Full version: Rå linolja
ängsvädd
Jag funderar på att inpregnera mina undulaters utomhusvoljär med rå linolja. Den är giftfri vilket är bra då undulaterna kan gnaga på träet. Kokt linolja är hälsofarlig har jag fått uppgift om så därför ska man använda rå.

Vad jag undrar är om den alltid kommer att vara klibbig så att undulaterna får olja på sig och fet fjäderdräkt?

Jag har fått detta svar från oilpress.com:

CITAT
Hej

Rå limolja torkar av sol, värme och syre.
En varm sommardag med lite vind torkar linoljan fort.

Man penslar på linoljan och efter 2 timmar torkar man av linoljan som inte hunnit gått in i träet.

Ingen linolja ska vara på utsidan i ett tjockt skick då kan den uppfattas som klibbig. Prova på en provbit och se vad som händer.

Det finns inget gift i min råa kallpressade linoljan. i färskl tillstånd och nypressad kan man äta den. och använda den som hudsalva med bivax.

Hälsning Bengt Jonsson
http://www.oilpress.com/linolja.htm

Någon som har impregnerat med rå linolja?
KURT
Om du bara torkar bort ev överskott så tycker jag inte att det borde bli så mycket att det blir kletigt. Till skärbrädor och köksbänkar används också paraffinolja.
ängsvädd
CITAT (KURT @ 23-04-2009, 08:45) *
Om du bara torkar bort ev överskott så tycker jag inte att det borde bli så mycket att det blir kletigt. Till skärbrädor och köksbänkar används också paraffinolja.

Tack för svar. Jag hoppas du har rätt för det är det enda giftfria jag lyckats hitta smile.gif
Chamomille
CITAT (MimmiH @ 23-04-2009, 09:16) *
Tack för svar. Jag hoppas du har rätt för det är det enda giftfria jag lyckats hitta smile.gif

Precis som KURT skrev. Torka bort efter nån timme det som är blött fortfarande.
Myosotis
Jag har impregnerat obehandlat trä med linolja. Det drar in och känns inte kladdigt sen. Bomullstrasa med linolja lär kunna självantända, bäst att du eldar upp trasan när du är klar.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 23-04-2009, 10:31) *
Jag har impregnerat obehandlat trä med linolja. Det drar in och känns inte kladdigt sen. Bomullstrasa med linolja lär kunna självantända, bäst att du eldar upp trasan när du är klar.

tummenupp.gif Japp. Det också! Det var ett hus som brann upp i närheten av oss för att de hade lagt trasor med olja under grunden. Mycket viktigt att ta bort alla trasor och elda upp.
ängsvädd
Tack för tipsen smile.gif Å vad bra, då kan jag använda det smile.gif
Meriona
Jag blir lite fundersam, för min väninna strök sin veranda med outspädd linolja (vet ej om den var kokt eller rå) och mina strumpor fastnade i 3 eller 4 år efteråt, så hennes blev då himla klibbig..... sad.gif
KURT
CITAT (Myosotis @ 23-04-2009, 09:31) *

Men har du använt rå eller kokt linolja? Den kokta linoljan är ju betydligt mycket vanligare, och de har helt olika egenskaper.
Tobb
Jag hade en tanke där som jag gärna vill testa själv på någon träbit, att man penslar med rå linolja för att sedan värma den i ugnen eller liknande, dock kanske man ska ha en ugn utomhus om det bolmar mycket.

Det är ju något sånt man gör när man kokar linolja, även om man kanske även har i salter och kanske även bubblar luft igenom?

EDIT: det jag menade med detta var att man torkade bort överflöd, värmde, för att sedan att linoljan klumpar ihop sig till större partiklar och sedan härar/torkar.

Och kokt linolja får jag för mig blir "otrevlig" bara om man sätter till salter, eller om det även bildas nya komplex från ursprungsoljan?
Meriona
CITAT (KURT @ 23-04-2009, 11:12) *
Men har du använt rå eller kokt linolja? Den kokta linoljan är ju betydligt mycket vanligare, och de har helt olika egenskaper.

Då var det nog kokt min väninna köpte, det var ju tur för TS! tummenupp.gif
ängsvädd
CITAT (Meriona @ 23-04-2009, 11:11) *
Jag blir lite fundersam, för min väninna strök sin veranda med outspädd linolja (vet ej om den var kokt eller rå) och mina strumpor fastnade i 3 eller 4 år efteråt, så hennes blev då himla klibbig..... sad.gif

Man ska tydligen torka bort överflödig olja som inte trängt in i träet. Jag har fått reda på att den kan torka.

Det låter inget vidare Meriona sad.gif
ängsvädd
Så här ska man göra med rå linolja:

CITAT
Hej
Rå linolja torkar av sol, värme och syre.
En varm sommardag med lite vind torkar linoljan fort.

Man penslar på linoljan och efter 2 timmar torkar man av linoljan som inte hunnit gått in i träet.

Ingen linolja ska vara på utsidan i ett tjockt skick då kan den uppfattas som klibbig. Prova på en provbit och se vad som händer.

Det finns inget gift i min råa kallpressade linoljan. i färskt tillstånd och nypressad kan man äta den och använda den som hudsalva med bivax.

Hälsning Bengt Jonsson
http://www.oilpress.com/linolja.htm
Meriona
Vad bra Mimmi, då blir det ju ypperligt till dina pippisars utebur! bravo.gif
MariaS
Jag strök vår glasveranda (Ek) med rå linolja, för att kunna behålla den fina naturliga ekfärgen på brädorna. På insidan är det fortfarande jättefint, men på utsidan började de växa alger i rasande fart där bräderna var strukna med linoljan.

Vid förfrågan, fick jag veta att rå linolja kan ha den verkan, att algerna får fäste där. Så det var bara att stryka verandan utvändigt med vattenbaserad ofärgad lasyr istället. Det farangripet av alger. ett himla jobb att tvätta och slipa bort allt som var angripet av alger.
ängsvädd
CITAT (MariaS @ 24-04-2009, 08:55) *
Jag strök vår glasveranda (Ek) med rå linolja, för att kunna behålla den fina naturliga ekfärgen på brädorna. På insidan är det fortfarande jättefint, men på utsidan började de växa alger i rasande fart där bräderna var strukna med linoljan.

Vid förfrågan, fick jag veta att rå linolja kan ha den verkan, att algerna får fäste där. Så det var bara att stryka verandan utvändigt med vattenbaserad ofärgad lasyr istället. Det farangripet av alger. ett himla jobb att tvätta och slipa bort allt som var angripet av alger.

Nej vad tråkigt - det låter inte alls bra.

Vad ska jag ha istället? Det måste vara giftfritt.

Jag ska fråga Färgriket som säljer ekologiska färger o oljor om de har något giftfritt. Det jag kollade på innehöll diverse metaller tror jag det var.

http://www.fargriket.com/
MariaS
Parafinoljan, ska ju också vara bra. Kräver en del slipning bara för att gå in i virket. Annars finns det mycke på marknaden som är vattenbaserat och giftfritt i färgväg idag.
ängsvädd
CITAT (MariaS @ 24-04-2009, 09:26) *
Parafinoljan, ska ju också vara bra. Kräver en del slipning bara för att gå in i virket. Annars finns det mycke på marknaden som är vattenbaserat och giftfritt i färgväg idag.

Paraffinolja är uteslutet - det framställs ur råolja och innehåller vissa gifter, det får inte användas i livsmedel. Rå linolja kan man äta:

CITAT
Förr var huvudfrågan vilka orenheter från råolja som fanns i paraffinerna och vilken skada dessa kunde göra. Det problemet anser man sig ha i stort sett löst genom utökad rening. Sedan 1980-talet är det paraffin som sådant som ses som problematiskt.
1) Fast paraffin: Har låg akut giftighet. Anses inte hälsovådligt eftersom mängderna i mat är små.
3) Flytande paraffin: Passerar i stort sett oförändrat genom mage och tarm men små mängder tas upp och lagras i lever, mjälte, lymfkörtlar och fettvävnad. Försöksdjur har fått skador i dessa vävnader. Giftriskerna är större än för vax eftersom det är lättare att få i sig större mängder. Många frågor är obesvarade Långvarigt intag kan i sällsynta fall hindra upptaget av essentiella fettsyror och fettlösliga vitaminer som A och D. En vanlig rekommendation är att det i alla fall inte bör intas vid magbesvär eller under längre perioder och inte ges till små barn
http://www.shenet.se/ravaror/paraffin.html
Myosotis
Är det bara till sittpinnar och liknande hinner det väl inte växa några alger pga slitaget?
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 24-04-2009, 10:23) *
Är det bara till sittpinnar och liknande hinner det väl inte växa några alger pga slitaget?

Det är till träreglarna som man bygger buren av - stommen till buren. Jag vill verkligen använda rå linolja - något mer giftfritt och miljövänligt verkar inte finnas.

Voljären blir 15 kvm - 3x5 m - höjd 3 m.
Myosotis
Jaha, där sliter de inte ner eventuella alger. Men det är väl alltid bättre med giftfritt och alger än giftigt och algfritt? Du får skrapa bort dem för hand. Eller låta dem växa. Det kanske växer vackra lavar där också så småningom.
MariaS
VAd jag förstår, så är nog inte de algerna de nyttigaste.
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 24-04-2009, 10:42) *
Jaha, där sliter de inte ner eventuella alger. Men det är väl alltid bättre med giftfritt och alger än giftigt och algfritt? Du får skrapa bort dem för hand. Eller låta dem växa. Det kanske växer vackra lavar där också så småningom.

smile.gif En lav- och algodling smile.gif

När det gäller sittpinnar o träd i buren så har man naturgrenar med bark o allt. Fåglarna älskar att gnaga på dem - man byter ut dem med jämna mellanrum. Jag skrubbar dem med varmt vatten innan jag sätter in dem i buren.

Jag kan tänka mig att algerna tillväxer mer om man oljar på på fuktigt trä, men jag vet inte. Förhoppningsvis är det nyttiga alger.

Ja, jag fortsätter att scanna marknaden efter bättre alternativ - hoppas få svar från färgriket.
ängsvädd
Nu är det inget mer att fundera över - det blir rå linolja. Hantverkaren har redan köpt. Han säger att är det alger så kan man högtryckstvätta bort dem - alger blir det överallt om det är fuktigt - på tak mm. Har man mycket lövträd omkring så får man alger på det mesta. Så jag kör på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon