tessan1
Hej kan jag sätta ut mina tomatplantor i mitt kallväxthus nu? Det blir inte minusgrader där på natten. De är rätt så små eller måste de stå inne och växa till sig först?
Laura
CITAT (tessan1 @ 21-04-2009, 22:17) *
Hej kan jag sätta ut mina tomatplantor i mitt kallväxthus nu? Det blir inte minusgrader där på natten. De är rätt så små eller måste de stå inne och växa till sig först?

jag har haft mina 5 veckor gamla tomatbebisar nere i växthuset (kall) i 1 1/2 veckor nu men jag har bäddat ner dem i flyttkartonger (i växthuset) under natten - vet inte om det hjälper - och de verkar fortsätter att gro. det har varit nere på 0 men inte minusgrader någon gång. jag är ju nybörjare så jag vet inte om det påverkar längre fram men det verkar glada just nu i alla fall. unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle vänta ett tag till tomater gillar inte temperaturer under +7C, de kan få frostskador även om det inte är minusgrader + är det lite för kallt stannar de upp i tillväxt och har ibland svårt att komma igång sedan så det brukar inte löna sig att sätta ut plantorna för tidigt.
Laura
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-04-2009, 09:09) *
Jag skulle vänta ett tag till tomater gillar inte temperaturer under +7C, de kan få frostskador även om det inte är minusgrader + är det lite för kallt stannar de upp i tillväxt och har ibland svårt att komma igång sedan så det brukar inte löna sig att sätta ut plantorna för tidigt.

crying.gif
skall jag ta in mina igen tills det blir varmare tycker du eller gör jag bara mer skada att hålla på flytta dem mellan olika temperaturer?
Ragazza zon6
Jag är inte heller någon expert men jag skulle nog ta in dem i värmen ett tag till. Om du har många plantor kan du väl lämna några ute som experiment. Då ser du vilka som utvecklas bäst och vet till nästa år.

Jag har skrivit trädgårdsdagbok för första året. Den kommer jag nog ha nytta av nästa år, man tror ju att man kommer ihåg. Men det gör man (jag) inte..
inglis