Full version: Agave
Maggan H
I morse när jag kom ut stod det en plastback mitt på uppfarten med två st stora Agave i! w00t.gif Jag vet inte vem som dumpat dom men denne ger väl sig tillkänna vad det lider. Men hur vill dom ha det gällande läge, jordmån, vatten? g.gif Det är den randiga ljusgula/mörkgröna sorten och dom är alltså STORA, säkert 70 cm i diameter. tongue.gif
MariaS
Dom vill ha det som kaktusar i allmänhet. Jag gissar att det är Agave picta som du "fått" och de klarar ner till -7 om de är vana att stå ute, annars ska du nog ta in dem om det är risk för frost. Dock inte i rumsvärme.

Plantera gärna om dem i stora krukor direkt. De gillar inte att man stör dem i rötterna heller, kan ta ett par år innan de börjar växa igen då. Sätt dem i en blandning av planteringsjord och grov sand (2-3mm grov)

På vintern vill de ha svalt och frostfritt, ljus är inget måste, men det underlättar. Vatten 1ggr/månad vintertid, övrig tid på året, nöjer de sig med vad naturen ger dem.

Man kan gödsla kaktusar. Det finns kaktusgödsel och det motsvarar då halv dos av vanlig krukväxtgödsel eller orkidé-näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon