lokatten
21-04-2009, 21:02
Hej,
I trädgården ruunt vårt hyreshus finns sen tidigare gamla vresrosor, och ngr av dessa har dött. Bland annat är det en rund rabatt framför huset där det nu är tomt i mitten, så här behövs nåt nytt, och jag tänkte mig en fin buskros av nåt slag.
Kan man plantera en ny ros som ersätter en död vresros, eller bör man odla nåt annat på den platsen? Tänkte gräva ut den döda plantan och ha i ny jord så klart.
Helst ska det vara en tålig, lättskött ros som blommar mycket och doftar gott; kanske nån som har ett bra förslag?
Hoppas någon vill svara trots min amatöraktiga fråga. (Jag är ny här)
Välkommen till oss på Odla.nu ! Visst kan du plantera nya rosor i gamla rabatten om du byter en del jord och så på med lite gödsel nu på våren. Vad bor du i för zon, är det någon särskild färg du vill ha och hur höga får rosorna vara. Titta gärna runt i mina album, annars hjälper vi gärna till alla rostokar här med rosförslag.
Kika också i här tråden " förslag på nybörjarros önskas " där är några jättebra rosor som jag gillar.
Är det några vresrosor kvar i den runda rabatten?
/S
lokatten
26-04-2009, 21:30
Tack för svar! Ska titta på de andra svaren som du föreslog.
Nej, det är inga vresrosor kvar i den runda rabatten. Sammanlagt har tre-fyra stora fina buskar dött efter att nån har beskurit dem alledes för hårt och vid fel tidpunkt på året.
Buskarna är över trettio år gamla och lite sjukliga nu, de fick löss i somras vilket kanske tyder på nedsatt motståndskraft? Annars har de blommat fint och länge och fått underbara nypon på hösten.
Då så. Fräsch jord med mycket naturgödsel/kompost så är det bara att ösa på.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.