¤¤bettan¤¤
Är det någon som kan förklara hur man smidigt löser självbevattningen med el och vatten till växthuset?
Man vill ju kunna åka bort ett par tre dar nån gång i bland.
Jag har en brunn på tomten efter vi satte in kommunalt vatten.
Skulle jag kunna nyttja den?
Ger mig massa tips.

Mvh Bettan på jakt efter sitt drömväxthus
MariaS
Jag använder mig av gardenas droppslangar som finns att köpa på Granngården och välsorterade handelsträdgårdar och plantskolor.

Till deras paket finns det också en bevattningstimer som man sätter på vattenkranen. Funkar perfekt!
¤¤bettan¤¤
CITAT (MariaS @ 22-04-2009, 18:52) *
Jag använder mig av gardenas droppslangar som finns att köpa på Granngården och välsorterade handelsträdgårdar och plantskolor.

Till deras paket finns det också en bevattningstimer som man sätter på vattenkranen. Funkar perfekt!

Tack för tipset!
Jag är sååååå sugen på att komma i gång.
Ska ju kolla på växthus i morgon.
Jag är ny här på Odla.nu tycker det är en jättebra sida så jag lusläser allt smile.gif
Norrlänning
CITAT (¤¤bettan¤¤ @ 22-04-2009, 14:57) *
Är det någon som kan förklara hur man smidigt löser självbevattningen med el och vatten till växthuset?
Man vill ju kunna åka bort ett par tre dar nån gång i bland.
Jag har en brunn på tomten efter vi satte in kommunalt vatten.
Skulle jag kunna nyttja den?
Ger mig massa tips.

Mvh Bettan på jakt efter sitt drömväxthus

Hej

Själv har jag en 200 liters tunna i växthuset,En timer som går igång varannan timme under dagen och pumpar upp vatten i en 10 liters dunk som jag har fäst så högt upp som möjligt i växthuset.
Använder Hydromat termo från willab (enbart slangarna och spridnings droppen)
Fyller på tunnan var 3-4 dag ,funkar kanon

Norrlänningen
Åsa, mälardalen zon 2
Sedan är ju också frågan hur du odlar jag odlar i markbädd och blöter jag igenom den ordentligt kan jag åka bort fler dagar än 3st även om det är värsta högsommarvärmen (jag brukar normalt sett vattna 1-2ggr i veckan under sommaren och då vattna rejält när jag vattnar). Odlar man i hinkar blir det dock känsligare för uttorkning.
¤¤bettan¤¤
CITAT (Norrlänning @ 25-04-2009, 19:46) *
Hej

Själv har jag en 200 liters tunna i växthuset,En timer som går igång varannan timme under dagen och pumpar upp vatten i en 10 liters dunk som jag har fäst så högt upp som möjligt i växthuset.
Använder Hydromat termo från willab (enbart slangarna och spridnings droppen)
Fyller på tunnan var 3-4 dag ,funkar kanon

Norrlänningen

Hej!

Det låter intressant.
Vad har du för någon pump som pumpar upp från tunnan?

Mvh Berit
Ulrich
När jag blev med växthus la jag ner en vattenledning från husets vattenuttag och fram till växthuset, skaffade Hydromat automatisk droppbevattning och kopplade in. Fungerar alldeles utmärkt, man kan vara borta flera dagar utan att nåt går överstyr. Men kolla först in nån vecka när du startat utrustningen, den behöver lite intrimning.

/Ulrich, norrlänning i Växjö
uno
CITAT (¤¤bettan¤¤ @ 26-04-2009, 12:16) *
Hej!

Det låter intressant.

Mvh Berit

Varför låter Du inte vattnet gå direkt upp till Hydromatens vattenmagasin?
Norrlänning
CITAT (¤¤bettan¤¤ @ 26-04-2009, 12:16) *
Hej!

Det låter intressant.

Mvh Berit

Hej

Jag köpte en liten 12 volts vatten pump på claes olsson för 100- 200 kr
sen tog jag min gamla 12 volt batteriladdare och kopplade mellan.
klädde pumpen med en tygbit och ett nät så inte det kommer in skräp.
Har kört så i 4 år och de har fungerat jättebra.

Mvh Norrlänningen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon