Ingrid Zon3
Jag tycker min ståtliga kryddsalvia (3-4 år gammal) ser ut att ha tagit stryk rejält denna vinter. Ser inte tillstymmelse till grönska än. Hur är det för andra i närheten?
Och vad gör jag om den frusit ner, skär ner och går tre varv motsols? eller köper ny planta först som sist?
noora
Mina har inte börjat grönska än heller och de ser värre ut än vanligt (jag har både vanlig kryddsalvia, variegerad och rödbladig). Ge inte upp, den kan skjuta nya skott från stjälken/stammen. Klipp inte innan du ser om och var det kommer nytt. Om du klipper nu kan du ha otur och råka klippa bort just den gren som lever smile.gif

Sen när nya skott är på väg är det bara att klippa bort allt som är dött och kanske snygga till formen lite. Salvia skjuter snabbt nya grenar och det kan bli en helt okej buske på bara en säsong även om mycket har frusit bort.

Om det fortfarande inte syns några knoppar i juni kan du köpa en ny planta.
Åsa, mälardalen zon 2
Vanlig kryddsalvia har grönskat för fullt här.
Liten77
Jag undrade just samma sak, min salvia (någon sorts vit/gul-brokbladig) ser stendöd ut. Bor också i Stockholm. Dessvärre hade jag inte läst svaren på ditt inlägg innan jag klippte den rätt hårt för att se om det fanns något liv i den. Det tycktes det inte finnas. Tror den kanske har gått hädan, tillsammans med en hel massa plantor (bl a de flesta av mina murgrönor), vintern tycks ha skördat många offer till skillnad från förra året . Då hade jag övervintrande icke-härdiga lavendel, lejongap, osv.

Men ang. salvian gissar jag att det trots allt är vänta och se som gäller.

MvH

Lena
noora
Om grenarna är torra inuti och bryts av lätt är dom döda, och då är det helt okej att klippa bort dom.

De flesta kryddor grönskar i alla fall lite nu efter ett par soliga och varma veckor, men på salviorna syns inte ett spår av liv sad.gif Jag köpte nya plantor i helgen, men har ännu inte plockat bort dom gamla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon