lokatten
Hur mycket ska man vårgödsla sina grönsaksland egentligen?
Personalen i en trädgårdsaffär sa att jag skulle använda en hel 55 liters säck till en kvadratmeter för grundgödsling av grönskaksland! Det verkar vara väldigt mycket. Kan det verkligen stämma? De sa även att gödseln inte skulle läcka ut i grundvattnet om jag lägger på den nu, trots att det är långt innan jag börjat så. I en trädgårdsbok läste jag att man ska använda 3-4 L kogödsel per kvadratmeter, det är ganska stor skillnad.

Hur mycket kogödsel brukar ni lägga per kvadratmeter i grönsakslandet som grundgödsling?

Hoppas att nån vill svara, jag är ny här.
MariaS
MAx 5cm tjockt! om du har jord som måste jordförbättras också. Då räcker en säck till 10 kvadrat!
RibesRubusVitis
Fem centimeter tjockt över tio kvadratmeter blir väl en halv kubikmeter, 500 liter? Många säckar...
MariaS
CITAT (RibesRubusVitis @ 22-04-2009, 01:10) *
Fem centimeter tjockt över tio kvadratmeter blir väl en halv kubikmeter, 500 liter? Många säckar...

giggle.gif Får skylla på den sena timmen över den dåliga mattematiken... det blir ju naturligtvis en säck per kvadrat med 50 liters-säckar... slap.gif
Källtorpet L&T
jag är som ni märker insnöad på lantbrukssiffror.
normal stallgödselgiva brukar vara 30 ton/ha för att nå tillräcklig tillförsel av fosfor(P) och kalium(K).
slår man ut det så blir det 30 000 / 10 000 = 3 kg/kvm.

fyll en 10-literhink och väg på badrumsvågen, gärna genom att hålla i hinken och väga sig själv+hink och sedan dra bort din egen vikt. på så vis får du fram kg/l och kan lätt räkna ut hur många liter som behövs till 3 kg.

ex. (påhittade siffror för att förklara hur jag menar.)
10 l väger 8 kg, alltså 0,8 kg/l, ta då 3 / 0,8 = 3,75 l/kvm.
Fågelvägen
En säck per kvadratmeter är kanske alldeles lagom mängd med tanke på att kogödseln på påse är mera torv än gödsel. Inte att jämföra med ren kodynga. Trodde jag åtminstone!
Jag har ingen säck till hands nu, men något står det väl på påsen? Bra som jordförbättring har visst de flesta i forumet tyckt.

edit: Och VÄLKOMMEN hit, lokatten!
lokatten
Tack för välkomnat och tack för alla kvicka svar!
Nej det stod inget på påsen, konstigt nog, confused.gif det är däför jag frågar.
MariaS
det är ju faktiskt så att man deklarerar inte på påsarna att de innehåller torv till hälften. Så det Källtorpet skriver om 3kg per kvadrat, stämmer bra med en säck per kvadrat, resten är som sagt var torv.

Annars kan du ju alltid höra runt. Ridhus t.ex. brukar ha problem med att bli av med sin gödsel, så där kan du säkert få tag i billigare. Eller kolla med bönderna i trakten...
Källtorpet L&T
CITAT (MariaS @ 22-04-2009, 18:56) *
Annars kan du ju alltid höra runt. Ridhus t.ex. brukar ha problem med att bli av med sin gödsel, så där kan du säkert få tag i billigare. Eller kolla med bönderna i trakten...

tänk bara på vad dom använder för strömedel till hästarna.
torv och halm är ju jordförbättrande medans spån tär på jorden.

nackdelen med lantbruket idag är att det inte är så vanligt med fastgödsel idag som det var förr.
numera försöker man ju köra flytgödsel i största möjliga mån för att det är effektivare i växtodlingen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon