Brännskador är inte roliga.
Jag slipper det eftersom mina står bakom en spireahäck. Solen når inte fram till dem förrän i mars, och då är det lugnt.
Kan bli lite knepigare om de växer till sig på höjden, för då kommer topparna att få tidigare vårsol.
Hippocampus
Jodå, jag planterade i höstas en Camellia Poeniforme rogue i surjord, östläge, intill tegelvägg och i lä (bor i Göteborg) och nu blommor den överdådigt. Den fick inga som helst skador i vintras och sätter massor av nya skott. Prova att plantera ut! Det är fantastiskt med en buske med denna prakt i april.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon