Pius
Vad heter denna exotiska pippi?

Jag behövde ingen morgontidning när jag fikade, det räckte med att titta ut och se en hel flock av dessa vackra fåglar. Jag matar fortfarande mina bevingade vänner med solrosfrön så det var nog det som lockat hit dem.

Men vad är det för namn på dem?

Jättevackra med mörk "cykelhjälm" på huvudet och rödbrunt bröst samt "rutiga" vingar i svart och vitt.

Pius
Lars-Olof Arvids
Det är bergfinkar. Fantastiskt vackra fåglar som man ibland kan se i stora flockar.

Olle
Pius
Ja de måste det vara, men när jag läser om dem så står det att de håller till i norrland, vad sjutton gör de då på Gotland? Turistar kanske giggle.gif

Pius
KURT
Vintertid övervintrar den i sydliga Europa, och endel försöker stanna kvar i Södra Sverige. Den kommer nog inte häcka på Gotland.
Chamomille
CITAT (Pius @ 22-04-2009, 09:34) *
Ja de måste det vara, men när jag läser om dem så står det att de håller till i norrland, vad sjutton gör de då på Gotland? Turistar kanske giggle.gif

Pius

giggle.gif Flygit vilse. Det skulle nog jag ha gjort ifall jag hade vingar.
Myosotis
CITAT (KURT @ 22-04-2009, 09:48) *
...endel försöker stanna kvar i Södra Sverige...

Försöker inte bara utan lyckas också bokollonrika år. Flockarna kan innehålla flera miljoner fåglar, det är ett fantastiskt skådespel när en sådan stor flock lyfter, som om själva skogen lyfte. Nu i vintras var det tyvärr inga bergfinkar alls här.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 22-04-2009, 10:16) *
Försöker inte bara utan lyckas också bokollonrika år. Flockarna kan innehålla flera miljoner fåglar, det är ett fantastiskt skådespel när en sådan stor flock lyfter, som om själva skogen lyfte. Nu i vintras var det tyvärr inga bergfinkar alls här.

Vi har sett bergfink-flockar här även på vintern, inte varje år, men ganska många gånger. Så fiiina så! smiley_small_hug.gif
aikan
[font="Century Gothic"][/font][size="4"][/size] Hej på dej!
den" exotiska" pippin ser jag varje dag utanför mitt köksfönster i Hälsingland. Den ser så rolig ut där den sitter å tittar upp. "Vem drog ner mössan?"ungefär. Jag tror också det är bergfink,den har många olika kläddräkter beroende på årstid har jag fått mej berättat. Vi har en stor flock varje dag från höst till vår,men det är bara några med denna klädsel. Det går åt mellan 6-8 säckar solrosfrön a' 20kg/säsong ,å det är jättekul med alla sorters fåglar vi får se. Sen när det blir vår sjunger dom så fint för oss. Din exotiska fågel är nog å semestrar hos dej.
mvh aikan coolgleam.gif
Alba
CITAT (Pius @ 22-04-2009, 09:34) *

Pius

Skicka den till mig då. giggle.gif
Så vacker den är. Tack för en fin bild.

Eva-Helene
Det här lilla flocken var hos min moder (norra Västernorrlandskusten) i mitten av februari. Dom kom ovanligt tidigt i år - dom brukar inte komma förrän en månad senare. Dom kanske ville gratta min mor på 80-årsdagen?

[attachment=33724:DSC00211.JPG]
Pius
CITAT (Alba @ 22-04-2009, 14:34) *
Skicka den till mig då. giggle.gif
Så vacker den är. Tack för en fin bild.

Tja för att ha fotat genom ett smutiskt köksfönster en bra bit bort i trädgården får fotot duga, det gick ju att identifiera pippin i alla fall.

Men vad kan den här pippin heta undrar jag nu

Antagligen någonting med grön... men vad?

Jag smög mig ut i växthuset med bägge mina kameror beredd att ta bra foton på Bergfinkarna men då stack de iväg. Bara de mera vana fåglarna blev kvar. Men att fota i motljus, oj oj oj.

Pius
Meriona
Grönfink.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon