Full version: Lökar - döda?
UNL
Hej!

Jag fick nyligen lökar av Vit och röd Lilja samt Gladiolus. Jag planterade dem i jord inomhus (bor i Jämtland) för att sedan sätta ut dem närmare sommaren. De tog sig direkt och började växa.
Samtidigt tog jag fram de lökar jag sparat i matkällaren över vintern av Doftlilja och Gladiolus och de ser väldigt torra och livlösa ut.
Jag planterade dem ändå i jord och har vatnnat dem, tillsammans med de nya lökarna men inget verkar hända med dem.
Tar de längre tid på sig att vakna än nya lökar eller har de dött över vintern?
De har stått i sand, mörkt i en matkällare. Jag har vattnat den någon enstaka gång och endast lite då jag lärt mig att de ska vila.
Finns det hopp eller är det bara att ge upp dem och hoppas på de nya istället?

/UNL

ingrids
När jag har köpt lökar och knölar på affär har de ibland nästan haft skott, vilket gör att de kommer igång snabbt. Ofta för att de förvarats lite för varmt och ljust. Dina vinterförvarade lökar kan ha torkat ut, fast det låter inte så av hur du vårdat dem. Kanske är det så att de helt enkelt vilat fram tills dess att du satte dem medan de nya lökarna kanske redan var på gång vid planteringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon