Full version: nävor under träd
akagebeck
Hej!
Jag har hos mina svärföräldrar sett hur det växer nävor under en gran (eller om det nu var en tall...minns inte riktigt), i marken som är ganska hård och lite torr som det är under stora träd. Det är definitivt inte nån rabatt-jord.

Nu undrar jag hur man gör för att plantera in såna nävor under ett träd. Ska jag fröså och hoppas att det tar sig, eller ska jag plantera färdiga plantor och gräva ner med plantjord runtomkring?

Nån som vet hur man gör?

Tack för svar

Anna
ingrids
Du bör nog pröva med färdiga plantor - och kolla att sorten du skaffar är skugg och torktålig. Skulle ha sagt flocknäva, men har i flera trådar läst att den kan skada växter omkring sig och vet inte längre om den är så bra under träd.
smuleborg
Köpa färdiga plantor, förså (lite sent nu, om du tänker plantera detta år) eller höstså i bebislåda (för utplantering nästa år).

Blanknäva (Geranium nodosum).

Alternativt flocknäva eller brunnäva, om du inte har något annat under granen (tallen) som är känslig för konkurrens.

När du planterar ut föreslår jag att du gräver ut lite (i alla fall runt och under plantan) och tillför "vettig" jord.

Barrväxter har, vad jag förstår, ytliga rötter. Ja det vet du.
Monarda
Jag delade på och flyttade mina flocknävor från rabatten till en plats under några stora granar p g a att dom bredde ut sig så mycket. Någon annan skada märkte jag inte att dom gjorde. Den här bilden är tagen för två år sedan och nu är hela kullen fylld. Jorden var av dålig kvalité och dessutom rasar det ner en massa barr, men växer det gör dom.

smuleborg
Tack smile.gif Har försått flocknävan 'Snow sprite' . Vi har inte granar, men (underbara) tallar...
HelenJ
CITAT (ingrids @ 21-04-2009, 21:14) *
Du bör nog pröva med färdiga plantor - och kolla att sorten du skaffar är skugg och torktålig. Skulle ha sagt flocknäva, men har i flera trådar läst att den kan skada växter omkring sig och vet inte längre om den är så bra under träd.

Flocknävan är allelopatisk, dvs bedriver kemisk krigföring mot sina grannar. Men de är inte giftiga, och de kemiska ämnena är absolut inte så kraftiga att de skulle påverka ett etablerat träd.

Så plantera du den vackra flocknävan - finns det nånstans den passar ritkigt bra så är det här!
Aqvakul
Handlar det om större "svenska" träd, så tycker jag personligen att brunnävan passar bäst.

(Den ser mer "vildväxande " ut - min högst personliga estetiska uppfattning)

edit: skriver som en kråka...
Söttok06
Kan man plantera Brunnäva under eller vid sidan om uppstammade vinbärsbuskar/krusbärsbuskar? Eller bedriver den också "kemisk krigsföring" mot andra växter som Flocknävan?
Jag tycker nämligen att den är rätt vackert och skulle vilja ha den i bakkanten. Eller någon annanstans där jag har plats. Har annars tänkt plantera revande smultron under som marktäckare.

Sprider sig Brunnävan mycket eller blir den mer som en "kudde"?
ingrids
Brunnäva krigar inte men jag har läst varningar om att den frösår sig en del. Jag skulle nog plantera endera månadssmultorn eller, som du tänkt, revande. Sen vill jag minnas att det i en brittsk trädgård står lavendel under uppstammade vinbär/krusbär. Jag har sett en bild och det var hur snyggt som helst. Lavendel är ju praktisk då den inte tar över.
smuleborg
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2009, 08:54) *
Handlar det om större "svenska" träd, så tycker jag personligen att brunnävan passar bäst.

(Den ser mer "vildväxande " ut - min högst personliga esteiska uppfattning)

Jag kan hålla med, ändå.

Vi har ett gäng från förra årets sådd, som ska planteras ut.
akagebeck
Åh, tack för alla svar!! Va mycket kunskap det finns i detta forum! Alltid lika impad!

Ska nog försöka ge mig på att fröså plantor till nästa år.

/Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon