Eva St

Undrar om blomman längst till höger är en Herrgårdsbegonia eller vad är det annars för Begonia. Har fått den av en bekant som fått den i sin tur från någon släkting långt tillbaka. Övervintrar knölen mörkt och torrt varje år och lägger den sedan på en bricka på våren och börjar vattna och göda direkt på knölen. Planterar den sedan när det kommit små skott på den.
Eva St
Sylvia
Jadå, en gammal sort av herrgårdsbegonia. Var rädd om knölen, ta in den innan frosten kommer och förvara torrt och svalt över vintern.
e_sedell
Är det svårt att driva begonia från frö?

Går det att föröka en knölbegonia med sticklingar?
Eva St
Tack för svaret Sylvia äntligen vet jag att det är en Herrgårdsbegonia jag har. Den jag fått knölen av har ju delat sina allt eftersom nu undrar jag om det ska göras på hösten efter att jag tagit upp den eller på våren när jag drar igång den igen. Själv funderar jag på hösten så att snittytan får torka under vintern - är jag fel ute????
Eva St
Boel z4
Men du, vilken härlig stuga!!! Vad är det för hav utanför knuten?
Boel z4
Haha! Nu såg jag ju att det är Vänern! MINST lika bra!
Berith
Vaddå MINST lika bra?? ohmy.gif

När man ser vatten gissar man först på Vänern - sen på nåt hav. biggrin.gif rolleyes.gif
Sylvia
CITAT (Eva St @ 05-10-2003, 21:24)
Tack för svaret Sylvia äntligen vet jag att det är en Herrgårdsbegonia jag har. Den jag fått knölen av har ju delat sina allt eftersom nu undrar jag om det ska göras på hösten efter att jag tagit upp den eller på våren när jag drar igång den igen. Själv funderar jag på hösten så att snittytan får torka under vintern - är jag fel ute????
Eva St

Du kan dela den när den har torkat upp. Men du måste ha ögon på varje del, annars växer de inte.

Ang. frågan om man kan ta sticklingar från en knölbegonia - ja! T.ex just herrgårdsbegonian får lätt rötter i vatten och sedan får man ha den som krukväxt tills den bildat en rejäl knöl, först sedan kan man börja "natta" den över vintern.
Eva St
Tackar och bugar Sylvia då ska det bli två Herrgårdsbegonior nästa år (förhppningsvis). Dessutom förstår jag nu hur jag ska göra med sticklingarna tack vare dig. För några år sedan tog jag sticklingar de rotade sig hur fint som helst i vatten. Satte dem sedan i kruka och de var jättefina men jag min tok trodde det blivit en knöl och drog upp dem och så var den sticklingsagan all. Men nu begriper jag bättre så då gör vi ett försök med det också.

Och du Boel visst är det VÄNERvatten du ser - Bland det bästa vatten som finns.
Eva St
irene i småland
Hej jag undrar vad det är du har i krukan näst längst ut till vänster med de flikiga bladen?Såg väldigt spännande ut. ohmy.gif
Sylvia
CITAT (irene i småland @ 20-10-2003, 19:09)
Hej jag undrar vad det är du har i krukan näst längst ut till vänster med de flikiga bladen?Såg väldigt spännande ut. ohmy.gif

Eftersom Eva inte har svarat så svarar jag: tror det är en Ricinus 'Carmencita', en rödbladig ricin alltså. Somamrblomma, sås om varje år, men man får starta ganska tidigt.
Eva St
Det stämmer precis som Sylvia säger det är en Ricin som jag frösådde ganska tidigt i våras. Ber om ursäkt för dröjsmålet med svaret, men vattnet frös för oss på stugan eftersom vi bara har sommarvatten och det blev rejält med minusgrader på en endaste gång så det blev en mycket snabb flytt in till det lite mer civiliserade huset under denna tid har datorn legat nerpackad men är nu igång igen.
Eva St
e_sedell
när är det lagom att förkultivera ricin?
Eva St
Tror jag sådde den någon gång i mitten - slutet av April. Vet att jag hade problem att hitta fröer men tack vare tips från Berith lyckades jag hitta till slut.
Eva St
e_sedell
Okej, då vet jag! Tack så mycket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon