Full version: Exoter vintern 08/09
mat103
Hej!!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av hur Väderkvarnspalm och kamelia japonica, banan etc har klarat av den gångna vintern. Jag är intresserad av att plantera dessa på friland själv. Här i Halland har vintern varit bitvis ganska kall och kylig i år (zon 1).
jegi
Odlar själv en större T fortunei i zon IV med ganska avancerat vinterskydd och det har gått bra. En liten T takil utan så mycket skydd dog och en mindre T fortunei har åtminstone fått svåra skador.
Vad gäller zon I så har jag bara hört att man fått lite mer skador denna lite kallare vinter. Signaturen Moxie odlar just väderkvarnspalm och banan i Halland så det bästa vore att ta kontakt med honom.
Big Gardener
Jag har en granne här i Halmstad som har en ganska stor Trachycarpus fortunei i sin trädgård planterad i backen den har stått där minst i fem år och verkar klara sig bra. Det är dock ett ganska skyddat läge med bra, väldränerad jord. Om du är nära Halmstadtrakten kan du fråga Kalle på Halmstad kommuns växthus ute i Andersberg. Han har god erfarenhet och jag tror även han kan ha några bra ex till salu.
Alexander-VG-zon3
Väderkvarnspalm - som små är väldigt känsliga och ruttnar oftast i mitten även stora ex kan ruttna dom första vintrarna, och små plantor kan frysa ihjäl redan i låg temp. palmer är inte härdiga i sverige även om dom kan växa på friland med hjälp och med tur. ska du ha en på friland så köp en som är på ca 50-100cm i stam och plantera den mycket skyddat och varmt och soligt. skydda den rejält dom första vintrarna då dom är avgörande. vart efter den är etablerad och varit med om en del kan den även klara en mild vinter utan skydd. dock skadas den alltid när det går under -15c i sverige. kan dock överleva -18c -20c men då fryser det mesta av bladen av.

jag skyddar mina med bubbelplast och grön vinterväv, och dom har exempel klarat vintrar på -19c dock även med skydd brukar mina få blad skador. desto bättre skydd man kan ge desto bättre mår den under tillväxt perioden plus så är det en stor fördel att behålla bladen plus så är det ju snyggt med nåt som har blad. ska jag vara ärlig så kommer du få en snyggare palm som du har i kruka och som du tar in efter den första frostnatten, men det bestämmer du ju själv vad du vill.

det går men kan vara knepigt i början att få den till att klarar sig. jag skyddar mina när det går ner mot -10c.

banan - fryser ju ner under vintern och sedan är det rotknölarna,rotstammen som klarar vintern. dock kan dom lätt ruttna under vintern. jag skyddar mina med frigolit låder som jag fyller med leca och då klarar sig också ibland lite av bladstammaen . jag luftar vid mild väder. banan kräver mycket vatten och näring för att bli fin under tillväxten. vill man kan man ''köra'' utan skydd men då finns risken att dom dör av tjälen eller att dom inte blir så stora under sommaren.

Kamelia ,camellia japonica - finns flera flera namn sorter och hybrider och alla har olika härdighet, det är en chansning finns en del som mycket väl klarar sig bra i zon 3. medan andra fryser ihjäl även en mild vinter i zon 1. hur som helst plantera den i roddisjord i ett varmt och skyddat östläge. skydda den mot vår solen och ge den vatten tidigt då dom oftast skadas under våren. jag har testat en hel del sorter i trädgården och har haft några som dött i grader under -10c och andra som klarat vintrar med eller utan skydd med få bladskador. dom blommar även här oftast under vinter och våren och fram till försommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon