|
Chamomille
23-04-2009, 09:35
Hur många liter klarar en doppvärmare av egentligen? Har kastat alla papper som tillhörde vår värmare. Det har väl såklart med watt att göra. Men vi tänkte flytta fiskarna till större bytta (tror att det nuvarande akvariet läcker). Och den byttan är så stor att den måste stå ute...
Lars-Olof Arvids
23-04-2009, 09:44
Det vet jag inte på direkten, men om du ställer frågan på http://www.zoopet.com/forum/ får du säkert svar snabbt. Olle
Chamomille
23-04-2009, 11:24
Oki.
Alexander-VG-zon3
23-04-2009, 19:39
jag brukar ta så många watt där står, står där 20watt så har jag den i ett 20L akvarium. jag vet inte om det är rätt men gör så till dom jag inte ''vet''.
man ska inte ha ''för'' stark doppvärmare. har du en som är för stark så om den skulle ''fastna'' på ''on'' så kokar du fiskarna, har du en som inte är så stark så är den så klen att den inte ''orkar koka'' vattnet och du kan därmed klara fiskarna då den kanske bara orkar upp till +35c.
Chamomille
23-04-2009, 19:50
CITAT (flaxss @ 23-04-2009, 20:39)  jag brukar ta så många watt där står, står där 20watt så har jag den i ett 20L akvarium. jag vet inte om det är rätt men gör så till dom jag inte ''vet''.
man ska inte ha ''för'' stark doppvärmare. har du en som är för stark så om den skulle ''fastna'' på ''on'' så kokar du fiskarna, har du en som inte är så stark så är den så klen att den inte ''orkar koka'' vattnet och du kan därmed klara fiskarna då den kanske bara orkar upp till +35c. Uj. Nu har vi en värmare som då är köpt till det lilla akvariet vi har. Det vill säga 60 liter. Men vi har inte på doppvärmaren (en termostat) fiskarna mår susen ändå. Men ute? Törs ju knappt ställa karet i solen för det blir väldigt varmt här, så det får bli i skuggan, eller halvskugga i alla fall. 35 grader? Vilka fiskar klarar det
Alexander-VG-zon3
23-04-2009, 19:59
CITAT (Chamomille @ 23-04-2009, 19:50)  Uj. Nu har vi en värmare som då är köpt till det lilla akvariet vi har. Det vill säga 60 liter. Men vi har inte på doppvärmaren (en termostat) fiskarna mår susen ändå. Men ute? Törs ju knappt ställa karet i solen för det blir väldigt varmt här, så det får bli i skuggan, eller halvskugga i alla fall. 35 grader? Vilka fiskar klarar det  ska du ha fiskarna ute ? det beror väl på vilken art också om den tål att vara ute under sommaren, finns en del som klarar +35c både tillfället och inte längre. exempel har jag själv börjat ha makropod ute i ett kar, och den står i östläge. och den verkar må bra, äter normalt och simmar normalt. dock makropod är ju en tålig fisk som tål rätt så låg temp och väldig hög temp tillfället. även om en fisk tål hög temp så är det ju inte säkert att det är optimalt. jag tror det drar en del ström om en doppvärmare ska värma upp det ute till en temp som den ev fisken trivs i.
Chamomille
23-04-2009, 20:18
Ja ute. Och vi har guppy, platy, black molly samt kardinaltetror. Måste flytta på firrarna och undersöka akvariet (flytta på det) och se ifall det är läck någonstanns. Och då har vi ett vanligt badkar samt en sån svart damm som man gräver ner att välja på. Tror att den svarta kan bli väldigt varm om solen når den.
Chamomille
06-11-2009, 07:29
Nu undrar jag en sak till ang. mina sugproppar. Den ena är jättestor med en massa piggar i och runt ansiktet, och den andra är liten och nätt utan piggar, dessutom ljusare i färgerna. Har det med kön att göra?
Chamomille
08-11-2009, 09:11
CITAT (Chamomille @ 06-11-2009, 07:29)  Nu undrar jag en sak till ang. mina sugproppar. Den ena är jättestor med en massa piggar i och runt ansiktet, och den andra är liten och nätt utan piggar, dessutom ljusare i färgerna. Har det med kön att göra? Ancistrusmalar heter dom.
Hos ancistrus är det hanen som har en massa piggar i ansiktet. Honan har det inte.
Olle
Chamomille
08-11-2009, 09:36
 Då har jag en av varje då
Som regel kan man räkna så här!
Den "formel" för värmare som jag har lärt mig är; 1/10 av akvariets volym i watt behövs för att höja akvariets värme 1grad över rumstemperaturen. Tex. ett akvarium på 60 L som skall hålla 26 grader och rummet är 21 grader. Det blir då 1/10 av 60 som är 6 (watt) x temperaturhöjningen som är 5 grader, över rumstemp.(26-21=5). 6w x 5=30W Alltså räcker en värmare i detta fall på 30 Watt. Den värmaren orkar inte hetta upp akvariet till högre temperatur.
Så du klarar dig med den minsta på 50W
Chamomille
14-01-2010, 21:39
Ahaa. då räcker mina värmare gott och väl. Men vet ni vad som har hänt? Mina malar har fått bäbisar  Såå små och gulliga!
Myosotis
14-01-2010, 22:26
 Grattis!  Har du bilder?
Chamomille
14-01-2010, 22:28
CITAT (Myosotis @ 14-01-2010, 22:26)   Grattis!  Har du bilder? Nej, ska försöka få nån bra bild. Men man ser ju bara munnarna
Eva-Helene
15-01-2010, 13:08
ÅÅÅh! GRATTIS!!!
Chamomille
15-01-2010, 13:18
Tack ska ni ha
Meriona
15-01-2010, 14:22
Grattis från mig med! Hur många mal-barn är det?
Platinum
16-01-2010, 18:12
CITAT (Chamomille @ 14-01-2010, 21:39)  Ahaa. då räcker mina värmare gott och väl. Men vet ni vad som har hänt? Mina malar har fått bäbisar  Såå små och gulliga! Grattis till tillökningen, ancistrusbebisar är söta.
Chamomille
16-01-2010, 18:16
Tack tack... Vet inte hur många det är för de gömmer sig i alla växter  Ser bara nån åt gången. Misstänker att några har blivit uppätna också  Edit: Stavfel
Solstorm
17-01-2010, 09:58
Grattis till bäbisarna!
Malyngel behöver mycket mat, mata gärna extra också efter du har släckt ljuset. Dels behöver ynglen maten, dels minskar risken att andra ska äta upp dem. När man ökar matningen så är det viktigt att också öka vattenbytena så att inte vattnet blir dåligt för dem.
Jag har dragit upp massa malyngel, de är så otroligt söta!
Chamomille
16-07-2010, 12:25
Näe... Nu dör fiskarna i akvariet. Finns det nån doppkylare till dom stackarna  En liten AC kanske  Ska jag kanske strunta i att tända lampan på dagarna? Det känns ju inte speciellt snällt det... CITAT (Solstorm @ 17-01-2010, 10:58)  Grattis till bäbisarna!
Malyngel behöver mycket mat, mata gärna extra också efter du har släckt ljuset. Dels behöver ynglen maten, dels minskar risken att andra ska äta upp dem. När man ökar matningen så är det viktigt att också öka vattenbytena så att inte vattnet blir dåligt för dem.
Jag har dragit upp massa malyngel, de är så otroligt söta! Ahaa. Har missat ditt inlägg. Kan meddela att de små malarna försvann  Uppätna av någon  Vi hoppas att det kommer nya.
Sofia H
30-07-2010, 19:49
Har inte sett tråden förut, kanske svarar lite sent... Om lampan höjer temperaturen, så släck den du. Fiskarna klarar sig fint ändå, du ser dem lite sämre bara. Har du en trädrot till dina malar? Om jag förstått rätt har du ancistrusmalar, och de vill ha trä att gnaga på, jag har för mig att fibrerna är bra för deras matsmältning. Akvarieaffären har rötter, du behöver bara en liten bit, så det blir inte dyrt eller så. Jag matar mina malar med frysta ärtor som jag lägger i vatten några minuter. När de tinat klämmer jag på dem så att de poppar ur skalen, och så slänger jag bara i dem. Guppy ska visst också gilla ärtor har jag hört. Om du kan fixa en grotta av något slag ökar möjligheten för malyngel. Hanen vaktar äggen till de kläcks, och äggen är stora och lätta att se (om de inte är undangömda förstås), dessutom ljust apelsinfärgade. Ynglen ser ut som små stridsflygplan när de far omkring på glaset!/Sofia.
Chamomille
30-07-2010, 20:05
CITAT (Sofia H @ 30-07-2010, 20:49)  Har inte sett tråden förut, kanske svarar lite sent... Om lampan höjer temperaturen, så släck den du. Fiskarna klarar sig fint ändå, du ser dem lite sämre bara. Har du en trädrot till dina malar? Om jag förstått rätt har du ancistrusmalar, och de vill ha trä att gnaga på, jag har för mig att fibrerna är bra för deras matsmältning. Akvarieaffären har rötter, du behöver bara en liten bit, så det blir inte dyrt eller så. Jag matar mina malar med frysta ärtor som jag lägger i vatten några minuter. När de tinat klämmer jag på dem så att de poppar ur skalen, och så slänger jag bara i dem. Guppy ska visst också gilla ärtor har jag hört. Om du kan fixa en grotta av något slag ökar möjligheten för malyngel. Hanen vaktar äggen till de kläcks, och äggen är stora och lätta att se (om de inte är undangömda förstås), dessutom ljust apelsinfärgade. Ynglen ser ut som små stridsflygplan när de far omkring på glaset!/Sofia. Tack för svar  Nu har jag släckt nästan hela dagarna. Tänder en stund på kvällen bara. Ja det är ancistrusmalar. Och härom dagen såg jag ett yngel till, men det försvann också  Men jag förstår inte vem som äter dom, för så små är dom inte tycker jag. Hanen "bor" under ett snäckskal och sen har jag en uppånervänd kruka, men den är inte intressant. En träbit har jag också  Det där med ärtor hade jag glömt, det måste jag prova igen. MVH Camilla
Saffrans
30-07-2010, 20:12
CITAT (Chamomille @ 16-07-2010, 13:25)  Näe... Nu dör fiskarna i akvariet. Finns det nån doppkylare till dom stackarna  En liten AC kanske  Ska jag kanske strunta i att tända lampan på dagarna? Det känns ju inte speciellt snällt det... Ahaa. Har missat ditt inlägg. Kan meddela att de små malarna försvann  Uppätna av någon  Vi hoppas att det kommer nya. När jag hade akvarium så behövde jag aldrig anv doppvärmare då min lght är varm.. Men sommartid fick jag alltid vattnet bli för varmt. Sänkte vatten nivån, satte ner petflaskor med fruset vatten i, de tinade dock upp snabbt. Man fick sänka nivån, tappa i lite kallvatten dagligen ibland ofta.. Kan störa ph värdet/balansen.. Men tempratur på 30 grader bäddar för sjukdomar på fisk. Man kan släcka ner akvarierna, fiskarna överlever det är växterna som tar stryk. CITAT (Chamomille @ 30-07-2010, 21:05)  Tack för svar  Nu har jag släckt nästan hela dagarna. Tänder en stund på kvällen bara. Ja det är ancistrusmalar. Och härom dagen såg jag ett yngel till, men det försvann också  Men jag förstår inte vem som äter dom, för så små är dom inte tycker jag. Hanen "bor" under ett snäckskal och sen har jag en uppånervänd kruka, men den är inte intressant. En träbit har jag också  Det där med ärtor hade jag glömt, det måste jag prova igen. MVH Camilla Vad har du för fiskar i akvariet?
Chamomille
30-07-2010, 21:55
Jag har några platy, massa guppy och 5 kardinaltetror. Och 2 malar då förstås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|