|
Så klart är det nikotinet som är farligt!! Nikotintuggummi ger ökad risk för cancer i munhålan, det borde väl dom flesta fatta det innehåller nikotin som framkallar cancer,det bästa är att bara sluta röka sluta snusa sluta tugga nikotintuggummin http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4967114.ab
Att man kan få cancer i munnen då man snusar vet väl dom flesta så varför inte av nikotintuggummi....men så fick jag en fundering lite utanför kanske.....nikotinplåster?? Undra om man kan få hudcancer av dom då?? Ja ja ja....jag vet, korkad fundering!!
CITAT (Pia L @ 22-04-2009, 19:19)  Att man kan få cancer i munnen då man snusar vet väl dom flesta så varför inte av nikotintuggummi....men så fick jag en fundering lite utanför kanske.....nikotinplåster?? Undra om man kan få hudcancer av dom då?? Ja ja ja....jag vet, korkad fundering!! Det ska jag forska vidare på,intressant fundering....
CITAT (Pia L @ 22-04-2009, 19:19)  Att man kan få cancer i munnen då man snusar vet väl dom flesta så varför inte av nikotintuggummi....men så fick jag en fundering lite utanför kanske.....nikotinplåster?? Undra om man kan få hudcancer av dom då?? Ja ja ja....jag vet, korkad fundering!! Det är klart att även långvarigt bruk av nikotinplåster, förr eller senare är cancerframkallande. Det är med det som med allt annat, överdrivet bruk leder till...
Aqvakul
22-04-2009, 18:23
Vad jag har förstått så är det mångdubbelt farligare att röka än att använda någon annan form av nikotinprodukter. Om man kan sluta att röka med hjälp av andra nikotinprodukter så är det väl bra. Förhoppningsvis kan man kanske så småningom bli helt nikotinfri.
edit: slarviga skrivfel...
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2009, 19:23)  Vad jag harförstått så är det mångdubbelt farligare att röka än att använda någon annan form av nikotinprodukter. Om man kan sluta att röka med hjälp av andra nikotinprodukter så är det väl bra. Förhoppningsvis kan man kanske så småningom bli helt nikotonfri. Det beror väl närmast på att förbränningen av tobaken inte bara innehåller nikotin då, utan även en massa andra cancerogena produkter, som frigörs. Tjära, kadmium o.s.v. Tar man sen rökningen i kombination med alla andra luftföroreningar, som vi själva inte kan påverka, så är det klart att det går lite fortare för rökare, än för ickerökarna.
Min pappa var både snusare och rökare, men han drabbades av cancer under läppen, inte lungcancer. Idag är han både snus och rökfri och botad från sin cancer
CITAT (Pia L @ 22-04-2009, 19:34)  Min pappa var både snusare och rökare, men han drabbades av cancer under läppen, inte lungcancer. Idag är han både snus och rökfri och botad från sin cancer Min svärmor har aldrig använt någon som helst nikotinprodukt, ändå har hon drabbats av 4 (!) olika (!) slags cancer. Hon är fortsatt nikotinfri och botad av alla cancerformerna. Rökning är värre än de andra sorterna, men alla rökare får inte cancer ändå, inte alla snusare heller. Lite lotteri över det där, eller genetiskt?
80 - 85% av cancerdrabbade botas.... har jag läst i media. Men.. det finns ännu värre sjukdomar som tobak åsamkar ... som är absolut obotbara =KOL som dödar ... i olika takt... varenda en.
Den kväver sakta den drabbade. Inga botemedel finns .. förutom morfin i stora doser i slutskedet ... som gör att du slipper lida alltför mycket. ... kanske låter dig somna in mjukt ... hoppas jag.
Huggorm
22-04-2009, 21:59
Min mamma fick lungcancer av sin rökning, det gick inte att bota och hon dog på mindre än ett halvår
CITAT (Huggorm @ 22-04-2009, 22:59)  Min mamma fick lungcancer av sin rökning, det gick inte att bota och hon dog på mindre än ett halvår
Visst är det så att rökningen skördar sina offer, både i form av lungcancer, och andra typer av cancer. Dessutom skadar rökning hjärtkärlsystemet, bidrar till urkalkning av skelett osv, men den vanligaste sjukdomen som rökning orsaker är KOL, Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom. Denna sjukdom är ännu inte lika känd som ex lungcancern är men den kommer att bli mer känd och uppmärksamt, vilket verkligen behövs....
eugenia
23-04-2009, 01:25
CITAT (Anma @ 22-04-2009, 22:52)  Min svärmor har aldrig använt någon som helst nikotinprodukt, ändå har hon drabbats av 4 (!) olika (!) slags cancer. Hon är fortsatt nikotinfri och botad av alla cancerformerna. Rökning är värre än de andra sorterna, men alla rökare får inte cancer ändå, inte alla snusare heller. Lite lotteri över det där, eller genetiskt? Det är genetiskt, frågan är dock om cancer gener är recessiva eller dominanta anlag. Vissa kan röka i 60 år utan att få lungcancer medan andra kan röka 5år och få det. CITAT (Netha @ 22-04-2009, 22:58)  80 - 85% av cancerdrabbade botas.... har jag läst i media. Men.. det finns ännu värre sjukdomar som tobak åsamkar ... som är absolut obotbara =KOL som dödar ... i olika takt... varenda en.
Den kväver sakta den drabbade. Inga botemedel finns .. förutom morfin i stora doser i slutskedet ... som gör att du slipper lida alltför mycket. ... kanske låter dig somna in mjukt ... hoppas jag. Såg på något läkarprogram att KOL var som att andas in så mycket man bara kan och sen andas in ännu mer, just "ännu mer" delen var det som kändes som KOL. Eller om det var utandning men det känns ungefär likadant.
andersen
23-04-2009, 02:59
Det värsta med rökarna, är att dom dödar icke rökare,i sk passivrökning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|