Full version: Filter + pump?
ampersson
Hej.

Grävde i somras en damm i vår trädgård. Hade då varken pump eller filter och den var klar och fin hela sommaren. Längtar i år efter att sätta i lite guldfisk (5-6 st.) och undrar då om jag måste ha både filter och pump eller om det räcker med ett filter som leds upp till ett vattenfall.

Dammen är inte så stor. Runt 2,5 m3 har jag för mig. Det finns ju kombinerade filter/pumpar. Hur är de? Berätta gärna vad ni har för lösningar till era dammar.

Jag förstår inte varför jag har så svårt för dammtekniska prylar. Jag har ju trots allt x antal akvarier, där jag inte har problem med tekniken.
MariaS
Tekniken är densamma i damen som i ett akvarium. Det är bara skillnad på hur pumparna ser ut och hur mycke de lyfter statiskt till ett vattenfall. Dimensioneringen ska i alla fall vara densamma som till ett akvarium (Omsättning liter/timme). Tänk bara guldfisk, de gillar inte för starka strömmar som bekant.
GME
Hej smile.gif

På vattenlivs hemsida finns "dammskolan" att läsa, mycket nyttigt, dock är deras rekomendationer i underkant specilet med avseende på UVC effekt välj ett störe, man vill ju se sina fiskar eller hur (alger).

Dimmentioneringen av filter + pump+ UVC är viktigt att få i blans. Med den volymen du har (2,5 m3) så skulle jag tänka i banorna yttre damm filter med ev. inbyggd UVC enhet.

Något som man kanke inte tänker på alla gånger är att filtret behöver rengöras imellanåt, det ska vara enkelt annars blir det bara en pina som i längden förtar glädjen med en damm. själv har jag numera ett powerbed 20 filter, suveränt enklet att rengöra, grovstädning 10 minute max smile.gif nu har jag nästan 10m3 med Koi i vilket ställer lite andra krav så klart

Guldfisk är ganska snälla med att skapa näringsämnen i dammen men skulle du senare få lust att skaffa en KOI uj då har du en fisk med en helt annan ämnes omsättning som ställer helt andra krav på filter, men fina e dom wink.gif

Tänk oskså på att angivna pump kapaciteter är angivna utan motstånd, de pumpar som används idag är effektsnåla på bekostnad av att de inte klarar att ge specillt mycket tryck, vilket ger att när du kopplat ett filter + n meter slang till så har liter/minut reducerats en del. du behöver kunna pumpa dammens volym x 2 iallafall per timma, Å så har du ett vattenfall med höjdskillnad det ger en del moststånd det med men till det kan man ha en separat pump med kanske en skimmer tillkopplad.

Det finns "paket" att köpa med samansatta prylar, skulle bara säga det att köp storleken större, det blir billigare än att i sommar upptäcka att det man köpt inte räcker till (man lär av sina misstag wink.gif och vattnet e grönt och sörjigt.

Lycka till smile.gif

ampersson
Köpte filter och pump idag. Det blev dessa: http://www.vattenliv.nu/filterpaket-biopre...000-p-1290.html. Tror det blir bra till vår lilla pöl. Byggde om vattenfallet när vi ändå var igång. Kommer nog omarrangera lite allt eftersom, men blev rätt nöjd ändå. Lite väl mycket drag i fallet. Får dra ner flödet lite så det inte bubblar så mycket.
uno
CITAT (ampersson @ 26-04-2009, 19:38) *
Köpte filter och pump idag. Det blev dessa: http://www.vattenliv.nu/filterpaket-biopre...000-p-1290.html. Tror det blir bra till vår lilla pöl. Byggde om vattenfallet när vi ändå var igång. Kommer nog omarrangera lite allt eftersom, men blev rätt nöjd ändå. Lite väl mycket drag i fallet. Får dra ner flödet lite så det inte bubblar så mycket.

Hoppas att det inte blir så att Du upptäcker att Du köpte ett nummer för litet filter.
Själv gjorde jag på det viset. Efter två år bytte jag upp mig en storlek. Oj vilken skillnad.
Nu står den mindre filterbehållaren i källaren som en påminnelse.
ampersson
Nej det hoppas jag med. Men den rekommenderas till dammar på 7000 liter. (3000 med fisk) Jag har 2200 liter eller nåt sånt... Så jag håller tummarna för att den passar strålande. biggrin.gif

Nu fattas bara fisken. Men måste hitta nån som har några till övers först.
uno
[
GME
Vill du reducera draget i vattenfallet så finns det T-stycken med kranar, den ena direkt till dammmen igen och den andra till fallet, på så vis kan flödet styras smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon