|
Full version: Vad är dethär?
Österläge
22-04-2009, 19:27
I vår gräsmatta kommer det upp rätt många rotskott från en av grannens växter. Det gör inget, enligt grannen går det bra att köra gräsklipparen över, men jag är nyfiken på vad det är!  Grannen kom inte ihåg vad den heter. Någon som vet vad det är? [attachment=33733:rotskott.JPG]
Både mörk och suddig bild - svårt att se.
Kan du inte fota grannens träd/buske istället? (i dagsljus)
Aqvakul
22-04-2009, 19:38
CITAT (HelenJ @ 22-04-2009, 20:36)  Både mörk och suddig bild - svårt att se.
Kan du inte fota grannens träd/buske istället? (i dagsljus) Instämmer - det här är "överkurs" iaf för mig....
Nu vet jag inte direkt hur rönnsumakens rotskott ser ut men det kan ju vara en sådan, rönnsumak. Känns stjälken luden?
Aqvakul
22-04-2009, 20:28
Visst skulle det kunna vara Rhus typhina - fast iså fall en ovanlig sort med blå skott... Faktum är att detta var min spontana gissning, med tanke på hur glad den är för skjuta rotskott och utseendet på skotten är inte heller alldeles fel...
Jag tror det bara är ljuset som gör att det ser blått ut, var inte bilden tagen på kvällen? Annars vore det verkligen en unik växt
Aqvakul
22-04-2009, 21:31
CITAT (CillaM @ 22-04-2009, 21:31)  Jag tror det bara är ljuset som gör att det ser blått ut, var inte bilden tagen på kvällen? Annars vore det verkligen en unik växt  Jo jag har fotograferat en del i mer eller mindre omöjliga situationer, så jag vet hur det kan bli... Tillsvidare köper jag Rönnsumaksspåret, men får vi en bild på "grannens buske" så vet vi mer säkert...
Österläge
23-04-2009, 07:53
Hej, tack för gissningarna! Får ta en bild på busken i helgen, när det är ljusare. (Anledningen att jag inte gjorde det direkt var att det kändes lite pinsamt att stå o luta mig över staketet...) Skottet är lite ludet och lixom silvergrått, inte blått...  Busken är några decimeter i diameter vid basen, är helt nedklippt nu och har fullt med likadana skott.
CITAT (Österläge @ 23-04-2009, 08:53)  Hej, tack för gissningarna! Får ta en bild på busken i helgen, när det är ljusare. (Anledningen att jag inte gjorde det direkt var att det kändes lite pinsamt att stå o luta mig över staketet...) Skottet är lite ludet och lixom silvergrått, inte blått...  Busken är några decimeter i diameter vid basen, är helt nedklippt nu och har fullt med likadana skott. Ett ludet skott låter som rönnsumak. Men man brukar inte klippa ner rönnsumak, den ska ju växa upp och bli ett träd. Så jag är lite tveksam till att det kan vara det....
Aqvakul
23-04-2009, 17:07
CITAT (HelenJ @ 23-04-2009, 17:22)  Ett ludet skott låter som rönnsumak. Men man brukar inte klippa ner rönnsumak, den ska ju växa upp och bli ett träd. Så jag är lite tveksam till att det kan vara det.... fast det svarar väldigt bra på föryngringsbeskärning (rådjuren hjälpte till förra våren)...
CITAT (Aqvakul @ 23-04-2009, 18:07)  fast det svarar väldigt bra på föryngringsbeskärning (rådjuren hjälpte till förra våren)... OK, då kan det kanske vara det iaf. Vi får väl se om det kommer en bättre bild. Vilka hyggliga rådjur du har!
Österläge
24-04-2009, 21:19
Nu så, här kommer bättre bilder! En på grannens buske och en ny på rotskottet i min gräsmatta: [attachment=33804:grannens_buske.JPG] [attachment=33803:rotskott.JPG] Hoppas det går lättare att identifiera nu!
Nu tycker jag det ser ut att vara en färgväppling, eller? Jag visste inte att det var en perenn det var frågan om först
CITAT (Österläge @ 24-04-2009, 22:19)  Nu så, här kommer bättre bilder! En på grannens buske och en ny på rotskottet i min gräsmatta: [attachment=33804:grannens_buske.JPG] [attachment=33803:rotskott.JPG] Hoppas det går lättare att identifiera nu!  Det här är varken en buske eller ett träd utan en perenn. Men vilken vet jag inte.
Österläge
25-04-2009, 21:17
Jag tror aldrig jag sade att det är ett träd eller buske... *läser bakåt i tråden* Ser att jag inte gav så mycket info, men det är alltså en växt (förmodligen en perenn) i grannens rabatt. Vet inte så mycket mer eftersom jag inte har sett den på somaren... Hoppas nån kan gissa vad det är! Annars får jag väl vänta tills den blommar (eller tills grannens fru kommer ut samtidigt som jag, hon vet nog vad det är).
Bengt i Särö
25-04-2009, 22:44
CITAT (Österläge @ 25-04-2009, 22:17)  Jag tror aldrig jag sade att det är ett träd eller buske... *läser bakåt i tråden* Ser att jag inte gav så mycket info, men det är alltså en växt (förmodligen en perenn) i grannens rabatt. Vet inte så mycket mer eftersom jag inte har sett den på somaren... Hoppas nån kan gissa vad det är! Annars får jag väl vänta tills den blommar (eller tills grannens fru kommer ut samtidigt som jag, hon vet nog vad det är).  Hej Österläge. Det är inte som Cilla M skriver det är inte färgväppling det är LUPINVÄPPLING. Thermopsis lanceolata den liknar gul lupin mycket vacker,men otrolig snabb spridning planteras bäst i en bergskreva så den inte kan sprida sig. Det enda som biter på den för total utrotning är Roundup tyvärr men var försktig läs brukanvisning.
Österläge
27-04-2009, 20:22
Jag visade bilden för en trädgårdskunnig jobbarkompis o hon trodde det var nån slags väppling. Jag får ju fråga grannen oxå men det är lite kul med gissningstävling... Har inga planer på att använda Rondup på den!!  Grannen säger ju att det räcker att köra över den med gräsklipparen, och dit den har spridit sig hittills har vi ändå inget planterat än så det gör ingenting...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|