emmalofo
21-04-2009, 20:26
Hjälp! Så här ser en av mina tomatplantor ut, vad kan det bero på? Näringsbrist? Kyla?
[attachment=33703:DSCN42260001.JPG]
Tomater gillar inte att få vatten på bladen. Då kan de bli sådär.
emmalofo
22-04-2009, 10:31
Aha. Måste man ha en rotvattnare då?
Påverkar det plantan negativt på något sätt?
Chamomille
22-04-2009, 10:49
CITAT (MariaS @ 21-04-2009, 22:14)

Tomater gillar inte att få vatten på bladen. Då kan de bli sådär.
Nämen... Jag har alltid vattnat/duschat hela växthuset

Jag har inte fått såna blad. Mysko. Däremot hade jag näringsbrist en gång och hade liknande blad (fast gulare egentligen) men det hjälpte med ko på påse.
CITAT (emmalofo @ 22-04-2009, 11:31)

Aha. Måste man ha en rotvattnare då?
Påverkar det plantan negativt på något sätt?
Antingen vattnar man direkt i krukan -under bladen- eller ställer krukan så man kan vattna underifrån.
Tack för frågan
Du kan se under bladen och se om det finns ohyra eller inte.
H:Bassam
Har du nyligen ställt dem soligt? Det kan vara solsveda också, speciellt om de har fått vatten på bladen när de stod i solen.
DragonLady
25-04-2009, 09:06
CITAT (noora @ 25-04-2009, 09:47)

Har du nyligen ställt dem soligt? Det kan vara solsveda också, speciellt om de har fått vatten på bladen när de stod i solen.
Ja det är nog solen som har gjort detta..
Hej
Nu har jag samma skada på mina tomatplantor, jag sökte här och hittade den här tråden.
Kommer plantorna att klara sig detta eller är det försent? nästan 50% av bladen är brända!!!
Ingen som vet?
CITAT (Poyye @ 04-05-2009, 09:33)

Ingen som vet?

jag vet inte, men jag hade satt upp något skydd mot solen - exempelvis en fiberduk eller skirt lakan. sköt om som vanligt. tomater växer ju såpass fort att du borde märka rätt snart om de stannat av eller kämpar vidare.

lycka till!
emmalofo
04-05-2009, 09:04
Ja, solsveda kan det säkert vara, det blir ruggigt varmt på min altan där tomaterna står och jag har ju vattnat dem i fullt solsken. Det ska jag låta bli i fortsättningen...eller i alla fall inte vattna på bladen. Jag trodde inte det kunde bli för varmt för tomater, bara för kallt.
Poyye, om det är till något tröst så har mina tomatplanter fortsatt att växa trots detta, så det finns kanske hopp för dina också, även om de är värre däran.
Tulipanaros
04-05-2009, 09:09
Tomater brukar hämta sig rätt bra även om de har blivit skadade. Pyssla om dem så gott det går nu -- snart kommer nya friska blad och då kan plantan göra sig av med de gamla. Lycka till!
Tack alla för tipsen och svaren!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.