heffaklumpen
22-04-2009, 10:44
Jag är lite nyfiken på bönor, vilka sorter sätter ni och hur använder ni dem sedan? Måste de alltid förvällas eller kan man äta dem råa? Skriv gärna om ni har tips om plantering/skötsel eller annat också.
Bönor är väldigt kul att odla, och tacksamt, det brukar inte vara svårt och det brukar bli mycket. Bönor måste förvällas, ja. Annars får man riktigt ont i magen (innehåller nåt ämne jag glömt namnet på som försvinner vid förvällning).
Själv är jag särskilt förtjust i vaxbönor och gröna brytbönor (typen haricot verts). Men det finns goda mörkröda bönor (som tyvärr blir gröna vid förvällning, men som är väldigt snygga medan de står i landet) och randiga och fläckiga bönor.
Jag förväller mina bönor några minuter, så att de är krispiga och har lite tuggmotstånd kvar. Äter sedan på alla möjliga sätt: Blandade kokta med smör och lite örter som förrätt eller till kött, nedblandade i bitar i pajer etc. Och så har jag alltid några påsar lätt lätt förvällda bönor i frysen, lyxigt att ta fram och värma på vintern när det är ont om sådana grönsaker. Dessutom är ju bönor och ärter (brytärter och sockerärter) några av de få saker som det ekonomiskt faktiskt lönar sig att odla själv - väldigt dyra i affär, samt oftast fraktade ända från Kenya. En annan bra sak med bönor är ju att de "göder" jorden genom att tillföra kväve.
Det finns både låga bönor (av vax och andra typer) och höga störbönor (också vax och andra typer). Störbönor provade jag förra året. Det blir mycket! Och tar ju lite mindre plats. Men störarna måste vara riktigt långa - mina var 2,5 meter och det räckte inte riktigt, de vinglade också lätt av tyngden. I år blir det "vanliga" låga.
Man sår bönor lite senare än andra grönsaker, jorden ska vara ung. 12 grader.
Som du hör är jag ett fan av bönodling - pröva olika sorter, om du har plats!
CITAT (EKLO @ 22-04-2009, 12:42)

Bönor måste förvällas, ja. Annars får man riktigt ont i magen (innehåller nåt ämne jag glömt namnet på som försvinner vid
Gäller det alla bönor? :/
Tulipanaros
22-04-2009, 12:24
Eklo har gett många bra tips, och jag håller med om att vaxbönor nog är allra godast. Många tycker om bondbönor också -- de är roliga eftersom de växer starkt och frodigt, men jag vet inte om jag egentligen tycker att smaken riktigt är värd pysslet (de ska skalas två gånger för att smaka riktigt gott). De är å andra sidan mycket lättodlade!
Purpurbönan (jag har odlat Royalty) är vacker, och det är också den rödfläckiga vaxbönan, Dragon Langerie. Hildora är annan bra lågväxande vaxböna som jag tycker är god. En högväxande vaxböna som jag varit nöjd med är Neckargold.
En fördel med färgade bönor är att de är lättare att hitta i grönskan när man skördar. Högväxande bönor är nog allra vackrast, tycker jag, men de låga brukar också ge bra skörd. Alla sorter jag nämnt finns på Runåbergs: www.runabergsfroer.se
Bönor måste som sagt kokas. Om du vill äta direkt från busken ska du odla sockerärter. Det finns inget bättre än att knapra färska sockerärter medan man rensar landen!
CITAT (Tulipanaros @ 22-04-2009, 13:24)

Bönor måste som sagt kokas. Om du vill äta direkt från busken ska du odla sockerärter. Det finns inget bättre än att knapra färska sockerärter medan man rensar landen!
Jag undrade mer ifall det räckte med att blötlägga dem för att det skulle gå bra att äta. Jag tänkte då på kikärtor som det slog mig uppenbarligen inte är bönor, utan ärtor xP
Baljväxter, och speciellt bönor innehåller olika mängder lektiner, proteinas inhibitorer, och glykosider, därför bör de kokas.
http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked...cooked-1g.shtmlhttp://www.agls.uidaho.edu/foodtox/lecture...ase_outline.pdf
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2009, 15:06
Jag odlar främst störbönor i olika färgglada färger de går lättast att hitta i det gröna bladverket, vaxbönor är nog de jag tycker är godast (vaxbönor finns även i buskvariant).
Jag brukar dock även ha en del buskvarianter ofta sätter de baljor snabbare än störbönevarianterna. Även här har jag färgglada sorter, förra året testade jag Dragons Langerie en gul vaxböna med rosa ränder och fläckar och den funkade jättebra och var god.
lemonie
23-04-2009, 07:49
Har odlat buskbönor milagrow och montano tidigare och förra året hade jag också purple teepee, som var jättegod och rolig att ge bort i buntar med bastband runt, jättefint! Tyvärr tappade de färgen då jag kokade dem. I år ska jag testa störböna cobra på hälften av störarna jag tidigare odlat rosenböna på. Rosenbönan och bondbönan är för övrigt mycket goda att äta då baljorna är späda, jag gillade inte heller de mogna bondbönorna, blev jättepilligt. Men skivade späda hela bönor med skida och allt var gott i soppa! Med rosenbönan lönar det inte sig att vänta på stora baljor, de blir håriga och trådiga och trista. Ät dem i stället då de är platta och typ 10cm långa.
Har ni för övrigt lagt märke till hur de i engelska matlagnings- och trädgårdsprogram alltid smakar på bönorna direkt från plantan? Blir alltid lika överraskad då jag också alltid har hört att de absolut måste kokas först...
Lycka till med bönodlingen!!
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2009, 07:56
Det går utmärkt att äta några råa bönor man måste äta ganska många råa bönor för att få ont i magen så höga halter av de ont i magenframkallande ämnena innehåller de inte.
Jag brukar välja bönor utan "sträng" eller "tråd" när jag väljer bryt- och vaxbönor. De är mycket trevligare att äta

Vissa fröfirmor skriver inget alls om detta inte i beskrivningen, men t.ex. impecta brukar skriva det.
heffaklumpen
25-04-2009, 09:14
Jag köpte vaxbönefrön häromdagen och blev förvånad över att bönorna blev gula! Är alla vaxbönor gula eller bara denna sort? Behåller de färgen efter förvällning?
"Sträng" eller "tråd", vad menas med det?
De vanliga Haricot vertsen (stavas?) man kan köpa i frysdisken, vilken sort är det?
Tulipanaros
25-04-2009, 09:27
Ja, vaxbönor är per definition gula. Och de godaste! Till skillnad från purpurbönor behåller de färgen vid förvällning.
Tulipanaros
25-04-2009, 09:35
Trådiga bönor har en längsgående tråd längs med skidan, som blir kraftigare ju längre man låter bönan växa. Trådfria sorter är praktiskt; man kan också dra bort tråden när man rensar bönorna.
Haricot verts är grön brytböna, gärna extra tunn och skördad extra tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.