Full version: Passiflora Caerula
lissa
Hej...Jag är jätteglad över att dom första blommorna har kommit. Jag var lite orolig för jag planterade om dom i höstas/vintras kommer inte ihåg, men det var pirrit..dessutom hade den bara haft några få blommor öht...Massa massa knoppar dessutom...Synd att dom inte doftar, men man kan inte få allt...Kortet blev inte så bra, men när det är flera som kommer samtidigt sätter jag in ett nytt kort..Tyvärr ser man bara 2 fast det var 3.. Tur att dom har så pass mycket blått, annars är dom svåra att upptäcka
[attachment=33713:a_010.jpg]
Alexander-VG-zon3
vackert!, här är det än för svalt för att mina ska börja blomma.

har du doftat nära? har fr mig att mina doftar. men svagt
MariaS
Mina doftar om man sätter näsan i blomman. Min är alldeles proppfull med knoppar just nu, så själv går jag bara i väntans tider giggle.gif tur att du satte in bild på dina lissa, så jag vet vad som kommer...
blomkronan
Jo.. va den har växt satte du fröna i höstas?

Härligt att få se dessa blommor redan thanks.gif lissa

Mina frön jag satte i februari har bara blivit 5 cm hittills... sad.gif
MariaS
CITAT (blomkronan @ 22-04-2009, 09:15) *
Jo.. va den har växt satte du fröna i höstas?

Härligt att få se dessa blommor redan thanks.gif lissa

Mina frön jag satte i februari har bara blivit 5 cm hittills... sad.gif

Du får nog tåla dig ett år eller två, innan du får se några blommor trostar.gif Min är nog i alla fall sådär en 10-12 år gammal och har fått en och annan nära-döden-upplevelse redan, när jag glömt den ute på höstkanten. Men den visar sig snällt varje vår, fortfarande.

Annars har jag sått ett gäng andra passisar under hösten och våren. De minsta håller ca 5 cm, medans några lyckats dra iväg till runt 50cm redan. Men blommor, ja de får man vänta på några år...
lissa
Tack för alla svar...Det märks att vi också har haft kallare, för dom från igår sitter fortfarande kvar, och jag tror att det var 4 nya idag, plus knopparna, ofattbart nästan Konstigt nog så tappade den faktiskt inte alls så många blad att det kommer så många. Förra året kom dom första blommorna, total ca 8, så stor skillnad blir det..
Den här är nog på sitt tredje år tror jag, och den lilla som inte har blommat blir 2 snart. Jag klippte inte ner den, feg som man är, men efter flytten av kruka ville jag inte störa mer, och dessutom tänkte jag att dom gamla stjälkarna kunde vara bra att ta tag i, och det är just vad dom har gjort..
Edulisen klippte jag ner, allt utom 1 gren, och det var nog tur...men den har svår att komma igång..
DEt ska bli roliggt att se era, och MariaS om din är över 10 år måste den vara enorm..Du sätter väl in kort när dom kommer ??
Imorgon ska jag stoppa in näsan ordentligt, för på 20 cm avstånd känns ingen doft alls...
Dom är ju inte så stora, så det är svårt att alla kommer med, rättare sagt, omöjligt att alla kommer med på samma bild...men om ni klicakr blir dom ju lite större, och man ser alla knopparna.. Den lilla är från frön som jag tror kom upp lite i höstas, men som MariaS säger, det kommer inga blommor ännu, men dom är ju söta ändå
[attachment=33740:IMG_1268.JPG][attachment=33742:IMG_1276.JPG][attachment=33741:
IMG_1274.JPG]
MariaS
Enorm och enorm... dels har den ju haft sina nära-döden-upplevelser, som minskat på den drastiskt. Sen händer det faktiskt att jag klipper ner den också...

Däremot har jag en P. edulis som snart växer mig ur växthuset. Det hjälper inte att jag klipper den...
Alexander-VG-zon3
jag har klippt ner alla mina rätt så rejält i höstas och nu i våras tyckte dom blev för stora och ''jobbiga'' att hantera. många hade rankor på 3m. mina har precis börjat skjuta skott där ute. så jag får nog vänta ett bra tag innan jag får blommor in i juli-aug skulle jag tro. har inga bilder som visar dom tydligt. men dom var uppe hos balkongen ovan ''pinsamt att man inte kan kontrollera sina odjur, kanske gjorde grannen det ovan i smyg''.

klipper man dom inte så kan dom ju bli ca 5-15m beroende art. men vid 2-3 tycker jag dom blir för stora för min del.

blomkronan
Blomman på passi är ju OTROLIG!!!! Fina bilder Lissa smile.gif

Jag köpte två passi i höstas på rean, men en dog direkt sad.gif den andra har jag lyckats hålla vid liv men en gång i vintras glömde jag vattna den... och över halva plantan vissna ner sad.gif Va den är känslig, vad jag har förstått så klarar den INTE att torka ut... och den vill inte stå i för blött!!... har jag förstått rätt???

