Fröken Fiffi
Jag har sått tomatfröer, de är nu ca 2 veckor gamla och ca 4 cm höga.
När ska jag plantera om dessa till en egen första "kruka" och hur stor ska den vara?

Antar att det ska vara en lite rackare i varje kruka.
Tulipanaros
Det beror lite på hur krukan de står i nu ser ut och vilken jord du har haft i den. Men när de har fått sina första karaktärsblad (bladen som kommer efter hjärtbladen) kan det i alla fall vara dags. Samtidigt ska de inte ha för stora krukor - det bromsar tillväxten. En i varje kruka, som sagt. Första omskolningskrukan brukar vara cirka 8x8 cm hos mig.

Om småplantorna är rangliga kan du gärna plantera dem djupare än de stod innan, så att bara det nedersta bladparet sticker upp ovanför jorden. Tomater får nya rötter från stammen. Använd bra jord! (Jag brukar ha Hasselfors E-jord.)

(Här skriver jag mer om hur jag odlar tomater: http://tulipanaros.wordpress.com/2009/03/20/om-tomater )
Laura
Hej!

Jag sådde tomatplantor för första gången i år - jag har aldrig odlat någonting tidigare alltså...
Jag var jätte ivrig att plantera om mina små plantor (som jag sådde redan den 20:e mars giggle.gif ) efter 2-3 veckor (vilket man kanske inte skall göra?) men det verkade sätta fart på dem, deras 'riktiga' blad växte jättefort efter jag satt dem i krukor (jag sådde dem i torvbricketter i en minidrivhus).

Så här ser dem ut nu (en månad gammal ungefär).
[attachment=33737:Bild021b.jpg]

Så här såg dem ut den 4:e april (dvs. två veckor gammal)
[attachment=33738:Bild050b.jpg]

Tulipanaros
Torvbriketter innehåller nästan ingen näring så har man sått i sådana är det bra om plantorna snabbt får lite mulligare jord att gotta sig i. Det är då de sätter fart. När jag skrev att de inte ska ha för stora krukor menar jag när de är större - det är t.ex. ingen idé att sätta småplantor i en tioliterskruka direkt. Det kan bromsa växten. När de är små är de oftast nöjda med att få bättre jord och utrymme snabbt, bara de går att hantera i alla fall. Fina små plantor!
Fröken Fiffi
Mina plantor ser ut som Lauras efter 2 veckor. Mina är sådda alla i samma drivhus i Så jord.
Då är det alltså dags att sätta om dessa i deras första egna krukor.
Jag är också helt ny på detta... Hjärtbladen är dessa som är uppe nu antar jag.

Jag kommer inte att köra Hasserlfors jord, då jag jobbar på konkurerande företag. Vilken sorts jord bör jag ha?
Är det plant med ko eller ska jag ha någon annan gödning?
*Stintan*
Jag skulle vänta men omskolning tills karaktärsbladen kommit. Plantjord går bra och sen ta kopåse till slutplanteringen.
Tulipanaros
Själv väntar jag alltid tills jag ser karaktärsbladen. Men om plantorna står väldigt tätt, så att rötterna börjar trassla ihop sig, kan det vara bra att flytta dem tidigare. Men små plantor kan vara svåra att hantera, det är också en anledning att vänta.

Jag gillar inte riktigt det som brukar kallas plantjord, tycker att den har dålig struktur. I första omskolningen använder jag hellre någon bättre blomjord.
Laura
Tack Tulpanros! biggrin.gif Jag är överlycklig att jag har lyckats odla någonting!!

Men. Fröken Fiffi! Jag hittade denna bild precis som tagits den 7:e april, dvs 3 dagar efter den jag visade först och det visar att jag inte hade planterad om dem tills de hade fått karatärsblad... (Jag kunde plantera om dem såpass tidigt pga att torvbriketter är lättare att hantera - jag hade kanske väntat annars).

Jag planterade nog om dem dagen efter denna tagits... Sorry om jag vilseledde dig... blush.gif

[attachment=33743:Bild103b.jpg]

Fröken Fiffi
Nu har det börjat komma karaktärsblad... Dock små, men ändå smile.gif Äntligen!!!
Laura
CITAT (Fröken Fiffi @ 25-04-2009, 11:58) *
Nu har det börjat komma karaktärsblad... Dock små, men ändå smile.gif Äntligen!!!

GRATTIS!! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon