mälaröodling
22-04-2009, 14:21
Jag bor i zon 2, vet inte om det är så relevant just när det gäller förodling, men jag undrar om det verkligen är dags att sätta luktärter och rosenskära ännu? Jag har sett det skrivet på några ställen, men vet inte om det är NU-NU som menas, eller mer den här tiden på året, april-maj.
joulanta
22-04-2009, 14:39
Jag har satt och skolat om både rosenskära och luktärt. Jag vill att dom ska börja blomma tidigt därför sätter jag allt ganska tidigt.
Luktärt brukar jag toppa för att få kraftigare plantor.
Dessibella
22-04-2009, 14:51
Jag satte mina luktärtor i går men jag bor i zon 5-6
Mina luktärtor är redan utplanterade i rabatter. Jag förodlar också tidigt, toppar dem för att de ska bli buskiga och nu står de i rabatterna.
Maggan H
22-04-2009, 15:58
CITAT (rosita @ 22-04-2009, 16:12)

Mina luktärtor är redan utplanterade i rabatter. Jag förodlar också tidigt, toppar dem för att de ska bli buskiga och nu står de i rabatterna.

Oj vad tidigt! Jagbor i NÖ Skåne och har inte ens sått dem än! Kan man verkligen plantera ut dem redan, fast frosten nyper dem i näsan? Här är markfrost så gott som varenda morgon.
Ragazza zon6
22-04-2009, 17:04
Jag har skolat om luktärter som jag sådde för 2-3 veckor sedan men jag kommer att så fler om kanske en vecka.
Rosenskärorna sådde jag för 1-2 veckor sen. Jag bor i zon 6 och har tillgång till växthus med frostvakt.
Jag tror man tjänar mycket bara man fördrar luktärtorna en bit innan man sätter ut dem. Jorden ute är ju ofta mycket kallare och själva groningen snor lite tid.
Lycka till. Jag har planerat att ha ett luktärtsparadis i sommar :-)) Millions and åter millions buketter ska det bli.
Rosenskäror och luktärtor sådde jag påskhelgen. Bor i Stockholmstrakten.
Båda blir sådana bamseplantor om dom sås för tidigt. Har för mig att dom kan sås på friland häromkring men jag tjuvstartar lite så att dom blommar tidigare.
Friland för mig är då att så direkt i blomlådorna, har några sorter som jag gör så med också(bla ringblommor):-)
Eva 33c
22-04-2009, 19:03
Rosenskära sådde jag häromdagen i krukor i växthuset (håller frostfritt men just inte mer när nätterna är kalla med hjälp av fläkt) och de har grott, i allafall den ena sorten.
Luktärterna brukar jag så inne omkring 1 maj, så pass att de kommit igång tills det är dags för utplantering omkring 1-7 juni. Tycker de är lite svårhanterliga om man sår för tidigt. De går att direktså här också, men då blommar de lite senare trots allt. Fast de plantorna brukar egentligen bli kraftigare på nåt vis.
CITAT (Maggan H @ 22-04-2009, 15:58)

Oj vad tidigt! Jagbor i NÖ Skåne och har inte ens sått dem än! Kan man verkligen plantera ut dem redan, fast frosten nyper dem i näsan? Här är markfrost så gott som varenda morgon.
Vi har inte haft frost på ett par veckor nu, men de flesta har jag väv över för säkerhets skull!
lislena
22-04-2009, 21:34
Jag har också sått rosenskära. Och dom är omskolade. Men varför blir dom så långa i skaftet. Vissa lag sig ner liksom. Men när jag omskola dom så satte jag dom långt ner i krukan. Är det rätt tro! Samma sak med humlen, långa skaft...jag är så dålig på det här med odling.
Eva 33c
23-04-2009, 14:32
CITAT
Men varför blir dom så långa i skaftet. Vissa lag sig ner liksom.
Rosenskäror som förkultiveras inne blir alltid sådär långa i skaftet tycker jag. Jag tror (min teori) att växter som utvecklas fort ofta har extra stort behov av ljus, och lysrörsljus i all ära, inte är det mycket ljus jämfört med solen ute heller : ) Om man sår rosenskäror direkt ute så får de inte så där långa skaft.
Nu brukar det ordna sig ändå och man kan som du gjort plantera ner de lite vid omskolningen.
mälaröodling
23-04-2009, 19:47
Förra året satte jag rosenskärorna tidigt (fast jag minns såklart inte precis när) och fick skola om två gånger för att få det att funka! Plantorna blev lite knasiga, vingliga och långa, och en del lade sig lite också, men efter ett tag ute rätade de upp sig och i slutändan blev de mycket maffiga! Jag direktsådde också och hade tyvärr inte koll på vilka plantor som var vilka, så jag vet inte hur mycket tidigare de förkultiverade ev. var, men däremot så märkte jag som sagt att de tog sig väldigt bra efter ett litet tag.
lislena
28-04-2009, 23:21
vad bra att jag satt rosenskäran längre ner i jorden när jag omskola dom...jag har haft dom stående under växtlampa...men nu har jag köpt ett växthus som jag har satt in dom i...där får dom mycket ljus så jag hoppas att dom blir kraftiga då...jag har lite frön kvar som jag sår ute om det inte blir något av dom här rangliga sakerna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.