I sommar när den ska ut... hur vill den stå? föredrar den växthus eller klarar den friland lika bra... mycket sol eller halvskugga.

Lissa hur har du det på din balkong... är det blåsigt? för dom vill väll ha det lugnt, men jag undrar för att höra dina erfarenheter smile.gif
MariaS
Mina passisar, förpassar jag till varmväxthuset på vintern. De sköts då precis som citrusarna. De verkar i alla fall må bra av det, för här kommer det frukter på både det ena och det andra under året.

På sommaren får de bo ute, mot en södervägg. Återigen delar de utrymme med citrusarna.

Med vattningen har du också helt rätt. De får inte torka ut helt, men inte heller få för mycke vatten. De reagerar väldigt fort om de får för blött om fötterna.
Irene_L
Åhh vilka fina blommor Lissa! Din sista bild var ju helt underbar. tummenupp.gif Blommorna är ju som små konstverk! yes.gif
MariaS
Jag kunde inte låta bli, så jag gick helt enkelt ut till växthuset och fotade min careula också. Håll med om att alla knoppar lovar en hel del, om några veckor!
[attachment=33775:Passiflora_careula.jpg]
lissa
MariaS...jag tror att den kommer att börja fortare, om ni får fint väder har du nog din första i slutet av nästa vecka..och massor med knoppar..visst blir man glad när man ser sånt..
Helt klart ska ni nog lyssna mer på MariaS vad hon säger om skötsel, för dom ser ut att må väldigt bra... bravo.gif

Mina står ju ute året runt, och antagligen blir skötseln lite annorlunda, åtminstonde under dom kalla årstiderna.
Min stora ( den bilderna är från ) har jag på en spalje i söderläge Visserligen har jag markisen nere, men just där den står blir det väääldigt mycket sol.
Själva krukan får lite skugga av andra växter en del av dagen, men nu när solen kommer i zenit blir det svårt att skydda, så på sätt och vis tror jag att spaljen är bra eftersom det blåser igenom den, och därmed har den nog lättare att tåla värmen.
Den yngre står mot/på söderväggen, där hade jag den stora stod t om i höstas. Förr hade jag den på en trekantig spaljeaktig tingest som jag gjorde, och då stod den på hjul och kunde flyttas, men det blev inte så praktiskt som jag hade trott, så i år fick den en "fast bostad" hihi På den märker jag mer känsligheten av torka, den stora har en så stor kruka att när den blir ordentligt genomvattnad så håller den fuktigheten mycket längre....Men en sak som, åtminstonde här, är jättefarlig, och det är när det blåser mycket i några dagar i rad, för då torkar krukorna upp i racerfart..Min uppstammade Marguerit som också kräver vatten i massor, såg vissen ut trots att jag hade vattnat i förrgår, och den hade alltså blivit snustorr av blåsten.
Det var nog tur att jag ine klippte ner den, för förra årets grenar är ju perfekta att gripa tag i, samtidigt som det gör att växten ser tätare ut..
Fattar inte att era Edulisar växer så himla snabbt !!! Av dom 3 eller 4 jag hade har jag bara 1 kvar, och visst, en av grenarna växer, men inte snabbt, och en av smågrenarna har vaknat, men det går absolut inte fort, vilket det däremot gör för Caerulan..
FLAXSS...grannen ovanför blev säkert bara glad, vem vet, han kanske har satt upp en spalje för att leda din Passi på sin egen balkong biggrin.gif
BLOMKRONAN..Den ska antagligen vänja sig vid temperaturerna, men jag tror nog att du ska ta ut den om du har möjlighet till det när vädret är lite mer stablit.. CHocken av att ha varit inne med ca 22 grader dygnet runt, till att komma ut i kankse 18 på dagen och 9 på natten blir nog alldeles för brysk, men efersom den är så pass ung kan du nog kånka in den på natten under en tid .lycka till med den, och hoppas att den växer till sig ordentligt så att du kan få blommor om högst ett par år, vi får väl se bilder så småningom... tummenupp.gif
IRENE L.. Tack för komplimangerna å blommornas vägnar.. giggle.gif och du har rätt, det är riktiga konstverk..jag tycker att det nästan är ofattbart hur naturen kan göra det så vackert, speciellt det blåa " skägget " förundrar mig

thanks.gif alla, och jag skulle gärna vilja se era också när det är dags....
MariaS
Jag kan meddela att den blommade redan några timmar senare... biggrin.gif Men jag har varit bortrest över helgen och hinner inte ladda upp ngn bild just nu...
lissa
Jag trodde nästan att dom var på vippen att blomma. Tur att dom har flera knoppar, för om man missar blomningen blir man ju lite galen... crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon