Christoffer
Jag har en undran om blåkorn vs Algomin.
Själv kör vi med Algomin som näring till jorden, men hur mycket
sämre är egentligen syntetiskt framställda näringsmedel?

Vissa säger att det inte är bra för maskarna och bakterierna
i jorden, men det verkar ju fungera, så behövs egentligen Algomin,
eller är Algomin bättre på något sätt?

Hur skiljer sig den syntetiska näringen från naturlig?
Katten maja
Algomin innehåller bla kalk som inte är i blåkorn plus att blåkorn är korttidsverkande vilket inte algomin är det är långtidsverkande.
Blåkorn är ju mycket kväve i som inte alla växter gillar man kan ju använda både om man vill ha blandad effekt.
Aqvakul
Växterna känner ingen skillnad på organisk eller oorganisk näring. Algomin marknadsför sig väldigt hårt som ett miljövänligt alternativt. Det är lite kväve för mycket pengar. I vissa sammanhang gör dessutom kalken mer skada än nytta. Personligen föredrar jag kompost och kogödsel för grundgödsling och NPK (blåkorn) för övergödsling.
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 23-04-2009, 14:30) *
Växterna känner ingen skillnad på organisk eller oorganisk näring. Algomin marknadsför sig väldigt hårt som ett miljövänligt alternativt. Det är lite kväve för mycket pengar. I vissa sammanhang gör dessutom kalken mer skada än nytta. Personligen föredrar jag kompost och kogödsel för grundgödsling och NPK (blåkorn) för övergödsling.

Det som är bra med Blåkorn är att den inte innehåller kalk, och därför passar den både till de vanliga växterna och surjordsväxterna. Kan vara bra för den som inte har full koll, eller som inte vill ha femtielva olika sorter gödsel i förrådet.

Själv föredrar jag de organiska gödseln, framför allt för att den även jordförbättrar, och det är svårare att överdosera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon