erisara
22-04-2009, 20:51
Jag försöker komma fram till vad för ros jag bör skaffa. Det finns följande önskemål på den:
vit eller röd,
typ vresros (men inte riktigt, min respektive gillar inte vresrosor även om jag gillar dem),
god, ganska stark doft,
tuff nog att överleva att det då och då dyker upp rådjur i trakterna (den här tomten brukar dock klara sig av någon anledning, till och med kärleksörten har fått vara ifred),
helst nypon på hösten.
zon3, soligt från ca 10 på förmiddagen sommartid
Finns det någon sådan ros? Jag försöker läsa på om olika sorters rosor men det verkar ju finnas hur många som helst.
Ezereht
22-04-2009, 21:38
Jag tror du skulle gilla Pimpineller. Kolla på www.rosenposten.dk och under sorter på pimpineller.
Ingrid Zon3
22-04-2009, 22:32
Det finns ju rosor som är både vita och röda, t.ex Louise Bugnet som har rosaröda knoppar och vita blommor. Det är en vresros men blir hög, uppåt 2 m tror jag. Doftar ljuvligt!
Men du skriver inget om storleken, vill ni ha en hög buske eller mer rabattrosor? Hur länge ska den blomma?
erisara
23-04-2009, 17:55
CITAT (Ingrid Zon3 @ 22-04-2009, 23:32)

Men du skriver inget om storleken, vill ni ha en hög buske eller mer rabattrosor? Hur länge ska den blomma?
Jag hade tänkt mig en ganska stor buske. Jag har en bit av trädgården som är svåranvänd (mellan ett staket och en stenlagd uppfart) där jag tänkte ha den. Bredden på markbiten är ca 2 meter och längden är 4-5 meter så det bör ju rymmas en större ros.
Vad det gäller blomningen så får den gärna vara lång och komma efter, eller i samband med, syrenen som står i närheten. Men jag har hellre god doft än lång blomning om jag måste välja.
Ezereht: Jag ska kika på pimpineller, tack.
Kika i mina album/ Kanadarosor, album/Rugosa rosor och album/ Moderna Buskrosor.
Alba Maxima, alba Suavolens, Poppius (pimpinell) el rosa Helena Hybrida? Frülingsduft hade säkert också varit trevlig, men den är ju varken vit el röd förstås... Louise Bugnet är riktigt fin, men otvetydigt en rugosa.
/S
gulmåra
24-04-2009, 22:11
Du har fått en massa bra tips men jag hakar på med den vita Lac Majeau.
Visserligen liiite rugosa lika blad men med bra doft (kryddnejlika) och med blomning från midsommar till höst. Kan vissa år få mycket nypon ser jag i LÅG. Min är lite för liten ännu för att jag ska kunna bekräfta det. Stor buske 2,5 meter också enligt LÅG.
erisara
26-04-2009, 12:45
Stort tack för alla förslag.

Tyvärr så ider jag ju fortfarande av beslutsångest och kan inte bestämma mig. Men jag ska titta närmre på alla ideer och försöka komma fram till ett beslut någon gång snart (så mycket rosor, så lite plats).
Sannerligen. Så sant, så sant.

Om det är någon tröst så tror jag att det faktiskt gäller alla här på forumet, oavsett hur stor tomt man än har, märkligt nog.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.