malin72
21-04-2009, 21:37
japp på dom Armeniska vallmon såg jag nu denna
ser man något...tror ni att det är trips???
[attachment=33707:trips1.JPG][attachment=33708:trips2.JPG]
[attachment=33709:trips3.JPG]
Utan insekt... Trips-tecken. Med insekt... Definitivt trips!
malin72
21-04-2009, 22:26
Kallt vatten, brukar få trips att ge sig, men på tomater, ska man ju helst inte vattna på bladen och ännu mindre med kallt vatten. Då är det nog nematoder som gäller.
Nyttodjur

för vem/vad...
Irene_L
22-04-2009, 08:51
Kolla dina krukväxter också. Troligen är det någon av dom som har trips eftersom du fått det på sådderna. Jag läste att tripsen kan flyga......usch för sånt skit!!!
Håller tummarna för att du ska få ordning på dina sådder!!!
malin72
22-04-2009, 09:30
Du kan ju prova att blanda en dosa grovsnus i 10liter ljummet vatten och spraya växterna med. Det ska också fungera.
officinalis
22-04-2009, 13:15
Jag tycker också det ser ut som ett typiskt tripsangrepp.
Finns det något sätt förutom erfarenhet man kan se ifall växterna inte tål vatten på bladen? Behårade växter brukar vara lite känsliga har jag fått intrycket av, men det kanske inte stämmer.
Ludna blad är känsligare för hög värme, ljusgröna blad känsliga för skugga, röda blad ska definitivt stå så soligt som möjligt, annars blir bladen gröna... o.s.v.
officinalis
22-04-2009, 15:39
Men Fågelbobräken har ju ljust gröna blad, den fixar väl att stå ganska skuggigt?
Jag har även mina misstankar om att ludna blad fixar trips bättre, i alla fall tätt ludna blad. Antagligen kommer inte tripsen åt dem lika bra.
GunnellF
22-04-2009, 16:44
Det finns flera varianter av Tripsar men de brukar överlag vara svåra att bekämpa. Man får vara enträgen och behandla i omgångar, då ett av utvecklingsstadierna sker inne i växten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/TripsarDet enda bekämpninsmedel som funkar riktigt bra är t ex Provado som är ett systemiskt medel dvs det sugs upp i hela växten och funkar på sugande skadegörare. Tripsarna suger i sig medlet och dör. Kanske inte så bra på växter som ger skörd av nåt slag, men annars brukar Provado vara effektivt.
CITAT (GunnellF @ 22-04-2009, 17:44)

Det finns flera varianter av Tripsar men de brukar överlag vara svåra att bekämpa. Man får vara enträgen och behandla i omgångar, då ett av utvecklingsstadierna sker inne i växten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/TripsarDet enda bekämpninsmedel som funkar riktigt bra är t ex Provado som är ett systemiskt medel dvs det sugs upp i hela växten och funkar på sugande skadegörare. Tripsarna suger i sig medlet och dör. Kanske inte så bra på växter som ger skörd av nåt slag, men annars brukar Provado vara effektivt.
Vill man inte hantera gifter använder man sig av rovdjur istället, t ex den lilla skinnskalbaggen Orius majusculus.
Nyttodjur.se har en del olika tips.
malin72
22-04-2009, 20:22
ja jag har tänkt så här....ställt undan det som är värst drabbat....vissa har ju redan provado i sig genom tabletterna..men annars ska det bli varmare till helgen så då tänkte jag lyfta ut och spraya dom, oavsett vad jag sprayar med känns inte roligt inne i vardagsrummet....
tomaterna tar jag nematoder till som ända försök...och ställa undan längst bort från annat....sen får jag gå och kolla alla hela tiden.
så med andra ord allt åker ut i helgen och sprayas ev i sopsäckar och ätbara får jag chansa med nematoderna ..vad tror ni???? och sen kolla krukväxter osv
Min sambo undrar en sak...hans mamma använde te....hon lät det dra i vattnet och vattnade och även sprayade med det...vad kan det ha hjälpt med?? Hon hade huset fullt av blommor och dom var alltid super fina, men vid angrepp av något så var det så hon gjorde och ibland även med rent kafft alltså inte kaffe sump
nu måste man då kanske tänka på att dom kommer från SydAmerika från början och det är nog något som följde med henne hit!
Spännande....vad kan vi analysera av det????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.