Hej

På vattenlivs hemsida finns "dammskolan" att läsa, mycket nyttigt, dock är deras rekomendationer i underkant specilet med avseende på UVC effekt välj ett störe, man vill ju se sina fiskar eller hur (alger).
Dimmentioneringen av filter + pump+ UVC är viktigt att få i blans. Med den volymen du har (2,5 m3) så skulle jag tänka i banorna yttre damm filter med ev. inbyggd UVC enhet.
Något som man kanke inte tänker på alla gånger är att filtret behöver rengöras imellanåt, det ska vara enkelt annars blir det bara en pina som i längden förtar glädjen med en damm. själv har jag numera ett powerbed 20 filter, suveränt enklet att rengöra, grovstädning 10 minute max

nu har jag nästan 10m3 med Koi i vilket ställer lite andra krav så klart
Guldfisk är ganska snälla med att skapa näringsämnen i dammen men skulle du senare få lust att skaffa en KOI uj då har du en fisk med en helt annan ämnes omsättning som ställer helt andra krav på filter, men fina e dom

Tänk oskså på att angivna pump kapaciteter är angivna utan motstånd, de pumpar som används idag är effektsnåla på bekostnad av att de inte klarar att ge specillt mycket tryck, vilket ger att när du kopplat ett filter + n meter slang till så har liter/minut reducerats en del. du behöver kunna pumpa dammens volym x 2 iallafall per timma, Å så har du ett vattenfall med höjdskillnad det ger en del moststånd det med men till det kan man ha en separat pump med kanske en skimmer tillkopplad.
Det finns "paket" att köpa med samansatta prylar, skulle bara säga det att köp storleken större, det blir billigare än att i sommar upptäcka att det man köpt inte räcker till (man lär av sina misstag

och vattnet e grönt och sörjigt.
Lycka till