|
LenaFriman
21-04-2009, 20:18
Hej alla glada!! Ni som kan & vet så mycket, kan ni hjälpa mig? Har en tomt som är "2 år gammal". Där jag nu vill ha häck så finns det massor av sly under den "utschaktade " jorden. När jag nu gräver mitt häckdike kommer slyn att börja växa in i häcken då??? Mvh Lena.
Gossen Ruda
21-04-2009, 20:52
Förmodligen. Se till att få bort allt sånt innan häcken planteras, efteråt blir det ett litet helsicke att bli av med det.
Aqvakul
21-04-2009, 20:58
Håller med Rud, vänta med planterandet tills du har rensat ut ordentligt! I värsta fal kan det vara rotskott från ett avverkat träd. Då krävs upprepad bekämpning (dra och klippa!).
Fågelvägen
21-04-2009, 21:10
Beror väl på vad det är för sorts sly? Är det levande, har det skott och blad? I så fall är Gossen Rudas råd bra, men besvärligt! Betyder att ni måste rensa ut alla rötter efter att en grävmaskin grävt ett dike för häcken. Gräver du SJÄLV?  Du kan slopa gym-abonnemanget. I bästa fall är slyet dött och håller på att förmultna. Undrar förresten om inte företaget som schaktade kring bygget har något sly-ansvar?
LenaFriman
22-04-2009, 20:52
Tack för era svar!
Där häcken ska grävas så är det mängder med jord som schaktades ut, vet ej om jag ens kommer ner till slyn om jag gräver ca: 50 cm djupt för häcken.
Kan inte slyn dö om den ligger helt under jorden ett tag? Finns många små träd och skit under jorden på många ställen eftersom halva tomten har varit lite "skogsaktig". Kan skiten verkligen inte dö efter ett tag?? Annars kan jag ju aldrig plantera något, vilken skit!!
Vi gjorde utshcaktar jobbet svart, tror inte att han tar på sig något ansvar.
Mvh Lena.
CITAT (LenaFriman @ 22-04-2009, 21:52)  Tack för era svar!
Där häcken ska grävas så är det mängder med jord som schaktades ut, vet ej om jag ens kommer ner till slyn om jag gräver ca: 50 cm djupt för häcken.
Kan inte slyn dö om den ligger helt under jorden ett tag? Finns många små träd och skit under jorden på många ställen eftersom halva tomten har varit lite "skogsaktig". Kan skiten verkligen inte dö efter ett tag?? Annars kan jag ju aldrig plantera något, vilken skit!!
Vi gjorde utshcaktar jobbet svart, tror inte att han tar på sig något ansvar.
Mvh Lena. Aha, ligger det så djupt. Det kommer att vara jobbigt för slyt att ta sig upp så långt, och om du då håller efter det som kommer upp hela tiden försvagar du det ännu mer och tar kål på det till slut. Dessutom har du rätt i att det kommer att dö eftersom det är begravt så långt ner och inte har tillgång till ljus eller syre.
LenaFriman
24-04-2009, 09:45
Aha, va skönt att de finns något ljus i "slytynneln" Även om slyet ligger långt ner nu så kanske de grävs fram lite när häckdiket ska fixas, då får ju skiten ljus. Även om jag gräver bort synligt sly just där diket ska vara kan de då komma in från sidan? ( om ni förstår vad jag menar). De är sly under marken i stort sett överallt förutom 3 meter ut från huset! Vi ser att de kommer upp "slyskit" i gräsmattan, de klipps ju bort eftersom. Hur många år kan de ta innan all sly har dött där under jorden?? De kliar i fingrarna att börja anlägga rabatter och annat skoj De är jobbigt med allt nytt med trägården när man är nybörjare, men KUL!! Mvh Lena
Huggorm
24-04-2009, 10:00
Det kanske är aspsly, då försvinner det aldrig  Har ni några aspar som står kvar utanför tomten?
CITAT (LenaFriman @ 24-04-2009, 10:45)  Aha, va skönt att de finns något ljus i "slytynneln" Även om slyet ligger långt ner nu så kanske de grävs fram lite när häckdiket ska fixas, då får ju skiten ljus. Även om jag gräver bort synligt sly just där diket ska vara kan de då komma in från sidan? ( om ni förstår vad jag menar). För att kunna växa behöver växterna energi, och det får de genom fotosyntesen (som ju kräver gröna blad = klorofyll + ljus + koldioxid). De har en reserv lagrad i rötterna, men om de använder den till att växa utan att få möjlighet att fylla på via fotosyntesen kommer de naturligtvis att dö. Hur lång tid det tar kan variera beroende på art, jordförutsättningar, klimat mm. Om du hela tiden klipper bort allt du ser som visar sig över marken lär det inte ta alltför lång tid innan du helt utarmat växten, och då dör den. Visst kan det växa in från sidan, men koppla på hökögonen och klipp bort allt du ser innan det hunnit växa sig alltför starkt, så tror jag inte du kommer att uppleva att det blir nåt problem. Du behöver alltså inte vänta flera år med att plantera häckar och anlägga rabatter.
