Full version: Myggfritt ?
LisaBjörklund
Hej!

Jag har en stor tomt på ungefär 3000m2 och jag har alltid problem med mygg och knott på sommaren. Man kan nästan inte sitta utomhus på kvällarna!
Jag undrar om någon vet någon maskin som kan rädda min sommar? Familjen börjar att bli little trötta på myggbett och myggspray...

MariaS
Hej och välkommen hit.

Det finns många sätt att bli av med mygg.
1. Fyll igen alla öppna diken och hålor som håller det minsta med fukt.

2. Skaffa många vilda fåglar som äter insekter, som svalor och liknande. BAra spika holkar, så kommer de

3. Inhängna sittplatser med finmaskiga nät, så knott och mygg inte kommer in.

4. Skaffa en lite damm med fiskar i. Då lägger myggorna larverna där. Lyckas de överleva äggläggningen, så tar fisken i nästa steg hand om larverna istället = ingen ny mygggeneration.

Myggspiraler, myggstift, djungelolja, vitlöksolja på kroppen, insektsgifter....
Laura
Jag har nyligen flyttat till ett hus med en stor, skogig naturtomt och vet att det kommer att bli ett rent mygg och knott h*****e till sommaren.
Jag som är godis till dem (den enda som blir biten) har frågat runt efter något mirakelkur och det finns tydligen någon/några på marknaden har jag hört.
Jag har inte utforskat ordenligt ännu, men det skall finns någon (dyr tror jag) maskin som släpper ut mängder av det vi människor andas ut (koldioxide?) och myggor dras ditt och sedan drunknar. Vet inte om det funkar, dunno.gif bara hört att det finns. Värt att kolla. Om jag hinner kolla/hittar det hör jag av mig. Det kan du också göra i fall du hittar nåt bra? happy.gif
Aqvakul
Min mormor brukade spruta med DDT - hon trodde hon var duktig, men det var nog inte så lyckat...

Jag tycker man ska vara försiktig med olika kemiska preparat...
Bassam

Tack för frågan

Du kan lägga några vanliga gula lampor och målade på mat när oljor blir varma, myggar kommer och står på dem så brinner dem.

H:Bassam
Azur
Antar att OP'n egentligen undrar om en sån här:
http://www.galttech.com/research/household...quito-traps.php

Maskinerna använder propangas för att producera koldioxid vilket lockar till sig mygg, ofta också doftämnen och en liten dammsugare för att fånga dem. Enligt deras reklam räcker en sån här maskin till att göra ungefär en hektar helt myggfri på 4-6 veckor. Jag vet inte om det stämmer, men nog är jag skeptisk.

Vet däremot att Bauhaus sålde en maskin ungefär som den här förra året för 5000:-. Men, som sagt, om den fungerar vet jag inte.
*Stintan*
http://myggfri.nu/ Undrar om det fungerar, hum.

Googla på myggfritt så hittar du massor med tips.
Frida Sandman
Måste man ha kvar pölar och sånt på våren (kanske svårt att fylla igen diken osv) så har jag fått tips om att droppa lite diskmedel i vattnet för att förstöra ytspänningen. Då drunknar mygglarverna.

Annars tycker jag att det funkat toppen att röja i sly och snår samt skaffa får att knapra bort nya vidjor som kommer upp. Ekologiskt och trevligt.

Klipp bort långt gräs också. En äng precis bredvid tomten innehåller HUR mycket insekter som helst. När vi klippte vår äng sex-sju gånger under sommaren så minskade även myggorna drastiskt. De blåste bort.

Men det trevligaste av allt är fåglarna man erbjuder holkar.
Gunilla T
CITAT (Azur @ 23-04-2009, 00:20) *
Antar att OP'n egentligen undrar om en sån här:
http://www.galttech.com/research/household...quito-traps.php

Maskinerna använder propangas för att producera koldioxid vilket lockar till sig mygg, ofta också doftämnen och en liten dammsugare för att fånga dem. Enligt deras reklam räcker en sån här maskin till att göra ungefär en hektar helt myggfri på 4-6 veckor. Jag vet inte om det stämmer, men nog är jag skeptisk.

Vet däremot att Bauhaus sålde en maskin ungefär som den här förra året för 5000:-. Men, som sagt, om den fungerar vet jag inte.

Men...säljer man maskiner som sprutar ut koldioxid?....när hela världen kämpar för att få ner koldioxidutsläppen? Är det verkligen sant...?
Azur
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2009, 16:13) *
Men...säljer man maskiner som sprutar ut koldioxid?

Det är väl inte annorlunda än att man säljer gräsklippare, campingkök, eller bilar?

Mängden koldioxid blir dessutom väldigt liten.

Men visst, om tillverkaren ville kunde de förstås "grönifiera" maskinen genom att köra med rapsolja eller etanol istället för propan.
LisaBjörklund
hej (:

jag sökte på 'myggfri' på google och jag hittade en jättebra hemsida! www.myggfri.nu <--
Jag ska nog köpa en, de har de billigaste maskinerna som jag har hittat hittills, recomenderar att ni tar en titt innan ni går och köper en på Bauhouse!
ha en bra, myggfri, sommar! (:
Azur
CITAT (LisaBjörklund @ 07-05-2009, 19:32) *
jag sökte på 'myggfri' på google och jag hittade en jättebra hemsida! www.myggfri.nu <--
Jag ska nog köpa en

Skriv och berätta hur det gick. Jag är väldigt nyfiken på hur effektiva de där maskinerna egentligen är!
LisaBjörklund
CITAT (Azur @ 07-05-2009, 22:30) *
Skriv och berätta hur det gick. Jag är väldigt nyfiken på hur effektiva de där maskinerna egentligen är!

Hej !
Vi har nu köpt en maskin och vi satte på den i förgår. Den verkar funka jättebra för att den har redan fångat masor med myggor!
Köpte den på myggfri. nu de hade dom biligaste.
Jag tror att det är värt att spendera pengar på en myggmaskin, de kan rädda din sommar (:
Laura

Hej Lisa!
Vilken köpte ni?

CITAT (LisaBjörklund @ 17-05-2009, 19:20) *
Hej !
Vi har nu köpt en maskin och vi satte på den i förgår. Den verkar funka jättebra för att den har redan fångat masor med myggor!
Köpte den på myggfri. nu de hade dom biligaste.
Jag tror att det är värt att spendera pengar på en myggmaskin, de kan rädda din sommar (:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon