Hej!
Vid vårt hus från slutet av 1800 talet finns ganska mycket frodig buxbom häck. Dock har han som ägde huset innan oss inte skött den på ca 8 år... Den är lite spretig nu!
Dessutom har den en konstig form, tack vare att man lagt igen det trädgårdsland som den inramande.
Jag vill mer än gärna ha kvar häcken, men vill flytta halva så att det blir en mer harmonisk struktur på den. Sedan behöver jag natruligtvis beskära den.
Jag har därför massa frågor!
1) Platsen dit häcken ska flyttas ska schaktas av.
2) Sedan tänkte jag gräva en ränna och jordförbättra i den. Vilken jord är lämplig?
3) Tänkte gräva upp buxbomen med så mycket rotklump som möjligt. Ska man försöka dela den samtigt? Funkar det att flytta den i början av sommaren?
4) Behöver som sagt beskära den. Ska jag göra det i samband med flytten som sker i början av sommaren eller vid midsommar? Eller ska jag rent av vänta tills nästa år?
5) Ska jag göda extra eller bara se till att ha bra jord?
6) Hur långt avstånd från staket, hus och övriga växter eller träd är lämpligt?
7) Om jag vill ta en planta och omforma den från häck till klot eller kub, hur gör jag lättast?
8) När man beskär, kan man sätta ner kvistarna rakt i marken och få sticklingar eller måste man göra på något speciellt sätt?
9) Platsen dit den flyttas är bara några meter bort, men ngt mindre skyddad och mer solutsatt. Är det riskfyllt?
Hoppas på många svar!!
Christin
ps huset finns i nordvästra skåne
Snigelhatare
24-04-2009, 08:26
Det låter som ett jättejobb att flytta häcken. Om du inte har bråttom så är det betydligt enklare att ta sticklingar från den gamla häcken och sätta där du vill ha ny häck. Du kan ju ta rejäla stora sticklingar. Glöm inte att vattna bara.
Buskarna är plantor med stam som inte går att dela.
pleximaster
24-04-2009, 14:35
Jag är en stor kille som gillar att gräva och ta i... och det är ett stort jobb att gräva upp en uppväxt buxbomshäck, mycket rötter! Förra året flyttade jag en 17 meter lång 150 årig häck. Det var skitjobbit och jag fick migrän på kuppen men jag jobbade konstant i 9 timmar (svärfar kom och hjälpte mig få ner de sista plantorna. Nu är jag dock jätteglad att jag gjorde det och det var värt mödan. häcken kommer i år att växt sig helt samman igen och man kommer inte kunna ana att den flyttats.
PS gräv diket som den ska ner i några dagar innan du tar upp plantorna, jag var dum nog att gräva allt samma dag...
mvh plexi
Hej!
Tack för Era svar!
Jag vill flytta häcken inte bara för att fylla upp ett annat område utan även för att frigöra den plats som delar av den står på. Så därför är det inget alternativ att bara ta sticklingar :-)
Men vad bra då det jag att dom inte går att dela, men ska jag sätta dom glesare än vad de står idag?
Även om häcken är misskött så är den inte speciellt hög, ca 50cm. De har nog klippt den på höjden varje år. Gör det saken lättare att flytta den? Eller är det själva grävandet och rötterna som är problemet? Har läst att de har "ytligt och kompakt ritsystem, lätta att flytta".
Antal meter häck att flytta är ca 15.
Kanske ska vi hyra en minigrävare till jobbet? Det finns en hel del andra eftersatta saker att göra, så en grävare kan man nog använda en hel dag.
Christin
pleximaster
24-04-2009, 19:23
Skulle inte dela den mer än nödvändigt för att få handterbara häckbitar man trasar sönder rötterna och gammal tjock ved är känslig för uttorkning som kan ske efter att rotsystemet skadats. Har du en minigrävare så är ju saken klar! kör på bara!
Efter flytt är det dock viktigt att värkligen dränka in plantan så att alla luftfickor fylls runt rötterna sedan vattna ofta och mycket det första veckorna sedan en gång ordentligt i veckan under sommaren. Boxbom är extremt känslig för uttorkning innan rotsystemet är färdigt. Även nästa säsong kan vattning bli aktuell vår sommar då rötterna växer så sakta.
mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.