|
Hej! Jag har en ledig plats kvar till ett större träd (alltså ett som blir stort, måste inte vara det från början...  ). Skulle gärna vilja ha något ovanligt och spännande, men nu har min inspiration kommit av sig lite. Önskvärt är förstås överdådig blomning som håller i sig ett tag, läckra blad, hyfsat snabbväxande, sprakande höstfärger och vackra frukter som sitter kvar in på vintern. Men det är klart att man inte kan få allt... Tanken är att trädet ska skugga huset på sommaren, alltså bli lite större, men valnöt ex blir alldeles för brett. Så vad säger ni? Snyggaste trädet till zon I...?
Hej!
Ett förslag skulle kunna vara en "Styrax Obassia". Det är möjligen en stor buske, men den är vacker.
pebblelake
23-04-2009, 15:29
Jag skulle testa Liquidamber styraciflua om jag hade din zon.Det har jätte snygga blad och helt fantastisk höstfärg,den är också väldigt ovanlig....
Huggorm
23-04-2009, 17:00
Sedan finns ju även Tulpanträd, som växer fort, skuggar ordentligt och blommar fint. Även någon av de olika sorternas Katalpa passar in. Fast dom blir ju nästan lika breda som valnötsträd
Castanea sativa - äkta kastanj
Huggorm
23-04-2009, 17:11
Om jag bodde i zon 1 och hade plats för ett stort träd skulle jag vilja ha Oregonlönn, acer macrophyllum. Dom har löv som liknar andra lönnars, men som är stora som dasslock. Eller åtminstone 30cm breda. Och så en ginkgo förståss.
Big Gardener
23-04-2009, 17:46
Äkta kastanj är ett bra val som fungerar. Annars beror det lite på vad du har för vind och jordförhållanden. Tänk också på mikroklimatet. Zonindelningen är ganska grov så du bör ha ett bra läge. Är det blött och blåsigt är läget genast sämre och zonen bör betraktas som högre. Men om vi bortser från det är det bara att gratulera till en så bra planteringsmöjlighet.
Andra bra träd för bra zon 1-förhållanden är äkta valnöt (Juglans regia) samt gudaträd (Ailanthus altissima). Har man ett riktigt bra läge och känner för att vara riktigt järv finns det andra trevliga träd att fundera på, t.ex. Kejsarträd (Paulownia tomentosa), junimagnolia (Magnolia obovata), Gingko (Gingko biloba) samt en av mina favoriter Kinesträd (Koelruteria paniculata).
Det finns även ett barrträd som är jäkligt läckert och det är apans skräck (Araucaria araucana) men det har ju inga frukter eller får någon direkt höstfärg. Men det är läckert ändå.
Även Fraxinus americana är ett mycket fint träd för en bra zon 1.
Huggorm
23-04-2009, 17:52
CITAT (Big Gardener @ 23-04-2009, 18:46)  Även Fraxinus americana är ett mycket fint träd för en bra zon 1. Vet inte om jag skulle våga det i rådande askottsjuka, eller är den resistent?
Big Gardener
23-04-2009, 17:57
Bra poäng. Det verkar som att den är mottaglig åtminstone
Anders Roslagen
24-04-2009, 00:49
Ovanliga träd kan snabbt bli vanliga om de blir omskrivna och tillgängliga. Välj hellre ett träd du tycker om än ett som du ska imponera med. Gingko, äkta kastanj och tulpanträd finns en del, välmående, här uppe i stockholmstrakten, vet inte vad som är exotiskt i Skåne. Det finns ju speciella sorter av magnolior och japanskt körsbär som inte klarar sig uppåt i landet, det kan kanske vara något, om du uppskattar skön blomning?
Cercidiphyllum japonicum, bilder: 1 2 3
Mitt förslag är istället ett näsduksträd/duvträd (Davidia involucrata) Sen finns ju även judasträdet (Cercis canadensis) med sin magnifika blomning på stammen! Eller varför inte ett trumpetträd (Catalpa bignonioides)
Alla tre är snabbväxande exoter, som inte är allt för vanliga ens i skåne.
Alla tre kräver dock skyddat läge vid etableringen. (vindskyddat)
Anders zon 1
24-04-2009, 23:14
Amerikanskt judasträd Cercis canadensis av sorten 'Forest Pansy' är en av mina absoluta favoriter. Funkar bra i ett skyddat och solvarmt läge i zon 1 (behöver rejält med sommarvärme för att uppnå full härdighet under vintern och för att blomma bra). Det blir översållat med rosa blommor på våren och har vackert röda blad under sommaren och får dessutom fin höstfärg. Frukterna är dock inget att skryta med om det nu alls blir några. http://images.google.com/images?hl=sv&...mp;aq=f&oq=Ett annat kul träd som verkar funka i åtminstone zon 1 är det mycket ovanliga Sinojackia xylocarpa (har inget svenskt namn tror jag). Tillhör samma växtfamilj (Styracaceae) som betydligt mer kända träd såsom japansk storax (Styrax japonica), snödoppsträd (Halesia carolinae) och eupaletträd (Pterostyrax hispida). Sinojackia får vita hängande blommor på våren och sedan vackra nästan bronsfärgade rätt märkliga frukter. Höstfärgen är gulaktig men inte särskilt spektakulär (i alla fall inte hos mig, men det kan kanske variera en del beroende på klimat och jordmån). http://images.google.com/images?hl=sv&...sa=N&tab=wiEn annan favorit är den mycket ovanliga rönnen Sorbus helenae som härstammar från Kina (inget svenskt namn vad jag vet). Personligen tycker jag att det är en av de allra vackraste rönnarna - till och med vackrare och mer exotisk än ullungrönnen (Sorbus 'Dodong'). Den har fina, stora, blanka, friska blad som är rödbruna på våren, mörkt gröna under sommaren och får fina färger på hösten. Börjar ofta med att få enstaka intensivt lackröda blad relativt tidigt på hösten. Senare övergår bladen till mer orange-gul färg. Den blommar med stora klasar av rätt små blommor på våren och får små, blanka, dekorativt röda bär som dock gillas av fåglar och därför äts upp rätt snart. Ett extra plus är de vackert röda knopparna under vintern. Har tyvärr ingen bild som riktigt gör den rättvisa, men här är en sen höstbild på mitt exemplar tagen 8 nov förra året som visar färgen strax innan bladen faller. Tidigare på hösten är bladen som sagt ofta betydligt mer rent röda. [attachment=33827:Sorbus_helenae4.jpg]
Näsduksträd (Davidia involucrata), Ginko (Gingko biloba) och Tulpanträd (Liriodendron tulipifera) är alla tre träd som jag har glädjen att odla på min tomt. Läget är skyddat och zon 1-2. Tulpanträdet är det som står mest skyddat. Gemensamt för dessa tre att de har väldigt vackra blad och så småningom en fantastisk blomning, dessutom har de helt fantastiska höstfärger. Speciellt Ginkon. Relativt snabbväxande får man nog säga att de är, och de blir stora träd till slut....
Spikklubba
26-04-2009, 09:32
Hej, intressanta trädförslag det där, jag sitter i samma sits (Zon:1) och har själv funderat på Äkta Valnöt, Äkta Kastanj, eller Kaukasisk Vingnöt, den sistnämnda blir mycket stor och vacker, ganska fort, så den blir nog mitt val, Valnöten är ju trevlig och lär enligt min plantskola även hinna få ätbara nötter innan frosten kommer, något som tyvärr är osäkert med den Äkta Kastanjen, enl. expertisen (själv är jag ny på det här)
Huggorm
26-04-2009, 09:44
Jag fick en laddning äkta kastanjer av en annan medlem här på forumet, dom hade hunnit mogna på en skyddad plats i Stockholmsområdet. Man tycker ju att det borde lyckas i zon 1 också då, åtminstone de flesta år
Oj vilken massa förslag!  Tack för input:en! Nu är jag inspirerad igen och ska snart ut och se om jag kan titta på några av dessa träd någonstans! Äkta kastanj har jag redan, den är en riktig snygging, men kanske inte så häftiga höstfärger. Ginko står "på kö", fast till en annan plats. Den är ju inte så stor i kronan att den skuggar till nån reda... Trädet ska stå fyra fem meter från huset som läar en del, i söderläge. Vi bor lite upphöjt med fyllnadsmassor under den delen av tomten, men hela området är sandjord (om det nu heter det). Så småningom kommer det att finnas en pergola framför trädet så att marken skuggas lite, men kronan kommer att sticka upp, annars får väl maken snickra sig sinnessjuk  om han ska bygga fem - tio meter hög pergola! Vi bor söder om Sjöbo, utanför Veberöd, om det nu är till någon hjälp...! Anledningen till att jag vill ha ett ovanligt träd är helt för min egen skull! Jag vill kunna ligga i soffan och titta ut på min "Darling" och känna mig häftig som har något så unikt!  Det är inte för att imponera på någon, mina vänner/bekanta/familj/etc är ganska ointresserade av träd och egentligen också av trädgård i allmänhet. De tycker typ att en tuva gräslök är coolt. Tyvärr, för det är klart att det hade varit kul att ha någon att kunna imponera på ibland!
Platan kan också ha fina höstfärger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|