Full version: Ek
Riichard
Hej allesammans!

Jag är ny på forumet. Har du frågor om mig så fråga på.

Min fråga

Min fråga jag har berör ekar. Har planer på att köpa mark i Sverige.
Undrar därför var Eken trivs bäst, alla typer av ekar vi har här. Vilka typer av ekar man får nyplantera in.
Sedan hur länge man ska ha eken i kruka eller liknande inomhus för att plantera den utomhus.

// MVH Richard
Huggorm
I Sverige finns bara två typer av inhemsk ek, Quercus Robur och Quercus Patrea. Robur är den vanliga svenska eken, och den kan växa på nästan alla typer av mark så länge det inte är extremt blött. Bäst växer den på djup och näringsrik jord, liksom de flesta träd. Skall du odla ek för virket så kan även Quercus Rubra, amerikansk rödek vara intressant. Den växer snabbare än våra svenska ekar, men virket är väll inte fullt lika bra.

Det är svårt att konkurrera med ekplantagerna nere i europa, Sverige är egentligen för kallt för att kunna producera högklassig ek, utom möjligtvis de bästa lägena i sydsverige.
pebblelake
CITAT (Huggorm @ 22-04-2009, 15:21) *
I Sverige finns bara två typer av inhemsk ek, Quercus Robur och Quercus Patrea. Robur är den vanliga svenska eken, och den kan växa på nästan alla typer av mark så länge det inte är extremt blött. Bäst växer den på djup och näringsrik jord, liksom de flesta träd. Skall du odla ek för virket så kan även Quercus Rubra, amerikansk rödek vara intressant. Den växer snabbare än våra svenska ekar, men virket är väll inte fullt lika bra.

Det är svårt att konkurrera med ekplantagerna nere i europa, Sverige är egentligen för kallt för att kunna producera högklassig ek, utom möjligtvis de bästa lägena i sydsverige.

Blir lite förvirrad är Qeurcus Patrea samma som Quercus Petrea?
Alexander-VG-zon3
CITAT (pebblelake @ 22-04-2009, 18:01) *
Blir lite förvirrad är Qeurcus Patrea samma som Quercus Petrea?

den heter Quercus petraea, vet inte vad du fått det andra ifrån?

CITAT (Huggorm @ 22-04-2009, 14:21) *
I Sverige finns bara två typer av inhemsk ek, Quercus Robur och Quercus Patrea.

läste fel! (ursäkta pebblelake).

vad har du fått Quercus Patrea ifrån?, eller menade du Quercus Petrea ?
pebblelake
CITAT (flaxss @ 22-04-2009, 19:12) *
den heter Quercus petraea, vet inte vad du fått det andra ifrån?
läste fel! (ursäkta pebblelake).

vad har du fått Quercus Patrea ifrån?, eller menade du Quercus Petrea ?

Lite lustigt när man googlar så används båda namnen. Vi säger i alla fall petrea biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pebblelake @ 22-04-2009, 18:24) *
Lite lustigt när man googlar så används båda namnen. Vi säger i alla fall petrea biggrin.gif

det riktiga ger mest sökresultat plus så är det ju enkelt att kolla skud eller virtuella floran http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faga/querc/querpet.html
Huggorm
Hoppsan, felstavning där naturligtvis blush.gif
Riichard
Bra att ni läser!

Men spelar väl inte så stor roll om det är felstavat?

Tack för alla svar. Finns det någon bok man kan införskaffa till Ekplantering? Eventuellt annan träd.

Vill ha lite tips om hur mycket träd man kan plantera per hektar.
Huggorm
CITAT (Riichard @ 23-04-2009, 08:50) *
Tack för alla svar. Finns det någon bok man kan införskaffa till Ekplantering? Eventuellt annan träd.

Vill ha lite tips om hur mycket träd man kan plantera per hektar.

Hur många ekar du kan ha per hektar beror på hur stora dom växt sig. Man planterar bortåt 10000 ekar per hektar, och gallrar sedan bort de fulare exemplaren efterhand. Vid slutavverkning om 120 år så kanske det bara är 1000 stycken kvar. Läs mer om detta och annat i länken jag postar nedan, klicka runt så kommer du se att där står mycket intressant.

Det är väldigt kul att någon är intresserad av att plantera ek i stället för gran eller tall som alla andra! Du kan även kolla lite på fågelbär (prunus avium, vildkörsbär). Det ger relativt bra betalt, och dom är färdigväxta på halva tiden jämfört med ek.

En länk
Riichard
Tack för alla svar!

Till Huggorm, ska kolla på din länk. Tack för tipset!
Broberg
Kolla Ekfrämjandets hemsida! www.ekframjandet.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon