MariaS...jag tror att den kommer att börja fortare, om ni får fint väder har du nog din första i slutet av nästa vecka..och massor med knoppar..visst blir man glad när man ser sånt..
Helt klart ska ni nog lyssna mer på MariaS vad hon säger om skötsel, för dom ser ut att må väldigt bra...
Mina står ju ute året runt, och antagligen blir skötseln lite annorlunda, åtminstonde under dom kalla årstiderna.
Min stora ( den bilderna är från ) har jag på en spalje i söderläge Visserligen har jag markisen nere, men just där den står blir det väääldigt mycket sol.
Själva krukan får lite skugga av andra växter en del av dagen, men nu när solen kommer i zenit blir det svårt att skydda, så på sätt och vis tror jag att spaljen är bra eftersom det blåser igenom den, och därmed har den nog lättare att tåla värmen.
Den yngre står mot/på söderväggen, där hade jag den stora stod t om i höstas. Förr hade jag den på en trekantig spaljeaktig tingest som jag gjorde, och då stod den på hjul och kunde flyttas, men det blev inte så praktiskt som jag hade trott, så i år fick den en "fast bostad" hihi På den märker jag mer känsligheten av torka, den stora har en så stor kruka att när den blir ordentligt genomvattnad så håller den fuktigheten mycket längre....Men en sak som, åtminstonde här, är jättefarlig, och det är när det blåser mycket i några dagar i rad, för då torkar krukorna upp i racerfart..Min uppstammade Marguerit som också kräver vatten i massor, såg vissen ut trots att jag hade vattnat i förrgår, och den hade alltså blivit snustorr av blåsten.
Det var nog tur att jag ine klippte ner den, för förra årets grenar är ju perfekta att gripa tag i, samtidigt som det gör att växten ser tätare ut..
Fattar inte att era Edulisar växer så himla snabbt !!! Av dom 3 eller 4 jag hade har jag bara 1 kvar, och visst, en av grenarna växer, men inte snabbt, och en av smågrenarna har vaknat, men det går absolut inte fort, vilket det däremot gör för Caerulan..
FLAXSS...grannen ovanför blev säkert bara glad, vem vet, han kanske har satt upp en spalje för att leda din Passi på sin egen balkong

BLOMKRONAN..Den ska antagligen vänja sig vid temperaturerna, men jag tror nog att du ska ta ut den om du har möjlighet till det när vädret är lite mer stablit.. CHocken av att ha varit inne med ca 22 grader dygnet runt, till att komma ut i kankse 18 på dagen och 9 på natten blir nog alldeles för brysk, men efersom den är så pass ung kan du nog kånka in den på natten under en tid .lycka till med den, och hoppas att den växer till sig ordentligt så att du kan få blommor om högst ett par år, vi får väl se bilder så småningom...
IRENE L.. Tack för komplimangerna å blommornas vägnar..

och du har rätt, det är riktiga konstverk..jag tycker att det nästan är ofattbart hur naturen kan göra det så vackert, speciellt det blåa " skägget " förundrar mig

alla, och jag skulle gärna vilja se era också när det är dags....