Gunilla T
24-04-2009, 10:06
Jag har byggt upp min trädgård på skogsmark och där finns massor av sly. Prövade ringbarkning men det hjälper inte - skotten som barkades dog men det kom ständigt upp nya.
Så jag gräver - djupt där det krävs tills jag inte hittar några rötter - fraktar bort den gamla jorden och fyller med ny jord - det har fungerat och jag har inte fått några slybuskar alls i trädgården.
LenaFriman
24-04-2009, 12:27
Den största delen av tomten har varit utan skog (tror de varit skog för länge sedan). De har bara varit "oanvänd gräsplätt" där kommunen har inväntat tomtköpare. Det växer långt gräs och sly som kommunen har klippt emellanåt. Har inte sett aspar i skogen som är kvar eller närliggande skkog, de är björkar och åter björkar och en och annan gran. Men slyet har ganska stora och lite ovala blad, ser ut som aspblad om man jämför med en "levande" asp. Jordförutsättningarna är lerjord och jag bor i zon 6 kanske på snudd 7. De låter jätteskönt att jag inte behöver oroa mig för sly resten av mitt trädgårdsliv. Är det smart att gräva upp för häck ena året och nästa år tillsätta jord och plantor? Då har jag ju mera koll på vad som smyger upp menar jag. Vad menar du med djupt Gunilla? Hur många halvmetrar eller metrar är det? Tack för era svar, jag är ju som sagt nybörjare, har pratat med min lokala trädgård, de säger att jag inte ska behöva ha problem med sly som kommer upp, trodde han ej, han vill ju förståss sälja häcken här och nu! Mvh Lena
CITAT (LenaFriman @ 24-04-2009, 13:27)  Är det smart att gräva upp för häck ena året och nästa år tillsätta jord och plantor? Då har jag ju mera koll på vad som smyger upp menar jag. Det tycker jag låter som en mycket god idé. Då har du möjlighet att i princip utrota ogräs och sly innan det är dags att plantera.
LenaFriman
24-04-2009, 16:50
Tack alla gulliga ni som svarat!! De är alltid skönt att fråga någon som kan och har hållit på ett tag. Det är ganska ironiskt, har önskat hett att få bli med trädgård, säkert 10 år. Har läst och drömt mig bort i perennernas värld, lärt mig vad dom heter och vilka betingelser de vill ha. Nu fick jag en tomt som är ett h-vete när man ska plantera. Granne med en massa björkar, vackert men... Har läst på forumet om våtbäddar när man ska fixa rabatter, de får väl bli något sådant, ska försöka läsa mera för att bilda mig en uppfattning om hur jag ska gå till väga. Mvh Lena.
Gunilla T
24-04-2009, 17:59
CITAT (LenaFriman @ 24-04-2009, 13:27)  Vad menar du med djupt Gunilla? Hur många halvmetrar eller metrar är det?
Mvh Lena Åtminstone en halv meter, ibland mer. Trädrötterna håller sig oftast till matjordsskiktet - man ser när man kommer ner till alven att de inte söker sig ner dit. Här fanns det alla sorter - björk, asp, förvildade körsbärsträd, rönn, sälg och ett antal odefinierade slyplantor. Man får gå systematiskt tillväga - en bit i taget - för mig är varje uppgrävd kvadratmeter en framgång. Har även gjort en del våtbäddar där vi sparat träd som björk t.ex. - enda chansen att få något att växa där. Problemet är ändå att när man grävt upp och satt ny jord så kommer trädrötterna ändå att äta sig in om de finns kvar i jorden så då kan man sätta rotstopp - går att ta bort sedan om man utvidgar. Lärde mig att det lönar sig alltid med ett grundligt förarbete.
LenaFriman
24-04-2009, 19:15
Gunilla, vad menar du med rotstopp? Är det plasten i våtbädden?
Gunilla T
25-04-2009, 11:30
Jag använder byggplast till våtbäddar men gräver även ner det som kant ( rotstopp) vid rabatter som gränsar till skogen och där vi ännu ej rensat rent.
Tycker egentligen inte om det med plast i jorden men det är enda chansen här iaf. Våtbäddar är bra under torra somrar men jag är lika orolig varje vinter att det blir för blött - hittills har det dock gått bra.
LenaFriman
25-04-2009, 19:19
Ok, jag förstår! Undrar just hur det går med våtbädden på våren i zon 6 när vi har sådana mängder snö?? Tack för svaren, hoppas att jag får besvära igen!! Mvh Lena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|