Full version: Vår Herres strumpor
Bengt i Särö
[attachment=33739:Polygala...1024x768.JPG]

Hej.
Här är en växt som är otroligt vacker och långtidsblommande,den har blommat från i början på Mars mån.
och håller på ännu Polygala chamaebuxus "Grandiflora".
Gunilla T
Håller med dig Bengt, kul att se ett foto...den är inte alldeles vanlig.

För den som vill plantera Polygala chamaebuxus så kan jag berätta att det är en surjordsväxt som trivs i lite skuggigare miljö. Allra bäst trivs den om den får planteras i torvblock eller alldeles vid torvblockskanten...
Bengt i Särö
[attachment=33825:Polygala...1024x768.JPG]
CITAT (Gunilla T @ 23-04-2009, 09:18) *
Håller med dig Bengt, kul att se ett foto...den är inte alldeles vanlig.

För den som vill plantera Polygala chamaebuxus så kan jag berätta att det är en surjordsväxt som trivs i lite skuggigare miljö. Allra bäst trivs den om den får planteras i torvblock eller alldeles vid torvblockskanten...

Hej Gunilla.
Det är möjligt att det är en surjordsväxt och att den föredrar skugga,men jag har Polygala i full sol och
planterade i humusrik jord /se bilden/på jorden,den är fullt härdig här i zon 1 här i Särö
Det fins så mycket åsikter om växter här på Odla nu så man blir mörkrädd.
Tack för dina åsikter Gunilla.
Hälsningar
Bengt i Särö
Gunilla T
Hej Bengt, du tog väl inte illa upp för det var verkligen inte min mening.

Ville bara bekräfta din vackra växt och tipsa ev. intresserade hur man kan plantera dem. Du har gjort annorlunda och det har fungerat för dig, jättebra!

Själv fick jag rådet av en god vän till mig som är trädgårdsmästare så min Polygala chamaebuxus växer i surjord.

Även Zetas har markerat den som surjordsväxt.

http://www.zetas.se/produkter.html
Alexander-VG-zon3
Nilssons Plantskola hade en hel del av dom förra året, har den bara fuktig jord så trivs den även i sol annars så har jag märkt att östläge trivs den väldigt bra i plus då surjord.
Bengt i Särö
CITAT (Gunilla T @ 25-04-2009, 12:45) *
Hej Bengt, du tog väl inte illa upp för det var verkligen inte min mening.

Ville bara bekräfta din vackra växt och tipsa ev. intresserade hur man kan plantera dem. Du har gjort annorlunda och det har fungerat för dig, jättebra!

Själv fick jag rådet av en god vän till mig som är trädgårdsmästare så min Polygala chamaebuxus växer i surjord.

Även Zetas har markerat den som surjordsväxt.

http://www.zetas.se/produkter.html

Hej Gunilla.

Nej jag är inte arg på dej Gunilla,jag får säja som en insändare skrev att jag är nog lite kaxig.
Det tycker jag var bra.

Hälsningar Bengt i Särö
josohl
Kul att höra att andra har den och gillar den! Jag köpte två plantor av Peter Korn igår, hos honom står de torrt och soligt och enligt honom klarar de bra riktigt torrt och soligt läge när de väl har etablerat sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon